افسردگی بعد عروسی چرا اتفاق می افتد؟

خط سلامت: افسردگی در هر دوره ای از زندگی محتمل است. مشخص شده است برخی افراد پس از ازدواج، برخی علایم افسردگی را تجربه می کنند.

افسردگی بعد عروسی چرا اتفاق می افتد؟

افسردگی در هر دوره ای از زندگی ممکن است بروز پیدا کند.

به گزارش خط سلامت برخی افراد پس از ازدواج علایم افسردگی را تجربه می کنند؛ این حالت به افسردگی بعد از عروسی معروف است.

افسردگی بعد از عروسی چیست؟ 

افسردگی بعد از عروسی، در حقیقت احساس غم و اندوه پس از تشکیل زندگی مشترک را منعکس می کند. طبق یک مطالعه، نیمی از 28 زن تازه ازدواج کرده اظهار کردند بعد از عروسی احساس ناامیدی و افسردگی را تجربه کرده اند.

در مطالعه دیگر روی 152 زن که یک نظرسنجی آنلاین را در زمان نامزدی و سپس شش ماه پس از عروسی تکمیل کردند، مشخص شد تقریباً 12 درصد علائم افسردگی بعد از عروسی را گزارش کردند. 

افسردگی پس از عروسی

علل افسردگی بعد از عروسی چیست؟ 

احساس غم و اندوه پس از ازدواج برای زن و شوهرها نگران‌کننده و آزاردهنده است؛ چرا که آن ها در انتظار روزهای طلایی و سرشار از شادی بوده اند و اکنون نمی توانند این تضاد احساسی را تاب بیاورند.

آندریا گورنی- Andrea Gurney- ، دکترا، روانشناس، استاد دانشگاه کالیفرنیا عقیده دارد: علت افسردگی بعد از عروسی این است که معمولا افراد پیش از ازدواج توقع زیادی از زندگی زناشویی دارند و احساس می کنند می توانند بطور کامل از نظر احساسی با همسر خود یکی شوند؛ اما پس از آنکه عروسی تمام می شود، آن ها متوجه می شوند باید خود را با زندگی دونفره و چالش هایش وفق دهند.

آیا افسردگی بعد از عروسی طبیعی است؟

برخی محققان عقیده دارند افسردگی بعد از عروسی طبیعی است. میشل بی ریبا، استاد بخش روانپزشکی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: این که زن و شوهر ها معمولا بعد از عروسی و تشکیل زندگی مشترک افسردگی را تجربه می کنند طبیعی است؛ چراکه آن ها پس از  ماه‌ها زرق و برق و دریافت هدایا، انتخاب لباس‌، جواهرات و لذت بردن از مرکز توجه بودن، ناگهان با واقعیتی انکار ناپذیر مواجه می شوند که مستلزم قبول مسئولیت و متعهد بودن است.

علل افسردگی بعد از ازدواج

دکتر پائولین والین-pauline wallin- نویسنده و روانشناس بالینی در پنسیلوانیا، می‌گوید: پس از عروسی، افراد معمولا احساس ناامیدی را تجربه  می کنند. علت آن این است که زن و شوهر ها انتظار دارند پس از ازدواج چالش های زندگی کاهش یابد و آن ها زندگی رویایی را تجربه کنند. می توانید تصور کنید در این طرز فکر چه تفاوت فاحشی بین واقعیت و این تفکر فانتزی وجود دارد!

سابقه اختلالات روانی نیز احتمال افسردگی بعد از ازدواج را افزایش می دهد. همچنین کسی که دوست یا خویشاوندی دارد که پس از ازدواج افسرده شده است، از طریق فرایند الگو برداری احتمال افسردگی اش افزایش می یابد.

مقابله با افسردگی بعد از ازدواج

تقویت روابط دوستانه و توجه به تغذیه و خواب علایم افسردگی بعد از عروسی را کاهش می دهد. همچنین در صورت تشدید علایم افسردگی و عدم بهبود، مراجعه به روانشناس بالینی ضروری است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان