اختلال خوردن در این سن و سال زیاد می شود+دلایل شیوع افزایش اشتها

خط سلامت:اختلال در خوردن، دختران نوجوان و زنان جوان را آزار می دهد.

اختلال خوردن در این سن و سال زیاد می شود+دلایل شیوع افزایش اشتها

اختلال خوردن در بسیاری از زنان و مردان با افزایش سن وجود دارد و همچنین نگرانی آنها در مورد وزن و شکل بدن خود همواره امری غیر قابل انکار است.

به گزارش خط سلامت واقعیت این است که اختلالات خوردن از مرزهای فرهنگی، سنی و جنسیتی عبور می کند. تحقیقات بسیار کمی برای درک بهتر اختلالات خوردن در میانسالی انجام شده است. 

اختلال خوردن و شیوع آن

تعداد بزرگسالان میانسال با علائم اختلال خوردن بیشتر از کسانی است که تشخیص رسمی اختلال خوردن دارند مانند سایر گروه های سنی. اما تحقیقاتی که به طور خاص به رفتارهای نامنظم غذا خوردن و اختلال خوردن در میانسالی اختصاص داده شده است، در مقایسه با جمعیت جوان کمتر است.

اختلال خوردن در زنان میانسال

تحقیقات نشان می دهد حدود 3.6 درصد از زنان 40 تا 50 ساله هر سال دچار اختلال خوردن می شوند. به گفته دکتر هالی گریشکات- Holly Grischott - متخصص اختلال خوردن میانسالی در امریکا ، زنان میانسال یا مسن که با اختلال خوردن زندگی می کنند اساساً به سه دسته تقسیم می شوند:

کسانی که سال ها با اختلال خوردن دست و پنجه نرم کرده اند و به دنبال درمان نیستند.

کسانی که در نوجوانی یا جوانی دچار اختلال خوردن شده بودند و بهبود یافتند ، اما در میانسالی اختلال خوردن عود کرده است.

کسانی که برای اولین بار در میانسالی دچار اختلال خوردن می شوند.

 اکثر زنان میانسالی که با اختلال خوردن در سنین بعدی دست و پنجه نرم می کنند در واقع در تمام زندگی خود دچار اختلال خوردن بوده اند و پس از آنها کسانی هستند که در جوانی دچار اختلال خوردن شده اند.

اختلال خوردن

اختلال خوردن در مردان میانسال

مطالعات، اختلال خوردن را با تمرکز کامل روی زنان بررسی کردند و مردان را به طور کامل نادیده گرفته اند. به همین دلیل ، اطلاعات کمی در مورد شیوع اختلال خوردن میانسالی در مردان وجود دارد.

میزان شیوع مادام العمر برای مردان 45 تا 59 ساله بر اساس داده های تکمیلی از نظرسنجی ملی بیماری به ترتیب 0 ، 1.3 و 2.7 درصد برای بی اشتهایی عصبی ، پرخوری عصبی بود. میزان شیوع 12 ماهه اختلال خوردن در میانسالی برای مردان مسن بین 0.2 تا 1.6 درصد تخمین زده شد.

علل اختلال خوردن

علل اختلال خوردن در افراد مسن به خوبی قابل درک نیست. دلیل اصلی این است که یک تصور کلی وجود دارد که اختلال خوردن فقط بر دختران نوجوان تأثیر می گذارد. با این حال ، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد اختلال خوردن مختص افراد زیر 30 سال نیست.

اختلال خوردن می تواند به دلیل دوره های تغییر هورمون های تولید مثل ، مانند بلوغ ایجاد شود. به همین دلیل ، برخی از محققان فرض می کنند نوسانات هورمونی که در یائسگی رخ می دهد نیز می تواند یک عامل خطر برای ایجاد یا حفظ اختلال خوردن در میانسالی در زنان باشد.

یکی از ویژگی های رایج اختلال خوردن، با افزایش سن پیچیده ترمی شود، به ویژه در فرهنگ هایی که جوانی اغلب به عنوان معیار زیبایی ارائه می شود. افزایش وزن ناشی از افزایش سن و تغییرات در ترکیب بدن-از جمله افزایش چربی بدن ، کاهش سفتی پوست ، توزیع مجدد چربی و تغییر شکل بدن و کاهش متابولیسم- می تواند باعث شود بسیاری از زنان (و احتمالاً مردان نیز) از عملکرد خود ناراضی باشند. که می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم شود.

عوامل موثر بر اختلال خوردن

علاوه بر تغییرات هورمونی ، برخی عوامل استرس زای مشخص نیز در میانسالی وجود دارد که می تواند باعث ظهور یا ظهور مجدد اختلال خوردن شود:

مشکلات در روابط مانند طلاق یا خیانت.

مرگ شریک یا همسر.

بازنشستگی یا از دست دادن شغل.

سندرم آشیانه خالی.

مراقبت از والدین سالخورده.

نداشتن پس انداز مناسب برای بازنشستگی.

غم و اندوه از جمله مرگ والدین، فرزند و ...

مقابله با بیماری.

عدم اشتیاق به زندگی.

تلاش برای جلب توجه اعضای خانواده.

پیر شدن و مواجه شدن با مرگ.

خطرات اختلال خوردن

هرچه سن بالاتر می رود ، بدن سخت تر از اثرات مخرب اختلال خوردن دور می شود و برای کسانی که سالها به اختلال خوردن دچاربوده اند، این عوارض افزایش می یابد. طیف گسترده ای از پیامدهای بالقوه پزشکی مرتبط با اختلالات خوردن عبارتند از:

پوکی استخوان

افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا

افزایش خطر ابتلا به دیابت

مشکلات قلبی مانند آریتمی ، بیماری قلبی و نارسایی قلبی

کم خونی

مشکلات شناختی

ناهنجاری های الکترولیت

مشکلات کلیوی

عوامل رفتاری و راه های درمان

تحقیقات زیادی در زمینه درمان اختلال خوردن در بیماران میانسال وجود ندارد. یک مطالعه نشان داد که تنها 27 درصد از زنان میانسالی که معیارهای تشخیص اختلال خوردن را داشتند ، تحت درمان قرار گرفتند.

درمان اختلال خوردن

درمان شناختی رفتاری

اغلب به عنوان خط اول درمان اختلال خوردن در نظر گرفته می شود ،افکار غیرواقعی در مورد غذا و ظاهر را به چالش می کشد و کمک می کند تا الگوهای فکری سازنده تری را توسعه داد. 

درمان گروهی

ایجاد ارتباط و به اشتراک گذاشتن تجربیات به افراد اجازه می دهد تا در میانسالی با اختلال خوردن دست و پنجه نرم کنند و ببیند که تنها نیستند. گروه درمانی می تواند منبع عالی درمان و حمایت از افرادی باشد که مبتلا به پرخوری عصبی یا اختلال پرخوری هستند.

درمان مبتنی بر خانواده

برای کمک به بهبود اختلال خوردن کمک خانواده از جمله والدین ، شرکا و فرزندان مهم است

درمان بین فردی

این نوع روان درمانی به فرد در بینش کسب کردن درباره مسائلی مانند تغییر نقش ، از دست دادن رابطه و روابط حل نشده که زمینه ساز اختلال خوردن می باشند، کمک می کند.

درمان تغذیه ای

یک متخصص تغذیه می تواند در یادگیری یک رژیم سالم کمک کند و فرد را برای ایجاد تغییرات مورد نیاز ترغیب کند.

از آنجا که اختلال خوردن یک بیماری روانی است ، تیم درمانی باید شامل یک متخصص بهداشت روانی مانند روانشناس یا روانپزشک و همچنین یک پزشک مراقبت های اولیه و متخصص تغذیه باشد.

اگر فرد در دوران میانسالی دچار اختلال خوردن شده است ، مهم است بداند که تنها نیست. افراد دیگری نیز مانند او با علائم اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنند. در حالی که بهبودی  یک چالش جسمی و روحی خواهد بود، اما با حمایت مناسب امکان پذیر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان