درک مغز به عصر طلایی نزدیک شده است/ دانشمندان از اعجاب مغز گفتند

خط سلامت: مغز ساختاری بسیار پیچیده است. اینکه برخی از رازهای مربوط به عملکرد مغز هنوز کشف نشده است، پیچیدگی این ساختار مهم را تایید می کند.

درک مغز  به عصر طلایی نزدیک شده است/ دانشمندان از اعجاب مغز گفتند

مغز تقریبا تمام کارکرد های جسمانی و روانشناختی فرد تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش خط سلامت نورون ها و اتصال های سیناپسی در سراسر مغز به انجام وظایف متعدد مغز کمک می کنند.

مغز پیچیده

مغز به هماهنگی حرکات بدن و تنظیم روحیه فرد کمک می کند. ساختار مغز آنقدر پیچیده است که با وجود پیشرفت های کنونی علم، همچنان اسرار آن کشف نشده باقی مانده است. 

دکتر کریستف کوخ، دکتر- Christoph Koch- دانشمند ارشد و رئیس مؤسسه علوم مغز آلن در پاسخ به سوال مربوط  به شناسایی مفز می گوید: "ما حتی مغز یک کرم را درک نمی کنیم."

مغز انسان

انسان ها تقریباً 86 میلیارد نورون دارند که توسط حدود 100 تریلیون اتصال یا سیناپس به هم تنیده شده اند.

مغز از چه چیزی ساخته شده است؟

مغز به وضوح از ماده خاکستری و ماده سفید، بافت مغز و اتصالات متقابل آن یا دسته های آکسون تشکیل شده است.

کریستف کخ و همکارانش به این  موضوع اشاره کرده اند شیمیدانان یک جدول سازماندهی شده دارند که 118 عنصر شیمیایی شناخته شده را توصیف می کند، اما دانشمندان علوم اعصاب فاقد چنین طبقه بندی مشخصی از واحدهای سازنده مغز هستند.

تلاش برای درک ساختار مغز

نورون ها که سلول های تخصص یافته مغز هستند، توسط محققان موسسه آلن بازسازی شدند.  محققان موسسه آلن برای علوم مغز از چندین ویژگی برای تعریف یک نوع سلول مغزی استفاده می کنند. تیم‌های مختلف در مؤسسه در حال مرتب‌سازی سلول‌ها بر اساس  ژن‌هایی هستند که روشن و خاموش می‌کنند، شکل‌های دقیق آن‌ها، مناطقی از مغز که به آن‌ها متصل می‌شوند و رفتار الکتریکی منحصربه‌فردشان. سپس کار سخت قرار دادن همه این اطلاعات برای تعریف  انواع سلول های مغز  بر اساس همه این ویژگی ها فرا می رسد.

مغز در بیماری چگونه تغییر می کند؟

بخش مهمی از تحقیقات مربوط به شناسایی مغز مربوط به درک این موضوع است که اختلال در کدام سلول‌های مغز زمینه‌ساز بیماری‌های عصبی و روانی هستند. بسیاری از اختلالات عصبی روانپزشکی کل مغز را به طور یکنواخت تحت تأثیر قرار نمی دهند، بلکه در ابتدا توسط گروه های خاصی از نورون ها یا سایر سلول های مغزی هدایت می شوند.

بواز لوی، دکترای علوم اعصاب در موسسه آلن برای علوم مغز، گفت: «در حال حاضر، ما نمی‌دانیم کدام نوع از سلول های مغزی افراد را در معرض بیماری قرار می دهد».

اگر محققان بتوانند لیستی از سلول های مغزی تهیه کنند، می توانند درک کنند کدام نوع از  سلول ها در نتیجه عارضه های مختلف از بین می روند و یا خارج از کنترل رشد می کنند. به این ترتیب محققان می‌توانند ابزارهای بهتری برای مطالعه سلول‌های دخیل در بیماری بسازند و درمان‌ها متمرکز بر شناسایی سلول های آسیب دیده و اصلاح آن ها می شود.

مطالعه سلول های مغز

به عنوان بخشی از کار موسسه آلن در مورد مطالعه انواع مختلف سلول های مغز انسان، لوی و همکارانش ابزارهای مولکولی را برای جداسازی و ردیابی سلول های خاص طراحی کردند. این ابزارها برای ژن درمانی یا سایر درمان ها به طور مستقیم برای یک نوع سلول خاص مهندسی شدند. محققان موسسه آلن اکنون با تیمی در  موسسه تحقیقات کودکان سیاتل همکاری می کنند تا بررسی کنند که آیا می توان از یکی از این ابزارها برای درمان سندرم دراوت استفاده کرد. سندرم دراوت یک شکل نادر و شدید از صرع در اوایل دوران کودکی است که معمولاً توسط جهش ژنی در یک فرد ایجاد می شود. 

نورون ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟

قسمت های مختلف مغز از طریق سیناپس ها، ارتباطات تخصصی بین دو نورون مختلف، بایکدیگر ارتباط برقرار می کند. داده های بدست آمده از طریق یک پروژه مشترک به نام پروژه IARPA  MICRONS  که بخشی از آن در موسسه آلن انجام شده است، مشخص کرد یک قطعه از قشر بینایی موش که به اندازه یک دانه شن است؛ حاوی حدود یک میلیارد سیناپس است.

اکثر نورون ها از یکی از دو انتقال دهنده عصبی رایج به نام  GABA یا گلوتامات استفاده می کنند که از سیناپس های تخصصی عبور می کنند. 

پیشرفت در شناسایی مغز

هنوز راه زیادی تا شناسایی همه کارکردها و قسمت های مختلف مغز باقی مانده است؛ ولی خبر خوب این است که فناوری به حدی پیشرفت کرده است که داده های مربوط به عملکرد مغز هر روز بیش از پیش، جمع آوری و ذخیره می شوند. در سال‌های اخیر علاقه و تأمین مالی برای تحقیقات متمرکز بر علوم اعصاب افزایش یافته است .

کوچ عقیده دارد اکنون دوران طلایی علم مغز است. منابع و مؤسسات بسیاری وجود دارد که به سؤالاتی در رابطه با مغز پاسخ می دهند  که 20 سال پیش غیرقابل تصور بودند». برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان