چگونه بفهمیم عاشق هستیم؟+تفاوت عشق و شیفتگی

خط سلامت: عاشق شدن معمولا آنقدر سریع اتفاق می افتد که زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل عشق وجود ندارد.

چگونه بفهمیم عاشق هستیم؟+تفاوت عشق و شیفتگی

عشق و دستیابی به آن آنقدر برای انسان ها ارزشمند و مهم است که در تمام فرهنگ ها و جوامع مورد توجه بوده و هست.

به گزارش خط سلامت انسان ها هزاران سال است که مجذوب مفهوم عشق بوده اند. کتاب نوشته اند، تئوری ها را پایه ریزی کرده  و مطالعاتی انجام داده اند. راه های موثری برای تعیین اینکه آیا عاشق هستید یا شیفته وجود دارد.

انواع مختلف عشق

نظریه مثلثی عشق رابرت استرنبرگ پیشنهاد می کند عشق سه جزء اصلی دارد:

صمیمیت

صمیمیت به پیوند نزدیک و احساس پیوند بین دو نفر در یک رابطه عاشقانه اشاره دارد.

شور

 بسیاری از مردم هنگام تعریف عشق رمانتیک بر شور و اشتیاق تمرکز می کنند. اشتیاق به جذب فیزیکی، عاشقانه و فعالیت جنسی دامن می زند.

تعهد

این قسمتی است که تصمیم می گیرید یک نفر را دوست داشته باشید و بعداً متعهد شوید در یک رابطه طولانی مدت به دوست داشتن آن شخص ادامه دهید.

شدت عشق بسته به شدتی که هر یک از مولفه های فوق را احساس می کنید متفاوت است و این شدت تعیین می کند که کدام یک از هشت نوع مختلف عشق را تجربه می کنید.

بر اساس این نظریه، هفت نوع عشق عبارتند از: عشق مشفقانه، عشق شهوانی، عشق رمانتیک، عشق ابلهانه، عشق پوچ، عشق ابلهانه و عشق کامل. عشق کامل همان چیزی است که آن را "عشق واقعی" می نامید و تنها زمانی می توانید به آن دست یابید که هر سه جزء عشق را به طور همزمان احساس کنید.

یک رابطه به یک نوع عشق محدود نمی شود. در واقع، ممکن است متوجه شوید که در طول مدت یک رابطه، انواع مختلفی از عشق را تجربه می کنید.

عشق در مقابل شیفتگی

دکتر الین هتفیلد- Elaine Hatfield- ، استاد روانشناسی در دانشگاه هاوایی، بینشی در مورد تفاوت بین عشق و شیفتگی ارائه کرد. او پیشنهاد کرد دو نوع عشق وجود دارد: عشق پرشور و عشق همراه.

شیفتگی نیروی محرکه عشق پرشور است. این حالت عاطفی قدرتمند حول اشتیاق شدید، میل جنسی و هیجان می چرخد. عشق پرشور نوعی عشق است که معمولا در فیلم ها می بینید.

در حالت ایده آل، عشق پرشور به عشق همراه تبدیل می شود. عشق همراه حالتی از دلبستگی است که تحت کنترل احساسات کمتر است. عشق همراه که زاده دلبستگی، صمیمیت و تعهد است، با احساس محبت و مهربانی نسبت به کسی که به او اعتماد دارید، تعریف می شود. در حالی که عشق پرشور ماندگاری کوتاه‌تری دارد و به ندرت بیش از دو سال طول می‌کشد، عشق همراه نوعی عشق پایدار با پتانسیل افزایش در طول زمان است.

اگر شما غرق در انتظار و جذابیت هستید، احتمالاً شیفته شده اید. اگر به اصطلاح « پروانه‌های » شما به احساسات لطافت، اعتماد و نگرانی واقعی برای رفاه همسرتان تبدیل شده‌اند، عاشق شده اید.

چگونه بفهمیم عاشق هستیم

وقتی عاشق می‌شوید مغز شما مواد شیمیایی قدرتمندی را آزاد کند که بر بدن، ذهن و توانایی در توقف خیال پردازی در مورد هدف مورد علاقه تأثیر می گذارد. سطوح و ترکیبات این مواد شیمیایی بسته به مرحله عشقی که در آن هستید متفاوت است.

شهوت سیلی از تستوسترون و استروژن ایجاد می کند.

جذب سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را تغییر می دهد .

چسبندگی باعث آزاد شدن اکسی توسین و وازوپرسین می شود.

در حالی که جنبه های فوق عشق ارتباط نزدیکی دارند، اما همیشه در یک زمان رخ نمی دهند. وقتی هر سه با هم ترکیب شوند، تقریباً به طور قطع عاشق شده اید.

وقتی عاشق می شوید چه اتفاقی برای مغز می افتد:

مغز تا حدی خاموش می شود. شهوت و جذابیت در واقع قشر پیشانی مغز را می بندد، که کمک می کند تصمیمات منطقی بگیرید. به هر حال شهوت نیازی به منطق ندارد تستوسترون و استروژن توسط بیضه ها و تخمدان ها ترشح می شوند و شهوت برای افزایش میل جنسی به هورمون های جنسی متکی است.

سروتونین کمتری تولید می کنید. تصور می شود که سطوح پایین سروتونین مسئول احساس "من با تو " در مراحل اولیه شیفتگی است و همچنین با رفتار وسواسی-اجباری مرتبط است.

مغز یک کوکتل شیمیایی قدرتمند تولید می کند. هورمون های جنسی بیش فعال تنها نیروهایی نیستند که هنگام عاشق شدن کار می کنند. هیپوتالاموس ناحیه ای از مغز است که احساسات را کنترل می کند و مسئول آزادسازی دوپامین، اکسی توسین و وازوپرسین است .

دوپامین احساس سرخوشی و سرگیجه می دهد، اکسی توسین (همچنین به عنوان "هورمون عشق" شناخته می شود) غرایز پیوند را تحریک می کند و وازوپرسین میل به محافظت از شریک زندگی را برمی انگیزد. این مواد شیمیایی همه به مزایای عاشق شدن کمک می کنند.

اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند وقتی کسی عکس شخصی را می‌بیند که به نظرش بسیار جذاب است، مراکز پاداش اولیه مغز به شدت تحریک می‌شوند، بنابراین می‌توانید تصور کنید  وقتی جذابیت با عشق ترکیب می‌شود، چگونه این احساس تشدید می شود.

هنگامی که مغز دستخوش تغییرات فوق می شود، بر اتفاقاتی که در زمان عاشقی برای بدن می افتد تأثیر می گذارد.

برای عاشقان استراحتی نیست عشق (و به طور خاص، نوراپی نفرین) در واقع می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. همچنین می تواند به بی قراری عمومی و کاهش اشتها کمک کند.

یک مطالعه نشان داد بودن در کنار یک عزیز می تواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد این توضیح می دهد چرا دیدن فرد مورد علاقه در عشق باعث سرخ شدن می شود. مطالعه دیگری نشان داد عشق باعث افزایش فعالیت در کل بدن می شود.

در مراحل اولیه شیفتگی متوجه ضربان قلب شدت تند می شوید. عاشق بودن واقعا می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد.

اگر کسی را دوست دارید، از بوی بدن او احساس سرخوشی می کنید. به نظر می رسد بوی آنها (یعنی فرمون ها ) ممکن است در وهله اول شما را جذب کند.

عشق و سلامتی

اگر عاشق هستید، خوش شانس هستید. عاشق بودن می تواند به عمر طولانی تر، قلب سالم تر و کاهش استرس کمک کند. بعلاوه، بالا بردن هیجانی که با مراحل اولیه عاشقانه همراه است، دشوار است.

بسیاری از اثرات مثبت عشق باعث اعتیاد می شود، اما آیا عشق در واقع یک اعتیاد است؟ آیا عشق می تواند یک اعتیاد باشد؟

سطوح بالاتر دوپامین همراه با سطوح پایین سروتونین باعث ایجاد تفکر وسواسی می شود وعاشق شدن در واقع یک وسواس است.

شباهت های شیمیایی بین عشق و اعتیاد وجود دارد و تصویربرداری مغز نشان داده است فعالیت مغز افراد عاشق شبیه فعالیت مغز افرادی است که با اعتیاد مبارزه می کنند. به عنوان مثال به نظر می رسد هم عشق و هم اعتیاد به کوکائین باعث افزایش فعالیت در هسته اکومبنس می شوند.

با این حال، عشق به عنوان یک اعتیاد سالم طبقه بندی می شود . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان