پیشنهادهای روانشناسی برای پدر و مادر دوقلوها

خط سلامت: دوقلو داشتن تجربه ای جالب و در عین حال چالش برانگیز برای والدین است. توجه به نیازهای تربیتی هریک از فرزندان دوقلو، نقش مهمی در سازگاری و کاهش درگیری بین فرزندان ایفا می کند.

پیشنهادهای روانشناسی برای پدر و مادر دوقلوها

دوقلو داشتن معمولا والدین را با برخی چالش های خاص، در امر فرزند پروری مواجه می کند.

به گزارش خط سلامت لازم است والدین دارای فرزند دوقلو، متناسب با ویژگی های هریک از فرزندان خود، با آن ها رفتاری متفاوت داشته باشند تا بتوانند استعدادهای فرزندشان را به بهترین شکل ممکن پرورش دهند.

دوقلو داشتن و چالش های آن

 دو قلو داشتن تجربه ای شیرین و چالش برانگیز است. لازم است والدین دارای فرزند دوقلو، متناسب با ویژگی های هریک از فرزندان خود، با آن ها رفتاری متفاوت داشته باشند؛ در حقیقت مهم‌ترین مساله در مورد پرورش دوقلوها داشتن رفتار متفاوت با هر کدام از آنهاست.

این مساله مهم به ویژه در مورد دوقلوهای دوتخمکی (ناهمسان) که به لحاظ ژنتیکی، درست مانند کودکان غیر دوقلو هستند، صادق است. دوقلوهای دوتخمکی (ناهمسان) از نظر ویژگی‌های رفتاری با هم متفاوت هستند؛ حتی در برخی موارد این تیپ از دوقلوها، ویژگی‌های رفتاری عکس هم نشان می دهند.

داشتن فرزند دوقلو و پوشش یکسان

خانواده‌های دارای فرزند دوقلو معمولا گزارش می دهند: خود دوقلوها اصرار دارند پوششی یکسان داشته باشند. باتوجه به اینکه دوقلوها ویژگی های شخصیتی متفاوتی از یکدیگر دارند، لازم است پوشش آن ها از ابتدا کاملا با هم متفاوت باشد. شاید زمانی که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند روی طرح لباس اصرار داشته باشند که یکی باشد اما حتما با متمایزکردن رنگ لباس آنها را از یکدیگر تفکیک کنید.

به علاوه باید از هرکدام از دوقلوها نظرشان را در مورد انتخاب وسایل مورد نیازشان بپرسید. در خیلی از موارد دیده می‌شود وقتی والدین نظر کودکان دوقلو را می‌خواهند از دوم شخص جمع استفاده می‌کنند در حالی که باید آنها را با ضمیر دوم شخص مفرد ( یعنی تو) خطاب قرار دهند. این یکی از نکاتی است که باید در رفتار با آنها در نظر داشت.

دوقلوها هم کلاس باشند یا نه؟

در مورد حضور هر دو فرزند دوقلو در یک کلاس مهد کودک یا مدرسه، تا جایی که مقدور است، باید کلاس‌هایشان با هم متفاوت باشد. به دلیل اینکه کودکان دوقلو بعد از مدتی یاد می‌گیرند به جای اینکه نیازهای عاطفی‌شان را از همسالان خود بگیرند از قل دیگر دریافت کنند و این مساله باعث می‌شود به جای اینکه پیوند عاطفی آنها بسیار قوی باشد در مهدکودک و به خصوص در مدرسه کودکانی منزوی شوند و تمام مدت زنگ تفریح را با هم بگذرانند.

در حالی که اگر کلاس‌هایشان با هم متفاوت باشد کودکان یاد می‌گیرند هر کدام شبکه اجتماعی خود را داشته باشند و دوستان جدیدی پیدا کنند.

روانشناسی+دوقلو

مقایسه‌ کردن ممنوع!

یکی از مشکلاتی که با حضور هر دو فرزند دوقلو در یک کلاس ایجاد می‌شود، این است که معلمان آنها را با هم مقایسه می‌کنند. چنانچه گفته شد براساس ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی کودکان دوقلو می‌توانند از لحاظ هوش و ویژگی رفتاری با هم متفاوت باشند.

وقتی هر دو فرزند دوقلو در یک کلاس هستند به طور ناخودآگاه توسط معلمان و اولیای مدرسه با هم مقایسه می‌شوند و این امر باعث می‌شود یکی از آنها از هوش کمتری نسبت به قول دیگر برخوردار است، مدام زیر سایه دیگری قرار بگیرد و با او مقایسه شود و این مساله در درازمدت موجب کاهش اعتمادبه‌نفس او می‌شود. مقایسه کودکان با یکدیگر درخصوص والدین نیز صدق می‌کند.

چنین حالتی بین کودکان دوقلویی که یکی برون‌گراتر و دیگری درون‌گراتر است، نیز پیش می آید. در این موارد کودک برون‌گرا به مرور یاد می گیرد هر زمانی که از قل دیگر سوال می‌شود او جوابگو باشد زیرا کودکان درون‌گرا خجالتی و کمرو هستند و به جای اینکه آنها سوال را جواب دهند کودک برون‌گرا که جسورتر است شروع به پاسخ می‌کند. این رفتار به مرور زمان به عنوان الگوی رفتاری شکل می‌گیرد و کودک درون‌گرا در سایه حمایت کودک برون‌گرا که اعتمادبه‌نفس کاذبی در وی ایجاد شده قرار می‌گیرد.

قضاوت نکردن

توصیه می‌شود هنگامی که کودکان دوقلو با یکدیگر دعوا می‌کنند پدر و مادر در دعوای آنها دخالت نکنند و اگر مجبور به دخالت شدند حتما خودشان را ملزم کنند که قضاوت نکنند و نگویند که تقصیر با چه کسی است.

اگر زمانی والدین ناچار شوند دوقلوها را به دلیل صدمات احتمالی از هم جدا کنند، فقط وظیفه شان جداکردن و آرام کردن محیط خانه است و نباید هیچ یک را قضاوت کنند. این قضیه در خصوص کودکانی که اختلاف سنی کمی نسبت به یکدیگر دارند، بیشتر صدق می‌کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان