عشق و نفرت را چه افرادی بیشتر دارند؟+ این بیماری روانی عامل احساس متضاد

خط سلامت: عشق و نفرت احساسات متضادی هستند که برخی افراد در روابط خود آن را تجربه می کنند.

عشق و نفرت را چه افرادی بیشتر دارند؟+ این بیماری روانی عامل احساس متضاد

عشق و نفرت را چگونه می توان همزمان تجربه کرد؟ به گزارش خط سلامت برخی افراد احساس دوگانه عشق و نفرت را همزمان، نسبت به یک فرد تجربه می کنند. این دوسوگرایی احساسی در افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی، بیشتر از سایر افراد دیده می شود.

تجربه عشق و نفرت در رابطه عاشقانه

عشق و نفرت احساساتی متضاد هستند. اگرچه عجیب به نظر می رسد ولی برخی افراد  نسبت به یک نفر احساس عشق و نفرت را بصورت همزمان تجربه می کنند.

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، می‌گوید: افرادی که در روابط خود عشق و نفرت را تجربه می کنند، بسیار هیجانی هستند و دایما بین دو سر طیف صمیمیت، یعنی عشق و نفرت، نوسان می کنند.

عشق و نفرت؛ هیجان و خستگی

افرادی که احساسات دوگانه عشق و نفرت را در روابط خود تجربه می کنند، پس از مدتی شرکای احساسی خود را آزرده خاطر می کنند. محبت های افراطی و غیر قابل پیش بینی که پس از مدتی تبدیل به پرخاشگری و کینه توزی می شود؛ رابطه را با چالش های فراوانی روبرو می کند. 

احساس دوگانه عشق و نفرت

رابطه عاشقانه با کسی که دایما به لحاظ احساسی بین دوسر طیف صمیمیت، یعنی عشق و نفرت، نوسان می کند؛ با چالش های فراوانی روبروست.

داشتن روابط ناپایدار در اوایل زندگی

افرادی که در سال‌های اولیه زندگی خود روابط آشفته و متزلزلی را تجربه کرده اند، تمایل دارند در بستر روابط آمیخته به احساسات متضاد عشق و نفرت، آرامش پیدا کنند. برای چنین افرادی تعارض راهی برای ابراز عشق تصور است. برای این افراد، تعارض راهی است برای سنجش علاقه شریک شان به آنها از طریق پشتکار آنها در جستجوی راه حل صمیمیتی که بعد از حل و فصل به دنبال گسست در رابطه تجربه می‌شود، می‌تواند احساس صمیمی‌تری نسبت به نداشتن آن داشته باشد.

با این حال، تجربه گذشته به آنها آموخته است که این تنها گزینه است. آنها متوجه نمی شوند که افرادی هستند که احساسات آنها را در نظر می گیرند، نسبت به ترجیحات آنها مودبانه رفتار می کنند، و به طور آشکار و موثر ارتباط برقرار می کنند. این افراد باید یاد بگیرند که با نگاه کردن به اثرات بلندمدت و پایداری این الگوها، آنچه را که از تعارض به دست می آورند، رها کنند.

احساس بی لیاقتی برای عشق

افرادی که با روابط آمیخته به احساسات متضاد عشق و نفرت احساس راحتی می کنند، معمولا با  احساس بی ارزشی و بی لیاقتی دست و پنجه نرم می کنند.

روابط ناسالمی که این افراد در طول زندگی خود تجربه کرده اند این باورهای منفی را که آنها در مورد خودشان دارند تقویت کند. بنابراین، این روابط منفی ترین یا انتقادی ترین افکار در رابطه با خود را تقویت می کند.

آنها همچنین احساس نادرستی از دوست داشته شدن را ایجاد می کنند و ممکن است باعث شوند که به دلیل کشمکش و کشمکشی که برای آن متحمل شده اند، فکر کنند رابطه آنها معنادارتر است.

خروج از احساسات دوگانه عشق و نفرت

برخی تکنیک هایی که به خروج از روابط آمیخته با احساسات متضاد عشق و نفرت کمک می کند، عبارت است از:

آگاهی از احساسات خود

 با نوشتن احساسات و عواطف می توان به الگوی تکرارشونده عشق و نفرت پایان داد.

پردازش احساسات، تلاش برای درک دیدگاه شریک عاطفی و ارائه  راه حل های جدیدی برای مشکلات، به کاهش این دوسوگرایی احساسی کمک می کند.

تعیین حد و مرز در روابط

تعیین حد و مرزها و بیان آن ها به شیوه ای که شریک احساسی رنجیده خاطر نشود، به جلوگیری از تجربه احساسات دوگانه عشق و نفرت کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان