پنج راه برای کاهش اضطراب کودکان

خط سلامت: اضطراب کودک، در حقیقت نگرانی و ترس های او را منعکس می کند. اضطراب کودک خود را در قالب وابستگی شدید به والدین و علایم جسمانی مانند: دل درد نشان می دهد.

پنج راه برای کاهش اضطراب کودکان

اضطراب کودک منجر به کاهش تمرکز می شود. 

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است، صرف نظر از خلق و خوی کودک، والدین نقش مهمی در کاهش اضطراب فرزندان خود ایفا می کنند.

اضطراب کودک چگونه کاهش می یابد؟

اضطراب کودک، بر اساس آنچه پژوهش ها نشان داده است از طریق رفتار مناسب والدین تاحدودی قابل کنترل است.

چند راه برای کاهش اضطراب کودکان عبارت است از:

همدلی با فرزندان

یک راه برای برای کاهش اضطراب کودک، همدلی کردن است. اجازه دهید کودک احساس کند،  درک می شود.

 گوش دادن فعال به حرف های کودک و همراه شدن با نگرانی ها و اضطراب های او، بدون تلاش برای رفع مشکل یا مشاوره دادن، منجر به تحکیم رابطه والد فرزندی می شود.

طرح سؤالاتی مانند: فکر می‌کنی چه چیزی کمک می کند تا آرام شوی؟ به کودک اجازه می دهد تا افکار و احساسات خود را با کلمات خودش بیان کند.

 همدلی با کودک به معنای تایید ترس و اضطراب او نیست؛ بلکه صرفا راهی برای پذیرش احساسات کودک و افزایش حمایت از اوست.

اجتناب ممنوع!

یکی از بهترین کارهایی که به کاهش اضطراب کودک کمک می کند، این است که به فرزند خود اجازه دهید با ترس هایش روبرو شود. اجتناب از عامل اضطراب برانگیز، منجر به افزایش اضطراب می شود. روبرو شدن با ترس ها و نگرانی ها فرایندی تدریجی است؛ در این راستا لازم است صبور باشید و از کوچکترین عامل اضطراب برانگیز شروع کنید.

عبارت های ممنوع را بکار نبرید!

برای کاهش اضطراب کودکان، باید از عبارت هایی که در حقیقت نگرانی و اضطراب کودک را نفی می کنند یا کوچک می شمارند، خوداری کرد. عباراتی مانند:

"این موضوع چیز مهمی نیست و ارزش نگرانی ندارد"

"چیزی برای ترسیدن وجود ندارد"

"فقط به آن فکر نکن"؛ نه تنها اضطراب کودک را کاهش نمی دهند، بلکه باعث می شوند کودک احساس کند از جانب پدر و مادر خود درک نمی شود.

گفتگوی مثبت

والدین برای کاهش اضطراب کودک، لازم است به او کمک کنند تا افکار منفی و اضطراب برانگیز را بشناسد و  آن ها را با گفتگوی مثبت درونی جایگزین کند. کلمات مستقیما بر احساسات تأثیر می گذارند؛ این چیزی است که پدر و مادرها باید به فرزند خود آموزش دهند.

توجه به رفتار ها

برای کاهش اضطراب کودک لازم است پدر و مادر از رفتار خود آگاه باشند تا مطمئن شوند فرزندشان بی قراری آن ها را الگو قرار نمی دهد. کودکان از والدین خود سرنخ می‌گیرند بنابراین توجه به رفتار خود به ایجاد الگویی مثبت برای فرزندان کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

  • عبدالله پاسخ به نظر

    من کودکی دارم ۹ساله که ازدرس ومدرسه بسیار اضطراب دارد

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان