دانشمندان بزرگترین نقشه مغز انسان را ساختند

خط سلامت: دانشمندان بزرگترین نقشه مغز انسان را ساختند.

دانشمندان بزرگترین نقشه مغز انسان را ساختند

دانشمندان بزرگترین نقشه مغز انسان را ساختند. دانشمندان اطلس عظیمی از مغز انسان ساخته اند که می تواند به آنها کمک کند مسیری را برای پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات عصبی مختلف ترسیم کنند.

 به گزارش خط سلامت دانشمندان یک قدم به درک 170 میلیارد سلول مغزی که به ما اجازه راه رفتن، صحبت کردن و فکر کردن را می دهند نزدیک تر شده اند.

اطلس مغزی 

اطلس مغزی که به تازگی منتشر شده است، دقیق ترین نقشه ها را از مکان، ساختار و در برخی موارد عملکرد بیش از 3000 نوع سلول مغزی ارائه می دهد.

ادلین ، محقق ارشد در موسسه آلن می‌گوید: اگر می‌خواهیم بفهمیم چه چیزی ما را به‌عنوان انسان منحصر به ‌فرد می‌کند، یا چه چیزی ما را به عنوان افراد متفاوت می‌کند یا مغز چگونه رشد می‌کند، واقعاً به این نوع اطلاعات نیاز داریم.

این اطلس همچنین روش جدیدی برای مطالعه شرایط عصبی روانپزشکی از آلزایمر تا افسردگی را ارائه می دهد.

ادلین می‌گوید: می‌توانید از این نقشه برای درک اینکه واقعاً در بیماری چه اتفاقی می‌افتد و چه نوع سلول‌هایی ممکن است آسیب‌پذیر باشند، استفاده کنید.

این اطلس مغزی برای درک اینکه چگونه گونه های مختلف می توانند فیزیولوژی، آسیب شناسی و پاسخ درمانی مغز انسان را مدل کنند بسیار مهم است.

سلول های مغزی قطع شده

 چگونه برخی از ژن ها ممکن است باعث اوتیسم، صرع و اسکیزوفرنی شوند؟

محققان انتظار دارند حتی انواع بیشتری از سلول‌های مغزی را پیدا کنند. آنها برخی از سلول‌هایی را که قبلاً پیدا کرده‌اند کاملاً درک نمی‌کنند.

اد لین می‌گوید: در شکل فعلی‌اش، اطلس اولین پیش‌نویس است که پیچیدگی کامل مغز انسان را در بر می‌گیرد.

موش، انسان و گوریل

در حال حاضر، اطلس مغزی راهی برای مشاهده تفاوت مغز انسان با مغز حیوانات ارائه می دهد.

دکتر تریگو باکن - Trygve Bakken- دستیار محقق در موسسه آلن که روی اطلس مغزی کار می کرد، می گوید: انسان ها سلول های تخصصی برای پردازش اطلاعات بصری دارند که در موش ها یافت نمی شوند .

او می‌گوید: این سلول ها در شامپانزه ها و گوریل ها وجود دارند که مغز آنها نیز به عنوان بخشی از پروژه اطلس نقشه برداری شده است، اما دانشمندان در این گونه‌ها تفاوت‌های ظریفی را در نواحی مغزی که انسان برای پردازش زبان استفاده می‌کند، یافتند.

باکن می‌گوید: مجموعه‌ای از انواع سلول‌ها وجود دارد که در ما و شامپانزه‌ها و گوریل‌ها مشترک است، اما بیان ژن در آن سلول ها تغییر کرده است.

تغییرات بیان ژن بر ارتباطات بین سلول ها تأثیر می گذارد. این نشان می‌دهد که توانایی‌های زبانی انسان‌ها نتیجه سیم‌کشی‌های مختلف است، نه سلول‌های متفاوت. و این به سلول‌های مغزی اجازه می‌دهد شبکه‌های وسیعی را تشکیل دهند.

اطلس مغزی و درمان های جدید

پروژه اطلس توسط مؤسسه ملی بهداشت که توسط اوباما راه اندازی شد، تامین می شود.

یکی از اهداف اطلس مغزی یافتن درمان های جدید برای اختلالات مغزی است و اطلس مغزی به تحقق آن کمک می کند.

آلزایمر، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی همگی می توانند ناشی از تغییرات کوچک در DNA  باشند.

دانشمندان صدها مورد از این تغییرات را یافته اند. اما آنها برای درک دقیق اینکه چگونه بر سلول های مغزی تأثیر می گذارند، تلاش کرده اند.

بنابراین به عنوان بخشی از پروژه اطلس مغزی ، تیمی از دانشمندان نوعی فرهنگ لغت را ایجاد کردند که به دانشمندان اجازه می دهد تا تغییرات ژنتیکی خاصی را به انواع خاصی از سلول های مغزی مرتبط کنند.

بینگ رن ، پروفسور پزشکی سلولی و مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو، می‌گوید: دریافتیم آلزایمر دیررس با نوعی سلول که آن را میکروگلیا می‌نامیم مرتبط است . میکروگلیا سلول های ایمنی هستند که در بیماران آلزایمر فعال می شوند. بسیاری از محققان بر این باورند که این فرآیند به از دست دادن نورون های درگیر در حافظه و تفکر کمک می کند.

رن همچنین یک مجموعه خاص از نورون‌ها را به ژن‌هایی که خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی را افزایش می‌دهند، مرتبط می‌کند و مجموعه متفاوتی از نورون‌ها را به ژن‌های اسکیزوفرنی مرتبط می‌کند.

رن می گوید: امیدوارم کار ما به دانشمندان این امکان را بدهد که استراتژی های جدیدی برای درمان این اختلالات ایجاد کنند.

حتی زمانی که اطلس سلولی مغز کامل شود، تنها بخشی از تلاش بسیار بزرگتر برای درک مغز انسان را نشان خواهد داد. بخش‌های دیگر شامل نقشه‌برداری از ارتباطات بین نورون‌ها، مطالعه نحوه عملکرد مدارهای مغزی در زمان واقعی و تعیین اینکه چگونه شبکه‌های عظیم سلول‌های مغزی قادر به تشکیل خاطرات، حل مشکلات و تولید هوشیاری هستند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان