چرا خواب‌هایم را فراموش می‌کنم؟/دلایل علمی از دید یک استاد دانشگاه

خط سلامت: خواب های لذت بخش، معمولا با میل به یادآوری مجدد در زمان بیداری همراه هستند؛ حال آنکه غالبا افراد در زمان بیداری، محتوای رویای خود را به یاد نمی آورند.

چرا خواب‌هایم را فراموش می‌کنم؟/دلایل علمی از دید یک استاد دانشگاه

خواب دیدن پدیده ای پیچیده و شگفت انگیز است.

به گزارش خط سلامت مجموعه‌ای از افکار، تصاویر یا احساسات که در زمان خواب تجربه می شوند، محتوای رویاهای فرد را می سازند. خواب دیدن از کارکرد مغز ناشی می شود.

خواب ها چرا فراموش می شوند؟

خواب دو مرحله اساسی دارد: خواب با حرکات سریع چشم و خواب بدون حرکات سریع چشم. خواب دیدن در مرحله خواب سطحی یعنی خواب با حرکت سریع چشم اتفاق می افتد.

دکتر مریم سامانی-استاد دانشگاه و روانشناس بالینی- در رابطه با عمده دلایل فراموش کردن خواب و رویا توسط برخی از افراد اظهار کرد: اگر خواب دیدن در حال وقوع باشد امکان این وجود دارد که رویا‌های زنده‌ای که با آن مرتبط هستند به یاد نیایند و اگر از خواب REM به حالت دیگری از خواب انتقال پیدا کند، ممکن است رویا‌ها قبل از هوشیاری فراموش شوند.

این روانشناس تصریح کرد: به عنوان یک قانون کلی باید گفت رویا‌ها پس از بیدار شدن افراد به سرعت محو می‌شوند و این موضوع مانند پیامی است که روی یک آینه مه گرفته نوشته شده و با تبخیر بخار آب از بین می رود. معمولا بخش هایی از یک رویا در طول روز به یاد آ ورده می شوند. این موضوع ممکن است به دلیل این باشد که وقایع روزانه و خواب دیدن، هر دو در نواحی یکسانی از مغز ثبت  شده اند.

خواب های به یاد ماندنی

دکتر سامانی با اشاره به رویا‌های به یاد ماندنی افراد گفت: رویا‌های به یاد ماندنی ممکن است تصوری ایجاد کنند که برای دهه‌ها ادامه داشته باشند و از طرفی دیگر، بازگویی خواب برای شخص دیگر ممکن است باعث تثبیت آن در حافظه شود.

وی ادامه داد: رویا‌ها یا کابوس‌ها که با احساسات شدیدی از جمله ترس همراه هستند نیز ممکن است در ذهن بمانند و اختلالات خواب در افراد ممکن است یادآوری رویا را تحت تاثیر قرار دهند و در این میان، آپنه خواب، موضوعی است که ممکن است منجر به محرومیت از خواب و عادت‌های بدخوابی، استرس و شرایط روانی نیز منجر به تکه تکه شدن خواب شوند.

این روانشناس افزود: افراد باید توجه کنند که اگر به بهبود یادآوری خواب و رویای خود علاقه دارند باید یک شیوه ساده را دزنظر بگیرند و آن هم این است که یک دفترچه ثبت رویا داشته باشند و آن را کنار تختخواب قرار دهند چرا که این کار باعث می‌شود آن‌ها بتوانند به سرعت و بلافاصله پس از بیدار شدن خود رویاهای شان را ثبت کنند که این کار باعث یادآوری خواب و رویا‌های آن‌ها می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان