افسردگی مهاجرت با 4 علامت می آید+ اگر قصد مهاجرت دارید بخوانید

خط سلامت: افسردگی بعد از مهاجرت که یکی از پیامدهای منفی مهاجرت است؛ معمولا به دنبال ورود به کشور جدید و تلاش برای هماهنگ شدن با فرهنگی ناشناخته ایجاد می شود.

افسردگی مهاجرت با 4 علامت می آید+ اگر قصد مهاجرت دارید بخوانید

افسردگی بعد از مهاجرت، که به عنوان نوعی مشکل سلامت روان، توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است، منجر به تجربه غم و لذت نبردن از زندگی می شود. به گزارش خط سلامت مهاجرت فرایندی پر فراز و نشیب و دشوار است.

علائم افسردگی بعد از مهاجرت چیست؟

افسردگی بعد از مهاجرت ، اکثر افرادی که به تازگی به کشوری جدید مهاجرت کردند را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی علایم افسردگی بعد از مهاجرت عبارت است از:

 شوک فرهنگی

یکی از علایم افسردگی بعد از مهاجرت، شوک فرهنگی است.

شوک فرهنگی، سردرگمی اولیه ای است که وقتی فرد به کشور جدیدی می رسد و با محیطی نا آشنا و تفاوت های غیر منتظره در فرهنگ مواجه می شود، تجربه اش می کند. ممکن است فرد تصور متفاوتی از زندگی در خانه جدید خود داشته باشد و واقعیت او را غافلگیر کند.

احساس تنهایی

یکی دیگر از علایم مهم افسردگی بعد از مهاجرت، احساس تنهایی افراطی است. این تنهایی اغلب می تواند همراه با شوک فرهنگی باشد، به خصوص اگر هنوز دوستان و حامیان خوبی مثل آنچه در کشور خودتان داشتید، پیدا نکرده باشید

احساس دلتنگی

دلتنگی حس اشتیاق به وطن، خانواده یا چیز های آشنا و راحتی است که در زندگی قبلی تان داشته اید. دلتنگی تا حدی طبیعی است، اما تجربه دلتنگی شدید و همیشگی می تواند نشانه افسردگی بعد از مهاجرت باشد.

بسته به کشوری که فرد به آن مهاجرت کرده ‌است، این دلتنگی می ‌تواند در برخی از کشور ها شدیدتر از بقیه باشد.

علل افسردگی بعد از مهاجرت

با این که برخی از کشور ها ممکن است به مهاجران فرصت هایی برای اسکان و پذیرفته شدن در جامعه بدهند، اما کشور های دیگر آن ها را دائما برای جذب و پذیرش فرهنگ جدید تحت فشار قرار می دهند. وقتی این فشار به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به افسردگی شود.

سایر علل بالقوه افسردگی بعد از مهاجرت، عدم توانایی در برقراری ارتباط مجدد با فرهنگ اصلی خودتان، یافتن دوستان جدید یا رسیدن به اهداف به دلیل موانعی مثل تفاوت های زبانی است. چالش دیگر می تواند عدم آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم کشور میزبان باشد. افسردگی بعد از مهاجرت باعث می شود فرد در کشور یا شهری جدید، احساس غریبی یا طرد شدن کند. احساس به هیچ کجا تعلق نداشتن می تواند برای هر کسی افسرده کننده باشد. اما برای کسی که در تاریخچه زندگی اش، آسیب عاطفی را تجربه کرده است، احساس تنهایی و غربت ناشی از مهاجرت پررنگ تر است و  ابتلا به علائم افسردگی بعد از مهاجرت را به دنبال دارد.

مدیریت افسردگی بعد از مهاجرت

مهاجرت به یک کشور جدید، بدون اغراق می تواند بسیار دشوار باشد. با این حال، کار هایی هست انجام شان از شدت افسردگی بعد از مهاجرت می کاهد.

برقراری ارتباط با دیگران 

بیرون رفتن، تعامل با دیگران و ایجاد ارتباطات جدید می تواند حال فردی که اخیرا مهاجرت کرده است را بهبود می بخشد و باعث می شود فرد روان و ذهن سالم تری داشته باشد. مطالعات نشان داده ‌اند که دوست‌ یابی به بهبود سلامت روانی تان کمک می ‌کند، زیرا باعث افزایش احساس تعلق ، افزایش عزت نفس و کاهش استرس خواهد شد. در یک مکان ناشناخته، حتی حضور تنها یک دوست هم می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

از خانه بیرون بروید

برای کاهش علایم افسردگی بعد از مهاجرت لازم است فرد خانه را ترک کند و وارد اجتماع جدید شود.

ترک خانه و ورود به اجتماع در ابتدا، دلهره آور است. مهاجرت به یک کشور جدید به شجاعت زیادی نیاز دارد. هنگامی که احساس درماندگی می کنید، باز هم شجاعت به خرج بدهید و از خانه بیرون بروید . شما باید در برابر میل به کناره گیری از محیط جدید مقاومت کنید. حتی اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید این باشد که در اطراف محله تان قدم بزنید، این کار را بکنید زیرا بیرون رفتن برای سلامت ذهن تان لازم است.

کنجکاوانه در اطراف بگردید و کاوش کنید. اغلب اوقات، این که تلاش کنید تا ترس و اضطراب تان را جایگزین کنجکاوی نمایید، کمک تان می کند. یک تغییر طرز فکر ساده می تواند تفاوت بزرگی برای شما ایجاد کند. به طو مثال ترس استفاده از وسایل نقلیه عمومی در یک شهر جدید را در نظر بگیرید. به جای اینکه به این فکر کنید که ممکن است نتوانید مسیرتان را پیدا کنید، بر روی ماجراجویی و شگفت انگیز بودن شهر تمرکز داشته و به مکان های مختلف بروید. به دنبال پارک های محلی بگردید و از فضای باز لذت ببرید، رستوران های مورد علاقه جدید را بیابید یا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید.

زبان جدید را یاد بگیرید

یک راه در دسترس برای پیشگیری از افسردگی بعد از مهاجرت، این است که پیش از مهاجرت زبان کشور مقصد را یاد بگیرید.

یادگیری یک زبان جدید دشوار است و نیاز به صبر دارد. صحبت نکردن به این زبان ممکن است سفارش غذا، دوست یابی یا یافتن مقصد را برای تان دشوار کند. این مسئله می تواند واقعا ناامید کننده باشد و باعث شود تا شما فقط با مهاجرانی که به زبان مادری تان صحبت می کنند ارتباط برقرار کنید. یادگیری زبان کشور میزبان هم مهم است و این امکان را می دهد که احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

فرهنگ خودتان را فراموش نکنید

فرهنگ ما عمیقا ریشه در شخصیت ما دارد و جهان بینی ما را شکل داده است. به همین دلیل هم مهم است که به فرهنگ خودمان پایبند باشیم تا در غربت احساس تنهایی نکنیم. برای این کار پختن غذا های کشور خودتان، شرکت در جشنواره‌ ها یا رویداد های فرهنگی محلی یا صحبت کردن به زبان مادری ‌تان، همگی به شما کمک می ‌کند تا احساس کنید که بالاخره ریشه و به یک جایی تعلق دارید. البته لازم است این نکته را هم ذکر کنم که با پرداختن و توجه به فرهنگ تان ممکن است گرفتار ایستگاه زمانی و سفر بین گذشته و حال شوید که می تواند منجر به افسردگی بعد از مهاجرت شود.

سازگاری با زندگی بعد از مهاجرت به یک کشور جدید هیچ وقت آسان نبوده و نیست. مطالعات نشان داده اند نرخ افسردگی بالاتری در میان افراد مهاجری که شرایط نامطلوبی در کشور های میزبان دارند، وجود دارد. این شرایط شامل وضعیت اجتماعی – اقتصادی ضعیف تر، تبعیض و استرس ناشی از زندگی در فرهنگی متفاوت با فرهنگ اصلی شان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان