بویایی ضعیف خبر از یک بیماری روانی می دهد+جدی بگیرید

خط سلامت:افسردگی با کاهش بویایی رابطه دارد. حس بویایی که در سالمندان کم می شود ، خطر ابتلا به افسردگی در آنها افزایش می یابد.

 بویایی ضعیف خبر از یک بیماری روانی می دهد+جدی بگیرید

افسردگی با کاهش بویایی رابطه دارد.

به گزارش خط سلامت محققان شواهد جدیدی ازارتباط بین کاهش حس بویایی و خطر ابتلا به افسردگی را در سنین بالاتر پیدا کردند.

کاهش حس بویایی و آلزایمر

کاهش حس بویایی که به عنوان هیپوسمی یا در عمیق ترین حالت آن، آنوسمی شناخته می شود، قبلاً با بیماری آلزایمر در افراد مسن مرتبط بوده است.

کاهش حس بویایی و خطر مرگ

حس بویایی ضعیف می‌تواند یک علامت هشدار اولیه از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون و همچنین خطر مرگ و میر باشد.

کاهش حس بویایی و افسردگی

 ویدیا کامات ، دانشیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، گفت: این مطالعه بر ارتباط آن با علائم افسردگی تاکید می کند .

او گفت: علاوه بر این این مطالعه عواملی را بررسی می‌کند که بر رابطه بین بویایی و افسردگی تأثیر می گذارد، از جمله ضعف شناختی و التهاب.

در این مطالعه محققان بیش از 2100 سالمند را در طول هشت سال دنبال کردند. این افراد مسن سالم و در سنین 70 تا 73 سال بودند.

نویسندگان دریافتند افرادی که بویایی آنها کاهش یافته است، در معرض افزایش خطر ابتلا به علائم افسردگی قابل توجه هستند.

در طول این مطالعه محققان همچنین سه خط سیر علائم افسردگی را شناسایی کردند. شرکت کنندگان در علائم افسردگی باثبات کم، پایدار متوسط ​​و باثبات بالا در علائم افسردگی بودند.

کاهش حس بویایی و علائم روانی

داشتن حس بویایی ضعیف‌تر با افزایش احتمال قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در گروه‌های علائم افسردگی متوسط ​​یا بالا مرتبط بود، که نشان می‌دهد داشتن حس بویایی کمتر با علائم افسردگی بالاتر مرتبط است.

از دست دادن حس بویایی بر بسیاری از جنبه‌های سلامت و رفتار تأثیر می‌گذارد مانند حس کردن غذای فاسد یا گازهای مضر و لذت خوردن. کامات گفت: بو راه مهمی برای تعامل با دنیای اطراف است و این مطالعه نشان می دهد یک علامت هشدار برای افسردگی اواخر زندگی است. حس بویایی فرد از طریق نورون های بویایی که در بینی قرار دارند کار می کند. نورون های بویایی یک گیرنده بو دارند که مولکول های آزاد شده توسط مواد را می گیرد و سپس آنها را به مغز می فرستد.

این بو در پیاز بویایی مغز پردازش می‌شود که دانشمندان فکر می‌کنند با آمیگدال، هیپوکامپ و دیگر ساختارهای مغزی که حافظه، تصمیم‌گیری و پاسخ‌های احساسی را تنظیم و فعال می‌کنند، تعامل نزدیک دارد.

به گفته روانشناسان بویایی و افسردگی از طریق هر دو مسیر بیولوژیکی و رفتاری مانند تغییر سطح سروتونین و کاهش عملکرد اجتماعی مرتبط هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان