آسیب‌های عاطفی کودکی دردی پنهان

خط سلامت: آسیب‌های عاطفی و سوء استفاده جنسی در دوران کودکی روی زنان ومردان تاثیر متفاوتی دارد و زخم های عمیقی بر جای می گذارد.

آسیب‌های عاطفی کودکی دردی پنهان

  آسیب‌های عاطفی و سوء استفاده جنسی دوران کودکی زنان را بیشتر هدف قرار می دهد که باعث ایجاد آسیب های روانی ماندگار می شود.

 به گزارش خط سلامت مطالعات نشان می دهد آسیب‌های عاطفی و سوء استفاده جنسی دوران کودکی در زنان باعث ایجاد اضطراب، افسردگی، ناراحتی‌های عاطفی و روابط ناموفق در زندگی آینده آنان خواهد شد.

 آسیب‌های عاطفی با آسیب های روانی رابطه دارد

در مقابل مردان بیشتر تحت تأثیر غفلت عاطفی و جسمی دوران کودکی قرار می‌گیرند. این نوع ترومای کودکی باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سلامت جسمی و ذهنی می شود.

پروفسور فیلیپ گوروود -  Philip Gorwood -  از دانشگاه پاریس و انستیتو روانپزشکی و علوم اعصاب پاریس می گوید: قرار گرفتن در معرض   آسیب‌های عاطفی و سوء استفاده جنسی و تجارب خشونت آمیز دوران کودکی خطر ابتلا به علائم روانپزشکی را در مردان و زنان افزایش می دهد. انواع علائم روانپزشکی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن، اختلالات خواب و اختلالات روانی دیگر در افرادی که در دوران کودکی با بدرفتاری و تجارب خشونت آمیز مواجه شده‌اند، شایع تر است.

 آسیب‌های عاطفی و غفلت عاطفی و جسمی

همچنین سابقه غفلت عاطفی و جسمی در دوران کودکی خطر ابتلا به علائم روانپزشکی را در مردان بیشتر افزایش می دهد. این نوع تجربه باعث ایجاد ناراحتی‌های عاطفی، افسردگی، اضطراب و ریسک ابتلا به اختلالات روانی دیگر می شود .

تحلیل داده‌های بیش از 70 مطالعه، روی 330 هزار نفر در 23 کشور نشان می‌دهد اثر ترومای دوران کودکی به طور متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد مردان و زنان تحت تأثیر  آسیب‌های عاطفی و سوء استفاده جنسی دوران کودکی قرار داشته اند، اما این ارتباط در زنان تقریباً دو برابر مردان بود .

 آسیب‌های عاطفی و سلامت روان

این نتایج نشان می‌دهد اثرات  آسیب‌های عاطفی کودکی بر سلامت روانی فردی، در دو جنسیت‌ مهم است، اما در زنان این اثرات بیشتر به چشم می‌آیند.

در تحقیقات روی  آسیب‌های عاطفی کودکی نتایج نشان داده‌اند زنانی که در دوران کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، علائم بیشتری نسبت به آن‌هایی که  آسیب‌های عاطفی را تجربه نکرده‌اند، داشته‌اند. این نتایج نشان می‌دهد تجربه آزار جنسی در دوران کودکی باعث تأثیرات پیش بینی نشده و مهمی روی سلامت روانی زنان در بزرگسالی داشته باشد.

اما در مردان این الگو یافت نشد به این معنا که تجربه آزار جنسی در دوران کودکی برای مردان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و یا به دلیل شیوع کمتر آزار جنسی در مردان، نمونه‌های کافی برای مطالعه در دسترس نبوده است.

تفاوت  آسیب‌های عاطفی کودکی بر زنان و مردان

با توجه به نتایج تحقیقات غفلت جسمی و عاطفی در دوران کودکی، با علائم روانپزشکی بعدی در مردان مرتبط است، اما در زنان این رابطه مشاهده نشد. غفلت فیزیکی شامل تجربه‌ فقر غذایی، نظافت پائین، مراقبت نکردن و نبردن به پزشک در زمان رشد است. این نتایج نشان می‌دهند روابط جسمانی و عاطفی فرد با خانواده‌اش و محیط خانه و مدرسه، نقش مهمی در سلامت روانی در بزرگسالی ایفا می‌کند به عنوان مثال فردی که در دوران کودکی مورد غفلت فیزیکی بوده با علائم افسردگی، اضطراب، وسواس فکری-اجباری و سایر علائم روانپزشکی در بزرگسالی مواجه می شود. به همین دلیل آگاهی از اهمیت روابط جسمانی و عاطفی فرد با خانواده‌اش و محیط اجتماعی‌اش در دوران کودکی به بهبود شیوه درمان و پیشگیری از عوارض طولانی مدت تجربه غفلت در دوران کودکی کمک می کند.

غفلت عاطفی در دوران کودکی شامل احساس دوست داشته نشدن یا مهم نبودن و نزدیک نبودن به خانواده است. این نوع غفلت به عنوان یکی از عوامل مؤثر در سلامت روانی فرد در بزرگسالی شناخته شده است.

تفاوت  آسیب‌های عاطفی کودکی بر بیماری های روانی

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند مردان و زنانی که امتیاز بالای  آسیب‌های عاطفی کودکی دارند، به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارند علائم روانپزشکی را در بزرگسالی نشان دهند. این علائم شامل اضطراب، افسردگی، وسواس فکری-اجباری و سایر علائم روانپزشکی است. این نتایج بر این موضوع تأکید می‌کنند که تجربه  آسیب‌های عاطفی کودکی می‌تواند به عوارض روانپزشکی در بزرگسالی منجر می شود، بنابراین برای بهبود سلامت روانی فرد در بزرگسالی لازم است در دوران کودکی به رشد و توسعه عاطفی و ارتباطات فرد با خانواده و محیط اجتماعی‌اش توجه کافی شود و نیز برنامه‌های پیشگیری و درمان مناسب ایجاد شود .

پروفسور فیلیپ گوروود -  Philip Gorwood - می گوید: ترومای دوران کودکی یک مشکل گسترده است. جمع آوری آمار دقیق دشواراست، اما یک بررسی سیستماتیک تخمین زده است که تا 50 درصد از کودکان در سراسر جهان در سال گذشته از تروما رنج برده اند این عامل خطر می‌تواند به اختلالات روانپزشکی مختلف در بزرگسالی منجر شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند آسیب دوران کودکی به انواع مشکلات سلامت روانی کمک می کند و تخمین زده می‌شود در سراسر جهان، حدود یک سوم از تمام اختلالات روانپزشکی مربوط به ترومای دوران کودکی است .

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند ترومای دوران کودکی موجب انواع مشکلات سلامت روان می شود و در بسیاری از موارد عامل اصلی اختلالات روانپزشکی در بزرگسالی است.

پروفسور فیلیپ گوروود -  Philip Gorwood -  از انستیتوی روانپزشکی و علوم اعصاب دانشگاه پاریس اظهار داشت: ترومای دوران کودکی به عنوان یک عامل خطر اصلی برای اکثراختلالات روانپزشکی است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

 تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان