رانندگان خشن بیشتر مرتکب این جرم خاص می شوند / روانشناسان از یک راز مهم روانی پرده برداشتند

خط سلامت: رانندگی خشن با عوامل مختلفی نظیر ترشح هورمون تستوسترون مرتبط است. رانندگی برای بعضی افراد فرصتی برای ابراز خشونت های پنهان است. طبق آمار 56 درصد از تصادفات، ناشی از رانندگی پرخاشگرانه است.

رانندگان خشن بیشتر مرتکب این جرم خاص می شوند / روانشناسان از یک راز مهم روانی پرده برداشتند

به گزارش خط سلامت محققان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که بجز هورمون تستوسترون چه عوامل دیگری با رفتار پرخاشگرانه و رانندگی خشن ارتباط دارد؟

پرخاشگری پدیده ای چند بعدی

عوامل مختلفی در شکل گیری رفتار پرخاشگرانه وجود دارد. اگرچه هورمون تستوسترون یکی از شناخته شده ترین عوامل مرتبط با پرخاشگری است، تحقیقات برای شناخت سایر عوامل موثر بر پرخاشگری ادامه دارد.

در یک پژوهش، به هر فرد به طور تصادفی یک داروی افزایش دهنده هورمون تستوسترون داده شد. به شرکت کنندگان گفته شد، در حال انجام بازی کامپیوتری با فرد دیگری هستند. در این بازی، دو راه برای کسب امتیاز وجود داشت؛ شرکت کنندگان می توانستند با فشار دادن کلید، امتیاز کسب کنند یا با فشار دادن کلید دیگر، امتیازهای رقیب خود را به سرقت ببرند. به برخی از شرکت کنندگان گفته شد که نمی توانند امتیازهایی را که به سرقت برده اند حفظ کنند. به عبارت دیگر، آنها فقط می توانند امتیاز بازیکن دیگر را کاهش دهند اما برای آن ها هیچ سود مالی نخواهند داشت. در مرحله بعد، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را پر کردند که مشخص می کرد فرد چقدر از امتیاز هایی که به سرقت برده، احساس رضایت می‌کند؛ سپس محققان نمونه های تستوسترون و DNA را جمع آوری کردند.

یافته های علمی در رابطه با رانندگی خشن

نتایج این پژوهش نشان داد، افرادی که در خودگزارشی ها، نمره بالایی در پرخاشگری گرفتند، امتیاز بیشتری در ارتکاب به سرقت داشتند. در این پژوهش مشخص شد سه عامل هورمون تستوسترون ، ژنتیک و تیپ های شخصیتی خاص باعث افزایش پرخاشگری می‌شود. تعامل هورمون تستوسترون ، شخصیت و ژنتیک، همان مردانی را نشان می دهد که با سرعت از چراغ قرمز عبور می کنند و پرخاشگرانه رانندگی می کنند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان