پیچیدگی های مغز دانشمندان را متحیر کرده است

خط سلامت: مغز با 86 میلیارد نورون و 100 تریلیون سیناپس یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است. مغز از ماده خاکستری و سفید، بافت مغز و انبوهی از اتصالات متقابل تشکیل شده است.

پیچیدگی های مغز دانشمندان را متحیر کرده است

به گزارش خط سلامت علیرغم تلاش محققان در سال‌های اخیر، هنوز به طور کامل مشخص نشده، نورون های مغز چگونه رفتار انسان و سایر موجودات را هدایت می کنند.

دشواری های شناخت مغز انسان

ساختارهای مغز طبقه بندی مشخصی ندارند. اگرچه شیمیدانان یک جدول سازماندهی شده دارند که 118 عنصر شیمیایی شناخته شده را توصیف می کند، همان جدول مندلیف معروف! اما دانشمندان علوم اعصاب فاقد چنین دسته بندی مشخصی از ساختارهای مغز هستند. این طبیعت انسان است که با طبقه بندی مفاهیم، درک آن ها را ساده کند؛ اما مرتب سازی نورون های مغز به این سادگی نیست. محققان از چندین روش برای طبقه بندی ساختار ها و سلول های مغزی استفاده می کنند، اماپژوهش در این مورد همچنان ادامه دارد.

مغز در بیماری چگونه تغییر می کند؟

سلول‌های مغز ممکن است زمینه‌ ساز بیماری‌های روانی باشند. برای مثال در اختلال افسردگی ، مغز تغییرات ساختاری و عملکردی نشان می دهد. بااستفاده از یک روش تصویربرداری از مغز، مشخص شده در افسردگی سوخت و ساز قسمت جلوی مغز خصوصا درنیمکره چپ کاهش می یابد. بسیاری از اختلالات عصبی روانپزشکی کل مغز را به طور یکنواخت تحت تأثیر قرار نمی دهند، بلکه ممکن است در ابتدا بخش خاصی از مغز تحت تاثیر بیماری قرار بگیرد.
اگر محققان لیست کاملی از انواع سلول های مغزی را تهیه کنند، ابزارهای بهتری برای مطالعه سلول‌های محرک بیماری ساخته می شود و درمان‌هایی که صرفا یک نوع سلول را هدف قرار می‌دهند، ابداع می شود.

دوران طلایی مطالعه مغز

در سال‌های اخیر، تا حدی به لطف پروژه ابتکار مغز ، علاقه و حمایت مالی برای علوم اعصاب افزایش یافته است.
دانشمندان می گویند: اکنون دوران طلایی علم مغز است، منابع و مؤسسات بسیاری پدید آمده است که به کمک آن ها می توان به سوالاتی پاسخ داد که تا 20 سال پیش غیر قابل پاسخگویی بودند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان