مثلث دردسرساز برای افراد باشخصیت! / زیادی باشی زیادی میشی!

خط سلامت : ویژگی های مثبت شخصیتی در افراد یک امتیاز محسوب می شود و اغلب از آنان به عنوان افرادی قابل اطمینان که می توانند با این ویژگی شخصیت موجب آرامش و اعتماد شود یاد می شود، اما یافته های روانشناسان نمی شود دارا بودن سطح شدید و عمیق ویژگی های مثبت شخصیت مشکلاتی را در روابط ، کار و بهداشت روانی فرد ایجاد می کند.

مثلث دردسرساز برای افراد باشخصیت!  / زیادی باشی زیادی میشی!

به گزارش خط سلامت، یکی از تقسیم بندی ها در مورد شخصیت شامل 5 ویژگی شخصیت است که درزیر به آن پرداخته می شود:

شخصیت توافق پذیر

افراد با این ویژگی شخصیتی افرادی موافق، خونگرم ، مهربان بوده و با دیگران همکاری می کنند و این ویژگی شخصیتی آنها را در زندگی به عنوان شریک ، دوست و همکار بزرگ و قابل اعتماد معرفی می کند. تردیدی نیست که یک شخصیت مثبت در بسیاری از موقعیت ها یک سرمایه است.

اما تحقیقات نشان می دهد که در محل کار، افرادی که دارای سطح بالاتری از توافق پذیری و رضایت مندی هستند ، در مقایسه با افراد با سطح متوسط ​​تر، تمایل دارند حقوق و دستمزد کمتری داشته باشند، دیگران کمتر مشاوره بگیرند و کمتر ایده هایشان را مطرح کنند. تحقیقات متعددی نشان می دهد مقبولیت زیاد در روابط مضر است به عنوان مثال ، همسرانی که سعی در دیدن نکات مثبت و صرفا خوب دارند با مشکلات بزرگتری در رابطه زناشویی مواجه شده و ازرضایت زناشویی پایین تری برخوردارند.

شخصیت وظیفه شناس

افراد با ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی افرادی با نظم و ترتیب هستند که برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند. مزایای این ویژگی موجب رسیدن به موقعیت کاری برتر و عملکرد علمی بالاتر، سلامتی بهتر و طول عمر بیشتر است.

اما رابطه بین وظیفه شناسی و رفاه ممکن است بیشتر شبیه یک منحنی باشد تا یک خط مستقیم - برای یک نقطه مفید است ، اما در سطوح بالاتر می تواند مشکل ساز باشد ، به گونه ای که رفتارهای وسواسی را به دنبال می آورد و فرد به کمال گرایی تمایل دارد و همین مساله باعث می شود افراد وظیفه شناس با نمره متوسط در این ویژگی شخصیت درآمد بیشتری نسبت به افراد با درآمد بالا داشته باشند.

شخصیت برونگرا

افراد با ویژگی شخصیتی برون گرا افرادی پرحرف و صمیمی هستند و از تعاملات اجتماعی انرژی می گیرند. در مقایسه با افراد درونگرا ، برون گراها نمره شادی بیشتری را به دست می آورند که به دلیل تعامل بیشتر اجتماعی شان باشد.

اما برونگرایی شدید تبعات منفی نیز دارد از جمله خطر بیشتر برای بیماری های روانی و ارتکاب جرم ، و رفتارهای پر خطر.علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد این فرض که برونگراها در شغل فروشندگی موفق تر هستند کاملاً دقیق نیست.

در میان فروشندگان ، افرادی که ترکیبی از ویژگی های درونگرا و برونگرا را دارند به علت انعطاف پذیری بیشتر در صحبت کردن و گوش دادن ، بیشترین فروش را داشته اند. در مقابل ، برونگرایان افراطی با اعتماد به نفس بیش از حد و کاذب روبرو می شوند.

شخصیت گشوده به تجربه

افراد با ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه افرادی هستند که تمایل به تصورات زنده دارند ، از امتحان چیزهای جدید لذت می برند و کنجکاو هستند. گشودگی با رفاه همراه است ، همچنین خلاق تربوده و دانش عمومی بالاتری دارند.اما گشودگی اگر بیش از حد وارد قلمرو ذهن فرد شود، می تواند مضرباشد و باعث شود مرز خیال و واقعیت از هم قابل تشخیص نباشد. گشودگی شدید همچنین ممکن است توانایی افراد در برقراری روابط عاشقانه و رضایت بخش را محدود و کمرنگ کند.

شخصیت روان رنجور

افراد با ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی افرادی با احساسات منفی ، خود سرزنش گر و افزایش واکنش پذیری هستندکه استرس بالایی را تجربه می کنند ، اما افراد باثبات از نظر عاطفی آرام ، متین و در کنترل استرس مهارت دارند.این تفکر که ویژگی های مثبت شخصیتی بسیار بالا همواره مطلوب نیست ، نشان می دهد که تفاوت بین ویژگی های "خوب" و "بد" آنقدر که به نظر می رسد سیاه و سفید نیست.

در هر پیوستار - درونگرا به برونگرا، روان رنجور به پایدار و غیره - ممکن است طیف گسترده ای از امتیازات وجود داشته باشد که می تواند سالم و سازگار تلقی شود. نیازی نیست که کاملاً مهربان ، مسئولیت پذیر ، دوستانه ، ذهن باز یا خونسرد باشید. با جلوگیری از افراط و تفریط - در هر دو جهت - می توان وضعیت بهتری را تجربه کرد.

همچنین به جای تلاش در پرورش و تقویت یک بعد شخصیتی ، به خود اجازه دهید پیچیده و حتی گاه متناقض رفتار کنید. ممکن است در کار تمایل به وظیفه شناسی بیشتری داشته باشید، اما با دوستان خود بی دغدغه باشید .

ارج نهادن به همه ویژگی های شخصیتی خود می تواند احساس با ارزش بودن را افزایش دهد و مانند فروشندگانی که برای ارتباط با مشتری به ابعاد درونگرایی و برون گرایی داخلی خود متوسل می شوند ، با استفاده از چند ویژگی شخصیت انعطاف پذیری بیشتری در پاسخگویی به خواسته های مختلف داشت. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان