آیا اتاق خواب گرم باعث می‌شود کابوس ببینید؟+ بهترین دمای اتاق خواب

خط سلامت: اگر تا به حال در وسط شب با یک جهش از خواب پریده‌اید، احتمالاً یک رویای اضطرابی را تجربه کرده‌اید.

 آیا اتاق خواب گرم باعث می‌شود کابوس ببینید؟+ بهترین دمای اتاق خواب

حالت ذهنی ما می‌تواند کیفیت خواب ما را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. اگر در زندگی بیداری خود تحت استرس یا اضطراب هستید، ممکن است متوجه شوید که خواب‌های شما به طور قابل توجهی کمتر آرام بخش شده است.

به گزارش خط سلامت، با این حال، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که اضطراب تنها عاملی نیست که باعث ایجاد اضطراب در خواب می‌شود. همانطور که مشخص است، عوامل خارجی مانند آب و هوا نیز می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب شما داشته باشند.

آیا گرما باعث می‌شود کابوس ببینید؟

اگر می‌خواهید بدانید که آیا گرما مقصر کابوس‌های ناخوشایند شما است یا خیر، به جای درستی آمده‌اید.

در ادامه کشف کنید که چگونه اضطراب در واقع کار می‌کند، چگونه موج گرما می‌تواند باعث آن‌ها شود و چگونه می‌توانید خواب خود را بهبود بخشید، صرف نظر از دما.

رویاهای اضطرابی، رویاهایی هستند که باعث استرس یا ناراحتی می‌شوند. این بدان معناست که اثرات آن‌ها پس از بیدار شدن باقی می‌ماند. حتی ممکن است پس از بیدار شدن، خسته‌تر و استرس‌زاتر از زمانی که خوابیده‌اید احساس کنید - دقیقاً خواب آرام بخشی که ممکن است امیدوار بوده‌اید نیست.

رویاهای اضطرابی همیشه کابوس نیستند. هر رویایی که احساس ترس، استرس، وحشت، ناراحتی یا عصبی بودن را در شما ایجاد کند، در دسته رویاهای اضطرابی قرار می‌گیرد.

آیا تعجب می‌کنید که آیا خواب‌های بد شما در واقع رویاهای اضطرابی هستند؟ عناصر زیر معمولاً آن‌ها را مشخص می‌کنند:

  • رویا به‌ویژه واضح و به یاد ماندنی است.
  • شما در حال سقوط هستید، تعقیب می‌شوید، دیر شده‌اید یا برهنه در انظار عمومی هستید. این‌ها ممکن است نشانه‌هایی از اضطراب‌های خاص در زندگی شما باشند.
  • رویا شما را در وسط شب بیدار می‌کند.

چه چیزی باعث ایجاد یک رویای اضطرابی می‌شود؟

بسیاری معتقدند رویاهای اضطرابی ناشی از حالت ذهنی شما هستند. این عوامل اغلب ذکر می‌شوند:

  • اضطراب
  • عدم اطمینان
  • بی‌خوابی
  • مصرف مواد، مانند الکل
  • تروما

معلوم می‌شود عوامل خارجی نیز می‌توانند باعث ایجاد رویاهای اضطرابی شوند.

گرما می‌تواند برخی از تأثیرات بسیار قدرتمند بر بدن ما داشته باشد - که همچنین می‌تواند کیفیت خواب ما را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا چند راه وجود دارد که گرما می‌تواند در واقع باعث ایجاد رویاهای اضطرابی شود.

هورمون‌های اضطراب

حتی اگر در مورد هیچ تغییری در زندگی یا رویدادهای آینده احساس اضطراب نمی‌کنید، دمای ناگهانی داغ می‌تواند در واقع باعث شود بدن شما فکر کند مضطرب هستید.

بدن شما در دمای بسیار گرم وارد حالت هیپرترمی می‌شود. اگر دمای بدن شما حتی برای نیم ساعت به حدود ۹۹.۵ درجه فارنهایت (۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد) افزایش یابد، تغییرات فیزیولوژیکی زیر می‌تواند رخ دهد:

  • فعال شدن محور HPA، که به کنترل پاسخ استرس بدن کمک می‌کند
  • افزایش متابولیسم
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تنفس
  • کم آبی
  • کاهش مایعات بدن و کاهش فشار خون
  • کاهش جریان خون به مغز

گرما شدید می‌تواند در واقع بدن شما را مجبور کند که به بسیاری از روش‌های مشابه با اضطراب ذهنی پاسخ دهد.

کیفیت خواب تحت تأثیر دما

کیفیت خواب تحت تأثیر دما قرار می‌گیرد زیرا گرما بدن را در حالت طبیعی اضطراب قرار می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که خواب‌های شما صرفاً به دلیل گرمای بیش از حد بدن، واضح‌تر و ناراحت‌کننده‌تر می‌شوند.

افزایش "شدت خواب"

طبق گفته وین روس، محقق ارشد در InsideBedroom، "دمای ایده‌آل - برای اکثر افراد - برای خواب بهینه ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت و ۴۰ تا ۶۰ درصد رطوبت است. کیفیت خواب اگر دما و رطوبت از محدوده‌های ذکر شده تجاوز کند، به شدت کاهش می‌یابد."

این به این دلیل است که بدن نمی‌تواند زمانی که اتاق شما خیلی گرم است گرما را از دست بدهد، که باعث اختلال در خواب، به‌ویژه در خواب عمیق و حرکت سریع چشم (REM) می‌شود. این در طول خواب REM است که رویاها واضح‌ترین و ناخوشایندترین هستند.

رویاهای واضح‌تر

همانطور که مشخص است، هوای گرم احتمالاً باعث می‌شود که پس از بیدار شدن رویاهای خود را به خاطر بسپارید.

طبق گفته الکس دیмитриو، MD، دارای دو گواهی هیئت مدیره در روانپزشکی و پزشکی خواب و بنیانگذار روانپزشکی و پزشکی خواب Menlo Park، هوای گرم باعث می‌شود شما در پایان چرخه REM بیشتر بیدار شوید. این بدان معناست که احتمالاً رویایی را که در حال تجربه آن بودید به خاطر می‌آورید.

"با کاهش دمای بدن در طول خواب، ما وارد خواب عمیق‌تر و ترمیم‌کننده‌تر می‌شویم. بنابراین، دمای خنک‌تر همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا بخوابیم و خواب ببینیم اما آن‌ها را فراموش کنیم، همانطور که باید"، او توضیح می‌دهد.

"در واقع، دمای گرم‌تر می‌تواند منجر به بیداری بیشتر از خواب شود، که در طول آن ممکن است رویاها به خاطر سپرده شوند. با این حال، خواب تکه تکه شده مخالف ایده آل است"، دیмитриو می‌گوید.

این بدان معناست که ممکن است شما همیشه رویاهای اضطرابی را تجربه کنید، اما آن‌ها را به خاطر می‌آورید زمانی که هوا گرم می‌شود، که منجر به افزایش اضطراب در طول روز می‌شود.

اگر فکر می‌کنید موج گرما شدید مقصر رویاهای واضح و ناراحت کننده شما است، تغییرات زیر را در روال خود برای بهبود خواب خود امتحان کنید.

دمای ایده‌آل اتاق برای خواب ۶۵ درجه فارنهایت (۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد) است.

برای آزمایش فضای خواب خود در یک دماسنج سرمایه‌گذاری کنید یا از گوشی هوشمند خود برای اندازه‌گیری دمای اتاق استفاده کنید. به این ترتیب می‌دانید که چقدر به دمای خواب ایده‌آل خود نزدیک هستید.

همچنین ترموستات‌های هوشمند وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید تا فضای شما هنگام بازگشت به خانه خنک باشد.

راهکار برای بهبود خواب در هوای گرم

برای خرید ترموستات‌های اتاق یا ترموستات‌های هوشمند به صورت آنلاین خرید کنید.

قبل از خواب مراقبه کنید. اگر در طول روز در معرض دمای گرم قرار گرفته‌اید، ممکن است بدن شما هنوز به گرما واکنش نشان دهد. مراقبه به شما کمک می‌کند تا سرعت تنفس و ضربان قلب خود را کاهش دهید و شانس خواب خوب شبانه خود را بهبود بخشید.

قبل از خواب چند تمرین تنفسی انجام دهید تا ضربان قلب خود را کاهش دهید، بدن خود را آرام کنید و احتمالاً دمای مرکزی بدن خود را کاهش دهید.

در طول روز پنجره‌ها و پرده‌ها را بسته نگه دارید.

اگر آفتاب داغ تمایل دارد به پنجره‌های شما بتابد، این می‌تواند منجر به اثر گلخانه‌ای شود. پرده‌های خود را بسته نگه دارید تا گرمای خانه خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید در پرده‌های سیاه یا مسدود کننده نور سرمایه‌گذاری کنید تا از ورود اشعه‌های گرم جلوگیری کنید.

برای کاهش دمای مرکزی بدن خود در طول روز تمرکز کنید و سعی کنید اتاق خود را تا حد ممکن خنک نگه دارید. این می‌تواند تسکین ایجاد کند و شانس رویاهای اضطرابی شما را در هنگام خواب کاهش دهد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان