مغز زنان فعال تر است یا مغز مردان + تفاوت های مغزی زن و مرد

خط سلامت: تحقیقات جدید در مورد تفاوت‌های مغزی مبتنی بر جنسیت نشان می‌دهد مغز زنان در بسیاری از زمینه‌ها در مقایسه با مردان فعال‌تر است.

مغز زنان فعال تر است یا مغز مردان + تفاوت های مغزی زن و مرد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مغز زنان در بسیاری از نواحی مغز نسبت به مردان به‌طور قابل‌توجهی فعال‌تر است، به‌ویژه در قشر جلوی مغز که با تمرکز و کنترل تکانه ها درگیر است و نواحی لیمبیک یا عاطفی مغز درگیر با خلق و خو و اضطراب است. 

به گزارش خط سلامت یافته‌ها توضیح می دهد چرا زنان تمایل به نشان دادن نقاط قوت بیشتری در زمینه‌های همدلی، شهود، همکاری، خودکنترلی و نگرانی مناسب دارند. 

تفاوت های مغز مبتنی بر جنسیت

این یک مطالعه بسیار مهم برای کمک به درک تفاوت های مغز مبتنی بر جنسیت است. دانیل آمن، نویسنده اصلی، موسس کلینیک آمن، نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، گفت: تفاوت‌های قابل سنجشی که ما بین مردان و زنان شناسایی کردیم برای درک خطر ابتلا به اختلالات مغزی مبتنی بر جنسیت مانند بیماری آلزایمر مهم است.

یافته‌های مطالعه افزایش جریان خون قشر جلوی مغز در زنان در مقایسه با مردان ممکن است توضیح دهد چرا زنان تمایل به نشان دادن قدرت‌های بیشتری در زمینه‌های همدلی، شهود، همکاری، خودکنترلی و نگرانی مناسب دارند.

این یافته ها همچنین تا حدی توضیح می دهد که چرا زنان در برابر اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات خوردن آسیب پذیرتر هستند.

 

این مطالعه که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، همچنین افزایش جریان خون در نواحی لیمبیک مغز زنان را نشان داد که می‌تواند تا حدی توضیح دهد چرا زنان در برابر اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و اختلالات خوردن آسیب‌پذیرتر هستند. مراکز بینایی و هماهنگی مغز در مردان فعال تر بود.

محققان نتایج بیش از 45000 مطالعه تصویربرداری مغز شامل توموگرافی کامپیوتری با گسیل تک فوتون یا SPECT را بررسی کردند.

SPECT می تواند پرفیوژن خون در مغز را اندازه گیری کند. تصاویر به دست آمده از شرکت کنندگان در حالت استراحت یا در حین انجام وظایف شناختی مختلف، جریان خون متفاوتی را در نواحی خاص مغز نشان می دهد.

آمن گفت: استفاده از ابزارهای تصویربرداری عصبی عملکردی، مانند SPECT، برای توسعه درمان‌های پزشکی دقیق مغز در آینده ضروری است.

در مجموع 128 ناحیه مغز برای شرکت کنندگان در ابتدا و هنگام انجام یک کار تمرکز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. درک این تفاوت ها مهم است زیرا اختلالات مغزی بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی می گذارد.

میزان افسردگی در زنان به طور قابل توجهی بالاتر است، که یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر و اختلالات اضطرابی است، در حالی که مردان دارای نرخ بالاتری از اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) و مشکلات مربوط به رفتار هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان