پیام های مداوم تلفن‌ همراه چه بلایی سرتان می آورد

خط سلامت: اعلان‌های مداوم تلفن‌ همراه با کاهش تمرکز و افزایش حواس‌پرتی، بر ساختار تفکر و شناخت فرد تأثیر می گذارد.

پیام های مداوم تلفن‌ همراه چه بلایی سرتان می آورد

به گزارش خط سلامت محققان دریافتند استفاده زیاد از تلفن‌ همراه هوشمند با کاهش تمرکز و تغییراتی در فعالیت مغزی مرتبط است که افراد را نسبت به اعلان‌ها حساس‌تر می‌کند.

تلفن همراه منجر به کاهش تمرکز می شود

شواهد بسیاری وجود دارد که تلفن همراه ، چه بی صدا چه با صدا، منجر به حواس پرتی می شود. اگرچه تخمین ها متفاوت است، اما افراد به طور متوسط ​​روزانه 85 بار، تقریباً هر 15 دقیقه یک بار، تلفن خود را چک می کنند. به عبارت دیگر با وجود تلفن همراه هر 15 دقیقه، احتمالاً توجه از کاری که انجام می دهید منحرف می شود. مشکل اینجاست که چند دقیقه طول می کشد تا پس از کنار گذاشتن تلفن همراه ، تمرکز خود را به طور کامل به دست آورید. اگر در حال تماشای تلویزیون باشید، حواس پرتی و تمرکز مجدد چیز مهمی نیست، اما اگر رانندگی می‌کنید، درس می خوانید، در محل کار هستید یا با عزیزانتان وقت می‌گذرانید؛ استفاده از تلفن همراه به واسطه ایجاد حواس پرتی ، منجر به مشکلات نسبتاً اساسی می شود.

تلفن همراه دو نوع وقفه ایجاد می کند

صدای تلفن همراه زمانی که پیامکی دریافت می کنید؛ در واقع عاملی بیرونی است که منجر به حواس پرتی و کاهش تمرکز می شود به این حالت وقفه بیرونی گفته می شود، در عوض وقتی تلفن همراه روی حالت بی صدا باشد، نوعی وقفه درونی را تجربه می کنید؛ به زمانی فکر کنید که روی یک پروژه کار می‌کردید، اما توجهتان به تلفن همراه خود پرت شده است و با اشتیاق برای برداشتن آن و بازدید از شبکه های اجتماعی اقدام کرده اید. در حالت وقفه درونی، نوعی شرطی سازی اتفاق می افتد، به گونه ای که که هر بار که به تلفن خود نگاه می‌کنید، انتظار پاداش و کسب لذتدارید و نیازی به شنیدن صدای اعلان ها نیست.

به مغزت استراحت بده

تلفن همراه با ایجاد وقفه بیرونی و درونی، منجر به حواس پرتی می شود. این وقفه ها برای شناخت و سلامت روان، پیامدهای منفی دارند. شواهد زیادی وجود دارد که اعلان های تلفن همراه با کاهش بهره وری، تمرکز ضعیف تر و افزایش حواس پرتی در محل کار و مدرسه مرتبط است.

استفاده افراطی از تلفن همراه چه تاثیری بر مغز دارد؟

یک مطالعه روی امواج مغزی افراد نشان داد کسانی که خود را به عنوان کاربران فعال تلفن همراه هوشمند توصیف می کنند نسبت به کسانی که می گویند کاربران غیر فعال هستند، نسبت به اعلان های تلفن همراه ، حساس تر هستند. پس از شنیدن یک اعلان، کاربران فعال به طور قابل توجهی در بازیابی تمرکز خود روی یک کار بدتر از کاربران غیر فعال بودند. اگرچه اعلان های تلفن همراه ، تمرکز را برای هر دو گروه کاربران کاهش می داد اما کاربران فعال، مدت زمان بیشتری طول کشید تا دوباره تمرکز خود را بازیابند. از طرفی، پس از جواب دادن به یک اعلان و پرت شدن حواس، هر گونه تعلل در بازگشت دوباره به کار می‌تواند احساس گناه یا ناامیدی را ایجاد کند.

چگونه می توانیم توقف کنیم؟

برای جلوگیری از حواس پرتی ناشی از تلفن های همراه، آنچه مورد نیاز است تغییر رفتار است.

با خاموش کردن همه اعلان‌های غیر ضروری شروع کنید. اگر می‌خواهید تعداد دفعات چک کردن تلفن همراه خود را کاهش دهید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید امتحان کنید:

تلفن همراه خود را در شب در اتاقی متفاوت از اتاق خواب خود شارژ کنید؛ چرا که اعلان‌ها می‌توانند از به خواب رفتن شما جلوگیری کنند و می‌توانند بارها و بارها شما را از خواب ضروری در طول شب بیدار کنند.

میل به چک کردن را کاهش دهید، بررسی کنید چک کردن تلفن همراه در هر لحظه به نفع شماست یا خیر، به عنوان مثال از خود بپرسید که آیا این کار هدفی غیر از حواس پرتی دارد یا خیر.

روش پومودورو را امتحان کنید، این تکنیک شامل تقسیم زمان تمرکز به قسمت های های قابل کنترل، مثلاً 25 دقیقه ای ، و سپس یک استراحت کوتاه برای پاداش دادن به خودتان است، صرفا در زمان پاداش می توانید تلفن همراه خود را چک کنید. سعی کنید به تدریج فاصله زمانی بین پاداش ها را افزایش دهید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان