خشونت با این بیماری دردناک ارتباط دارد / این یافته روانشناسانه شگفت انگیز است

خط سلامت: در مطالعات اخیر نتایجی حاکی از ارتباط استفاده از مسدود کننده های بتا با کاهش میزان خشونت وجود دارد. بتا بلاکرها معمولا برای مشکلات قلبی تجویز می شوند.

خشونت با این بیماری دردناک ارتباط دارد / این یافته روانشناسانه شگفت انگیز است

به گزارش خط سلامت مسدود کننده های بتا داروهایی هستند که معمولا برای درمان مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم و نارسایی قلبی استفاده می شوند، اما متخصصان می گویند در کاهش خشونت هم موثر هستند.

مهار هورمون های استرس

مسدودکننده های بتا با مهار هورمون های استرس و انتقال دهنده های عصبی آدرنالین و نورآدرنالین که نقش مهمی درپاسخ "جنگ یا گریز"در بدن ایفا می کنند،عمل می کنند. در یک موقعیت استرس زا، آدرنالین و نورآدرنالین با افزایش میزان خونی که قلب به بیرون پمپاژ می کند، مغز و بدن را برای عمل بسیج می کنند.

مسدود کننده های بتا از تأثیر این هورمون ها جلوگیری می کنند. این کار ضربان قلب و فشار خون و همچنین تنش را کاهش می دهد،. به همین دلیل، مسدودکننده های بتا گاهی اوقات به عنوان درمانی برای مشکلات رفتاری رایج مانند اضطراب، افسردگی و پرخاشگری و بهبود سلامت روان استفاده می شوند.

سلامت روان

در عین حال نتایج حاکی از مطالعات، متناقض است. نتایج حاصل از تاثیربتا بلاکر ها بر سلامت روان به سه دسته تقسیم می شود:مسدودکننده‌های بتا سلامت روانی را افزایش می‌دهند، بتا بلاکر ها سلامت روان را کاهش می‌دهند و رابطه‌ای بین این دو متغیر وجود ندارد.

برای دستیابی به نتیجه ای کامل تراخیرا مطالعه مشاهده ای در خصوص بررسی تاثیر استفاده از مسدودکننده‌های بتا با مشکلات سلامت روان، خشونت، اقدام به خودکشی صورت گرفته است .در این مطالعه به منظور کنترل دیگر متغیرهای موثر، رفتار افراد طی دوره‌هایی که مسدودکننده‌های بتا مصرف می‌کردند با دوره‌هایی که مصرف نمی‌کردند، با خودشان مقایسه شده است.

جرم خشونت‌آمیز

نتایج نشان می‌دهد وقتی افراد از مسدودکننده‌های بتا استفاده می‌کنند، ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر متهم شدن به جرم خشونت‌آمیز قرار دارند. آنها همچنین 8 درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات روانی بودند. با این حال، 8 درصد خطر بیشتری برای اقدام به خودکشی یا مرگ بر اثر خودکشی وجود داشت.

طی تجزیه و تحلیل ثانویه ،زیر گروه هایی از مصرف کنندگان بتا بلاکر با سابقه ی خشونت یا مشکلات روانپزشکی مورد بررسی قرار گرفتند،که نتایج نشان دهنده ی خطر کمتر متهم شدن به جرم خشونت آمیز هنگام استفاده از مسدودکننده های بتا در همه موارد بود.

همچنین نتایج حاکی از خطر کمتر برای بستری شدن در بیمارستان برای اختلالات افسردگی بود ولی این نتیجه برای اختلالات اضطرابی صادق نبود.

خودکشی و مشکلات قلبی

بررسی ها نشان داد که خطر بالاتر اقدام به خودکشی و مرگ‌های خودکشی مربوط به افرادی است که مشکلات قلبی جدی یا سابقه مشکلات روانپزشکی وجود دارد.

طبق مطالعات شاید دلیل منطقی تر برای شواهد مبتنی بر خودکشی به دنبال مشکلات قلبی،پریشانی روانی مرتبط با مشکلات قلبی به جای درمان با مسدود کننده های بتا باشد.

یک توضیح احتمالی برای نتایج این است که مسدودکننده‌های بتا به کنترل واکنش مبارزه یا فرار بدن در موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کنند، بنابراین کاهش در تحریک و تنش وجود دارد که می‌تواند منجر به رفتار خشونت‌آمیز شود.

کاهش خشونت

طبق مطالعه مشاهده ای وجود ارتباط بین بتا بلاکرها و کاهش خشونت بیان شد،برای درک نقش بتا بلاکرها بر پرخاشگری و خشونت نیاز به مطالعاتی مانند ازمایشگاه تجربی است.در صورت تایید نتایج بیان شده طی آزمایش های تجربی، می‌توان به صورت گسترده تری از بتا بلاکرها برای مدیریت خشم به ویژه در افراد دارای پس زمینه روانی استفاده کرد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان