غم کودکان را زیر ذره بین نبرید / 3 راهکار روبرو شدن با بچه های غمگین

خط سلامت: احساس غمگینی، به عنوان یک هیجان منفی شناخته می شود. انسان ها در سنین مختف ممکن است احساس غمگینی را تجربه کنند. گاهی کودکان با رفتار خود احساس غمگینی را منعکس می کنند یا صریحا به والدین خود می گویند غمگین هستند؛ در اینجا نحوه واکنش والدین نسبت به کودکان اهمیت دارد.

غم کودکان را زیر ذره بین نبرید / 3 راهکار روبرو شدن با بچه های غمگین

به گزارش خط سلامت مهم است والدین در واکنش به احساس غمگینی کودکان، آن ها را حمایت کنند و در رفتار خود نشان دهند که به کودک اهمیت می دهند.

احساس غمگینی کودک و نقش والدین

احساس غمگینی در کودکان، در اغلب موارد باعث می شود والدین واکنش های احساسی نشان دهند؛ مثلا بعضی والدین با ناامیدی و بعضی دیگر با حمایت بیش از حد واکنش نشان می دهند.

محققان چند راه برای برخورد مناسب والدین با احساس غمگینی کودکان معرفی کرده اند؛ برخی از این راه ها عبارت است از:

همدلی

در برخورد با احساس غمگینی کودکان، با آن ها همدلی کنید و به آن ها بگویید: من هم بخاطر ناراحتی تو، ناراحت هستم ولی حالا بیا، ببینیم چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ من چه کاری می توانم برای تو انجام دهم؟ این پاسخ به کودک شما این نکته را می رساند که احساسات او را جدی می‌گیرید.

شنونده خوبی باشید

راه دیگر برای برخورد با احساس غمگینی کودکان، این است شنونده خوبی باشید. به کودک خود بگویید: اگر نیاز به صحبت کردن یا هر چیز دیگر دارید؛ من اینجا هستم. با پیشنهاد حمایت از این طریق، نقش خود را به عنوان یک شنونده و حلال مشکل حمایت کننده تقویت می کنید. با این کار کودکان شما به تدریج، مهارت‌های خودتنظیمی و حل مسئله را یاد می‌گیرند.

حامی باشید

راه سوم برای برخورد با احساس غمگینی کودک این است که به او بگویید: اشکال ندارد گاهی اوقات احساس غمگینی داشته باشی، دوست داری در مورد آن حرف بزنیم؟ با این پاسخ حمایت عاطفی را تامین می کنید.

سعی کنید در ارتباط با کودک خود، یک فضای ارتباطی امن ایجاد کنید؛ به گونه ای که او مطمئن شود، می‌تواند پیش شما بیاید و در مورد مسائل خود، بدون ترس از قضاوت یا تنبیه با شما صحبت کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان