کشیدن چند نخ سیگار در روز بی‌ضرر است؟

خط سلامت: بر اساس آمار سیگار کشیدن باعث ۸۲ درصد از سرطان‌های ریه در اروپا می شود.

کشیدن چند نخ سیگار در روز بی‌ضرر است؟

هر چه مدت بیشتری سیگار بکشید، مثلا برای ده سال یا ۲۰ سال، خود را بیشتر در معرض خطرات بالای آن قرار می‌دهید.

به گزارش خط سلامت فرانسوا توپارت درباره این آمارها خاطرنشان می کند مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان افزایش یافته، به طوری که تقریبا از هر چهار دانش آموز دبیرستانی، یک نفر حداقل یک بار در ماه از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۶.۶ درصد از آن‌ها سیگار الکترونیکی را تجربه کرده بودند.

فرانسوا توپارت مسئول کمیته ملی مبارزه با سیگار با حضور یافتن در جمع دانشجویان چند دانشگاه فرانسوی به سوالات آن‌ها در مورد مضرات تنباکو و سیگارهای الکترونیکی پاسخ داد.

آیا مصرف دخانیات در بین جوانان کاهش یافته است؟

بر اساس آمارها در سال ۲۰۲۳، دوازده میلیون نفر از فرانسوی‌ها سیگار می کشیدند. فرانسوا توپارت مسئول کمیته ملی مبارزه با سیگار، از آمار ۲۴.۵ درصدی بزرگسالان فرانسوی که سیگار می‌کشند خبر داد و در این‌باره گفت: « اما خبر خوب این است که مصرف دخانیات در بین جوانان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کمتر از۷ درصد از افراد ۱۷ ساله به صورت روزانه در سال ۲۰۲۲ سیگار می‌کشند، رقمی که در مقایسه با میزان ۲۵ درصدی در سال ۲۰۱۷ کاهش خوبی را نشان می‌دهد.»

 سیگار کشیدن عامل ابتلا به سرطان‌ ریه در اروپا 

فرانسوا توپارت با تایید این مطلب گفت: مصرف تنباکو عامل بیش از هشت مورد از هر ده سرطان ریه است، اما متأسفانه این تنها سرطانی نیست که سیگار مسبب آن است، بلکه تنباکو خطر ابتلا به سرطان حنجره، دهان، مری، کبد و حتی پانکراس را افزایش می‌دهد. در مجموع، ۱۷ نوع سرطان وجود دارد که ناشی از مصرف دخانیات است.

استنشاق دود سیگار باعث مرگ و میر می شود؟

بودن در کنار افراد سیگاری نیز برای ما مضر است. به گفته فرانسوا توپارت «در سطح جهانی تخمین زده می‌شود که از هشت میلیون مرگ و میر سالانه به علت دخانیات در جهان، یک میلیون مرگ مربوط به غیرسیگاری‌ها است که نگران‌کننده است.»

به همین دلیل است که تدابیری برای ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی در نظر گرفته شده است. در این رابطه «قانونی در فرانسه برای محدود کردن تنباکو در نظر گرفته شده است و یکی از این اقدامات کلیدی، افزایش تعداد فضاهای بدون دخانیات به ویژه در سواحل و پارک‌های عمومی است.»

قانونی که منجر به افزایش چند برابری قیمت سیگار در سال‌های اخیر شده و هدف آن منصرف کردن افراد سیگاری به ویژه جوانان از خرید آن است.

تا پیش از این قانون، قیمت یک پاکت ۲۰ نخی برای اکثر برندها به ۱۱ یورو می‌رسید و با این قانون باید در سال ۲۰۲۴ هر بسته را ۱۲ یورو و در سال ۲۰۲۷ به قیمت ۱۳ یورو خریداری کرد.

کشیدن روزانه یک یا دو نخ سیگار چقدر خطر دارد؟

آیا مصرف تنباکو، حتی در مقادیر بسیار کم، می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد؟

فرانسوا توپارت در این‌باره پاسخ می‌دهد: بله، زیرا ما معمولا بر این باوریم که کشیدن یک یا دو نخ سیگار در روز خیلی خطرناک نیست، اما این اشتباه است، زیرا آنچه تعیین‌کننده است، مدت زمانی است که در طی آن سیگاری می‌شویم.

آیا استفاده از سیگار الکترونیکی افزایش داشته است؟

بر طبق آمارها « بیش از ۴۰٪ از جوانان از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند و ۱۵٪ نیز تا کنون تجربه‌ استفاده از «پاف» یا همان سیگار الکترونیکی یکبار مصرف را داشته‌اند.»

در مورد آمار پانزده درصدی استفاده از«پاف» باید توجه داشت که نیمی از این افراد تا پیش از آن از نیکوتین هرگز استفاده نکرده بودند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: یورو نیوز 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان