پنج افسانه درباره پریودی و سیکل

خط سلامت: باورهای غلط زیادی در مورد سیکل های زنانه وجود دارد. باور عمومی بر این است که در زمان پریودی، احتمال بارداری وجود ندارد. با این حال متخصصان می گویند رابطه بارداری با پریود شدن پیچیده تر از این حرفاست و نمی توان قاطعانه نظر داد.

پنج افسانه درباره پریودی و سیکل

وقوع سیکل های زنانه  همواره با برخی باورهای غلط و فاقد مبنای علمی، گره خورده است. برای مثال اکثر افراد استراحت مطلق را بهترین گزینه برای کاهش دردهای پریودی می دانند. این درحالی است که مشخص شده است ورزش شنا راهکاری موثر برای تسکین گرفتگی عضلات در این دوره است.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی 5 باور غلط در رابطه با دوران پریودی می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

آشنایی با سیکل های زنانه

آنچه به نام پریود (menstruation)، دشتان، قاعدگی یا دوره ماهانه می‌شناسیم، در واقع ریزش دیواره داخلی رحم در زنان است که طی آن خون و بخشی از دیواره داخلی رحم از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می‌شود.

غده هیپوفیز (در مغز) و تخمدان‌ها (بخشی از سیستم تناسلی) هورمون‌های خاصی را در زمان‌های خاصی تولید و ترشح می‌کنند که شروع، مدت و پایان این چرخه را تعیین می‌کند.

دکتر شازیا ملک، پزشک زنان، به هافتینگتون پست می‌گوید: خطرناک‌ترین افسانه‌ها آن‌هایی‌اند که به تداوم انگ‌ها، محدود کردن دسترسی به محصولات قاعدگی یا انتشار اطلاعات نادرست در مورد سلامتی باروری دامن می‌زنند.

استفاده از اصطلاحات دقیق و رد کردن افسانه‌ها با حقایق می‌تواند به مبارزه با این انگ‌ها کمک کند و سلامت قاعدگی با اهمیتی که شایسته آن است، تامین شود.

در دوران قاعدگی باردار نمی‌شوید

دکتر ملک هشدار می‌دهد که ماجرا به این سادگی نیست: با اینکه احتمال آن بسیار کمتر است، اگر در طول دوره قاعدگی رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته باشید، به‌خصوص اگر دوره قاعدگی کوتاه یا پریودهای نامنظم دارید، این امکان وجود دارد که باردار شوید.

زمانی که پریود هستید، نباید شنا کنید

ممکن است شنا پیشنهاد جالبی به نظر نرسد اما این ورزش ملایم می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که برای مقابله با گرفتگی‌ها و تغییرات خلقی در دوره قاعدگی به آن نیاز دارید.

دکتر ملک گفت: «ورزش می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند و خلق‌وخوی شما را در طول دوران پریود بهتر کند. شنا در صورت استفاده از محصولات قاعدگی مناسب مانند تامپون یا کاپ پریود کاملا ایمن است.»

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) حقیقت ندارد

واضح است که این ادعا را افرادی که درد پریود دارند، منتشر نکرده‌اند.

دکتر ملک تاکید می‌کند: «سندرم پیش از قاعدگی یک وضعیت شناخته‌شده از نظر پزشکی است و علائم فیزیکی و احساسی آن واقعی است. دردهای قاعدگی هم می‌تواند برای برخی شدید باشد و تخیلی نیست.»

 دوره‌ قاعدگی باید ۲۸ روزه باشد

ایده دوره ثابت ۲۸ روزه باروری منسوخ است. دکتر ملک خاطرنشان می‌کند که چرخه‌های طبیعی و سالم می‌توانند بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشند و حتی طول چرخه‌ها از ماه‌ی به‌ ماه دیگر تفاوت کند.

در دوران قاعدگی نباید رابطه جنسی داشته باشید

به گفته دکتر ملک، رابطه جنسی در دوران قاعدگی بی‌خطر است و حتی می‌تواند برای برخی افراد، دردهای قاعدگی را تسکین دهد. بنابراین اگر احساس راحتی می‌کنید، نگران نباشید و بدانید که برای اجتناب از رابطه جنسی در دوران قاعدگی هیچ دلیل پزشکی وجود ندارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان