تأثیر DNA اجداد بر بیماری روانی

خط سلامت: اختلالات روانی به دلایل مختلفی اتفاق می افتند. پژوهش ها نشان داده است یکی مهم ترین عوامل خطری که احتمال ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می دهد، ژنتیک است.

تأثیر DNA اجداد بر بیماری روانی

ردپای ژنتیک در همه اختلالات روانی به چشم می خورد.

 به بیان دیگر مشخص شده است یکی از مهم ترین عواملی که فرد را در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار می دهد، ژنتیک است.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است توالی های ویروسی موجود در ژنوم انسان، عملکرد مغز  را تحت تاثیر قرار می دهند و احتمال ابتلا به بیماری های روانی را مشخص می کنند.

تأثیر DNA باستانی بر مشکلات روانی

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بقایای DNA ویروس‌های باستانی در ژنوم ما با افزایش حساسیت به اختلالات روانی، مانند اسکیزوفرنی و افسردگی ارتباط دارد.

 این کشف جدید تأثیر قابل‌توجه این توالی‌های ویروسی بر سلامت مغز که قبلاً دست کم گرفته شده بود را نشان می‌دهد.

تحقیقات جدید به رهبری محققان کالج کینگ لندن کشف کرده‌ است که هزاران توالی DNA سرچشمه گرفته از عفونت‌های ویروسی باستانی، در مغز فعال می‌شوند و برخی از آنها در زمینۀ ابتلا به اختلالات روانی مانند: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی نقش دارند.

حدود هشت درصد از ژنوم ما از توالی‌هایی به نام رتروویروس‌های درون‌زای انسانی (HERVs) تشکیل شده است، که محصولات عفونت‌های ویروسی باستانی هستند که صدها هزار سال پیش رخ داده‌اند.

تا همین اواخر، فرض بر این بود که این ویروس‌های فسیلی فقط DNA ناخواسته هستند و عملکرد مهمی در بدن ندارند.

با وجود این، به دلیل پیشرفت در تحقیقات ژنومیک، دانشمندان اکنون کشف کرده‌اند که این ویروس‌های فسیلی در چه بخش‌هایی از DNA ما قرار دارند و این امکان را به ما می‌دهد که بهتر بفهمیم چه زمانی فعال می‌شوند و چه عملکردهایی ممکن است داشته باشند.

بینش جدید در مورد اختلالات روانی

تحقیق انجام شده اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مجموعه‌ای از HERV‌های خاص فعال شده در مغز انسان کمک‌کنندۀ ابتلا به اختلالات روانی است و گامی رو به جلو برای درک اجزای ژنتیکی پیچیده‌ای می‌باشد که به بروز این بیماری‌ها دامن می‌زنند.

دکتر تیموتی پاول، نویسندۀ ارشد این مطالعه گفت: پژوهش انجام شده از یک رویکرد جدید و قوی برای ارزیابی چگونگی استعداد ژنتیکی برای اختلالات روانی استفاده و تأثیرات خود را بر فعالیت توالی‌های ویروسی باستانی موجود در ژنوم انسان مدرن اعمال می‌کند.

نتایج ما نشان می‌دهد که این توالی‌های ویروسی به احتمال زیاد نقش مهم‌تری در مغز انسان نسبت به آنچه در ابتدا تصور می‌شد، دارند و با فعالیت خاص HERV که با افزایش حساسیت به برخی اختلالات روانی مشخص می‌شود،‌ مرتبط هستند.

این تحقیق داده‌های حاصل از مطالعات ژنتیکی شامل ده‌ها هزار نفر، چه با و چه بدون بیماری‌های سلامت روان، همچنین اطلاعات حاصل از نمونه‌های کالبد شکافی مغز از 800 نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا بررسی کند که چگونه تغییرات DNA مرتبط با اختلالات روان‎‌پزشکی بر فعالیت HERVها تأثیر می‌گذارد.

اگرچه بیشتر انواع خطر ژنتیکی مرتبط با بیماری‌های روانی بر ژن‌هایی با عملکردهای بیولوژیکی شناخته شده تأثیر می‌گذارند، محققان کشف کردند که تأثیر برخی از انواع خطرناک ژنتیکی آنها بر فعالیتHERVها است.

محققان پنج علامت قوی فعالیت HERV مرتبط با اختلالات روانی را گزارش کردند، از جمله دو HERV که با خطر اسکیزوفرنی، یکی با خطر اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی و دیگری با خطر افسردگی ارتباط دارد.

مفاهیم و جهت‌گیری‌های آینده

دکتر رودریگو دوارته، اولین نویسندۀ این مطالعه نیز عنوان کرد: ما می‌دانیم که اختلالات روانی دارای یک جزء ژنتیکی قابل‌توجه هستند و بسیاری از بخش‌های ژنوم به‌طور فزاینده‌ای در ایجاد حساسیت نقش دارند.

ما در مطالعۀ خود قادر به بررسی بخش‌هایی از ژنوم مربوط به HERVها بودیم که باعث شناسایی پنج توالی مرتبط با اختلالات روانی شد.

در حالی که هنوز مشخص نیست که این HERVها چگونه بر سلول‌های مغز تأثیر می‌گذارند تا این افزایش خطر را ایجاد کنند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که تنظیم فعالیت آنها برای عملکرد مغز مهم است.

دکتر داگلاس نیکسون، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه تأکید کرد: تحقیقات بیشتری برای درک عملکرد دقیق اکثر HERVها، از جمله موارد شناسایی شده در تحقیق ما، مورد نیاز است.

ما فکر می‌کنیم که درک بهتر این ویروس‌های باستانی و ژن‌های شناخته‌شدۀ دخیل در اختلالات روانی، پتانسیل ایجاد یک انقلاب در تحقیقات سلامت روان را دارد و باعث توسعۀ راه‌های جدیدی برای درمان یا تشخیص این بیماری‌ها می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: میگنا

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان