این مکمل چرب و چیلی هوش تان را زیاد می کند

خط سلامت: برخی از افراد عقیده دارند مصرف مکمل های امگا 3 به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. به نظر شما این عقیده تا چه اندازه صحت علمی دارد؟

این مکمل چرب و چیلی هوش تان را زیاد می کند

بدن بیشتر چربی های مورد نیاز خود را از طریق مواد خام و چربی موجود در مواد غذایی می سازد. با این حال این امر در مورد اسیدهای چرب امگا 3 صدق نمی کند و بدن نمی تواند آنها را تولید کند. بنابراین، امگا 3 لازم است مستقیماً از طریق غذا خوردن جذب بدن شود.

به گزارش خط سلامت خوردن مکمل های امگا 3 مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. از تقویت ضریب هوشی گرفته تا پیشگیری از پوکی استخوان ، همگی بخشی از مزایای امگا3 برای سلامتی هستند.

برخی از افراد عقیده دارند خوردن امگا3، به تناسب اندام و لاغری هم کمک می کند. با این حال تا کنون هیچ پژوهشی نشان نداده است که خوردن امگا 3 در کاهش وزن یا توده چربی بدن موثر است.

مصرف امگا 3 برای لاغری

امگا 3 را همه با خواص گسترده و متنوع می‌شناسند و تاثیر آن بر کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز و همچنین نقشی که در پروسه رشد دارد، بر کسی پوشیده نیست.

در اصل به خاطر همین فواید با ارزش است که توصیه می‌شود در رژیم‌ غذایی خود حتما ماهی و غذاهای دریایی را در نظر بگیرید؛ چون در غیر این صورت مجبور می‌شوید آن را به صورت مکمل مصرف کنید. افزون بر این هیچ مدرک علمی معتبری در راستای اینکه اگر در یک زمان معین مصرف شود، معجزه خواهد کرد، وجود ندارد.

زمان مصرف امگا 3 بیشتر به ترجیح شخصی فرد ارتباط دارد و اینکه در چه زمانی بهتر برای وی کار می‌کند و یا جواب بهتری از مصرف آن می‌گیرد؛ اما بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری و جذب حداکثری، همراه با وعده‌های غذایی شما است.

البته در مواردی گزارش شده که مصرف امگا 3 در برخی افراد نیز می‌تواند موجب ایجاد رفلاکس اسیدی معده شود؛ اما ما برای حل این مشکل هم راه حل داریم. بهترین روش این است که دوز مصرفی امگا 3 را به دو قسمت تقسیم کنید؛ یک دوز را صبح مصرف کنید و دوز دیگر را شب.

همچپنین در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی بهتر است که مکمل امگا 3 را دقیقا قبل از وعده غذایی خود میل کنید تا این عارضه را به حداقل برسانید

دلیل اینکه این روزها نام امگا 3 و لاغری را با هم می‌شنویم، این است که شواهدی منتشر شده است که مصرف امگا 3 برای لاغری به چند طریق می‌تواند موثر واقع شود که در ادامه به هر کدام به صورت جداگانه می‌پردازیم:

امگا 3 برای کاهش اشتها و گرسنگی

اغلب روش‌هایی که افراد در راستای کاهش وزن دنبال می‌کنند، در خیلی مواقع به مرور موجب ایجاد احساس گرسنگی زیادی می‌شود و در نهایت به این نتیجه می‌انجامد که افراد همه چیز را در میانه راه رها کنند.

چیزی که اخیرا در مورد امگا 3 مورد توجه قرار گرفته، گزارش‌های متفاوتی است که خلاف این موضوع را اثبات می‌کنند.

مصرف امگا 3 برای لاغری

ضمن یک مطالعه تحقیقاتی دو گروه از افراد مختلف را مورد مطالعه قرار دادند؛ یک گروه شامل افرادی بود که روزانه به طور متوسط کمتر از 0.3 میلی گرم امگا 3 مصرف می‌کردند و در گروه دیگر این مقدار به بیش از 1.3 میلی گرم در روز می‌رسید. نتایج این آزمایشات نشان داد که اشتها در افراد گروه دوم به صورت چشمگیری کاهش یافت و دو ساعت دیرتر از افراد گروه اول احساس گرسنگی کردند.

نکته بسیار جالب در یک آزمایش دیگر نشان داد که مصرف امگا 3 در افراد دچار اضافه وزن، موجب افزایش سطح هورمون‌های سیری و یا لپتین می‌شود؛ این در حالی است که مصرف آن در افرادی که اضافه وزن ندارند، موجب کاهش سطح این هورمون در بدن آن‌ها شده بود.

موارد گفته شده در بالا نشان می‌دهد که مصرف امگا 3 می‌تواند با توجه به وضعیت سلامت فرد، تاثیرات متفاوتی روی بدن بگذارد و به نظر می‌رسد که تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان تاثیر مصرف امگا 3 برای لاغری را به عنوان یک نتیجه گیری علمی اعلام کرد.

امگا 3 و افزایش متابولیسم

روش دوم که ممکن است مصرف امگا 3 برای لاغری را اثر بخش کند، چیزی نیست جز افزایش متابولیسم. در واقع افزایش متابولیسم به این معنی است که بدن شما میزان کالری بیشتری را در طول روز می‌سوزاند؛ پس رابطه افزایش متابولیسم با لاغری به شکل زیر است:

افزایش متابولیسم/سرعت متابولیک بدن = افزایش کالری‌های سوزانده شده = کاهش وزن

یک مطالعه نشان داده است که افراد جوانی که روزانه 6 گرم امگا 3 برای 12 هفته مصرف کرده‌اند، شاهد افزایش سرعت متابولیک به میزان قابل توجهی بودند.

در تحقیقات دیگری که بر روی زنان مسن‌تر انجام شد، مشاهده شد که آن‌هایی که به مدت 12 هفته، هر روز تقریبا 3 گرم امگا 3 استفاده کردند، سرعت متابولیک آن‌ها حدودا 14 درصد افزایش یافته؛ این میزان معادل سوزاندن 187 کالری بیشتر در طول یک روز است.

امگا 3 برای لاغری

آزمایشات جدیدتر هم اثبات کرده‌اند که مصرف 3 گرم امگا 3 در افراد بالغ سالم برای 12 هفته، سرعت متابولیک را 5.3 درصد افزایش می‌دهد.

نکته دیگر که باید به آن توجه شود، این است که در بیشتر تحقیقات صورت گرفته اثبات شده که مصرف امگا 3 در غالب افراد، علاوه بر افزایش متابولیسم، بر افزایش حجم عضلات نیز تاثیر گذار است. از جهت دیگر، افزایش حجم عضلات هم به نوبه خود باعث افزایش بیشتر متابولیسم خواهد شد.

با همه این‌ها تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا این موضوع را به عنوان یک اصل بپذیریم که مصرف امگا 3 برای لاغری می‌تواند موثر واقع شود.

تقویت اثر ورزش با امگا 3

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مصرف امگا 3 ممکن است باعث افزایش متابولیسم شود؛ اما این همه چیزی نیست که ورزش شما را موثرتر می‌کند. تاثیری که امگا 3 بر افزایش اثر بخشی ورزش دارد، دارای یک نکته اساسی است که ضروری است آن را بدانید.

نکته این است که هنگامی که شما از امگا 3 به طور مداوم استفاده می‌کنید، بدن ضمن اینکه کالری بیشتری می‌سوزاند، تصمیم می‌گیرد که منبع تامین این انرژی را از کربوهیدرات به چربی تغییر دهد. اینگونه است که بدن به طور خودکار از ذخیره چربی بدن، کالری بیشتری می‌سوزاند و تاثیرات ورزش با هدف کاهش وزن، را افزایش می‌دهد.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که مصرف امگا 3 در کنار ورزش کردن، می‌تواند اثر این ورزش را مقدار زیادی بهبود ببخشد و برای رسیدن به وزن و ظاهر دلخواه شما بسیار کمک کننده باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مجله مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان