تشخیص سرطان از روی ناخن‌

خط سلامت: محققان اخیرا متوجه شده اند که امکان تشخیص زودهنگام برخی از انواع سرطان براساس تغییرات ایجاد شده در ظاهر ناخن ها امکان پذیر است.

تشخیص سرطان از روی ناخن‌

بر اساس نتایج یک تحقیق، محققان غربالگری ناخن را در بیمارانی که سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری ملانوم  یا سندرم تومور BAP ۱ ( یک بیماری ارثی نادر) داشته اند، توصیه می‌کنند.

به گزارش خط سلامت دکتر ادوارد کوون، یکی از محققان این تحقیق اظهار کرد: ما معتقدیم وجود تغییرات ناخن که نشان دهنده اونیکوپاپیلوما روی ناخن‌های متعدد است را باید در تشخیص سندرم تومور BAP ۱ ضروری دانست. منظور از اونیکوپاپیلوما، ناهنجاری خوش‌خیم ناخن است که با نوار سفید یا قرمز رنگ در طول ناخن و ضخیم شدن ناخن مشخص می‌شود.

آیا تغییر رنگ ناخن خطرناک است؟

تغییرات در رنگ ناخن شما ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نشان دهد.

سلامت ناخن‌های شما می‌تواند موارد زیادی در مورد سلامت کلی شما بگوید. اکنون محققان دریافته‌اند که تغییر در رنگ طبیعی ناخن‌ها ممکن است خطر ابتلای فرد به سرطان را نشان دهد.

بر اساس نتایج تحقیقی که توسط موسسه ملی بهداشت ایالات‌متحده (NIH) انجام شد، وجود اونیکوپاپیلوما، ناهنجاری خوش‌خیم ناخن که با نوار سفید یا قرمز رنگ در طول ناخن و ضخیم شدن ناخن مشخص می‌شود، می‌تواند منجر به تهدید ابتلا به تومور BAP ۱ شود.

سندرم تومور BAP ۱، اختلال ارثی نادر است که با افزایش خطر تومور‌های سرطانی در پوست، چشم‌ها، کلیه‌ها و مزوتلیوم پوشش داخلی قفسه سینه و شکم همراه است. این بیماری در اثر جهش در ژن BAP ۱ ایجاد می‌شود که به‌طور معمول به‌عنوان سرکوب‌کننده تومور عمل می‌کند.

یافته‌های این تحقیق پس از ارزیابی ناهنجاری‌های ناخن در ۴۷ فرد شرکت‌کننده در مرکز بالینی موسسه ملی سلامت (NIH) برای غربالگری انواع BAP ۱ منتشر شد و شرکت‌کنندگان از ۳۵ خانواده بودند.

سرپرست گروه تحقیق، الکساندرا لبنسون از موسسه ملی سرطان گفت: وقتی از بیمار در مورد سلامت ناخن در طول ارزیابی ژنتیکی اولیه سوال شد، گزارش کرد که متوجه تغییرات ظریف در ناخن‌های خود شده است. نظر او ما را بر آن داشت تا به‌طور سیستماتیک سایر شرکت‌کنندگان را از نظر تغییرات ناخن ارزیابی و این یافته جدید را کشف کنیم.

محققان با کمک بیوپسی، اونیکوپاپیلوما در شرکت‌کنندگان را تایید کردند. اونیکوپاپیلوما به‌طور معمول تنها یک ناخن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، بیش از ۸۸ درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سندرم تومور BAP ۱ حدود ۳۰ ساله و بالاتر، این بیماری را روی ناخن‌های متعدد داشتند.

دکتر رافیت حسن، یکی از محققان این تحقیق گفت «این کشف نمونه عالی از این است که چگونه گروه‌های چند رشته‌ای می‌توانند بینش‌هایی را درباره بیماری‌های نادر آشکار کنند».  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فرارو

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان