چگونه یخچال و فریزر خوشبو داشته باشیم؟

خط سلامت: ما برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، از یخچال و فریزر استفاده می‌کنیم. بنابراین یخچال و فریزر نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارند. گاهی به دلیل نگهداری انواعی از سبزیجات، گوشت‌ها و خوراکی‌های مختلف، ممکن است یخچال دچار بوی نامطبوعی شود که چندان خوشایند نیست.

چگونه یخچال و فریزر خوشبو داشته باشیم؟

بوی نامطبوع یخچال و فریزر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که افراد را مجبور می‌کند تا راهکارهای مختلفی را برای رفع آن به کار ببندند. برای رفع بوی بد یخچال ابتدا بایستی عامل آن را به درستی شناسایی کنیم.
به گزارش خط سلامت، در ادامه ابتدا دلیل بوی بد یخچال را بررسی و سپس نحوه خوشبو کردن آن را معرفی می کنیم.​

رفع بوی بد یخچال

علت بوی بد یخچال چیست؟

برای اینکه بوی بد یخچال را از بین ببرید، شناسایی منبع و ریشه آن لازم است. ابتدا بررسی کنید که دلیل بوی بد چیست و سپس براحتی می توان راه حل برای آن ارائه داد. اصلی ترین دلایلی که باعث بدبو شدن یخچال فریزر می شوند عبارتند از:
فاسد شدن میوه و سبزیجات در یخچال

جرم گرفتن و رشد قارچ و کپک در بخش های مختلف یخچال​

تجمع آب زیر کشوی جامیوه ای

گرم بودن دمای کابین یخچال

نشت گاز یخچال

قرار دادن مواد غذایی بودار مانند ماهی، گوشت، سیر، پیاز در ظرف های بدون درب در یخچال

فاسد شدن تکه های ریز مواد غذایی و میوه و سبزیجات در لوله ناودانی

روش از بین بردن بوی بد یخچال

با توجه به بدلایلی که برای بد بو شدن یخچال فریزر ارائه شد، از روش های زیر می توان این مشکل را حل کرد:

1- شارژ گاز یخچال

بعد از نشت و تخلیه گاز یخچال بوی بسیار بدی در آن پخش می شود و به میوه و سبزیجات نیز سرایت می کند. در این شرایط بهترین کار تماس با مراکز تعمیر یخچال فریزر در محل است. چون تخلیه و نشت گاز فقط باعث بوی بد در دستگاه نمی شود، بلکه منجر به گرم شدن دمای داخل یخچال و فاسد شدن مواد غذایی و همچنین فشار به موتور خواهد شد.

2- تنظیم دمای یخچال

با بالا رفتن دمای داخل کابین مواد غذایی به مرور فاسد می شوند. علاوه براین، حبس هوای گرم در کابین حتی اگر باعث فاسد شدن مواد غذایی نشود، بوی بد را بوجود می آورد. برای حل این مشکل بهترین کار تنظیم دمای یخچال است. با تایمر داخل یخچال فریزر می توانید دما را در حالت استاندارد قرار دهید.

3- تمیز کردن داخل یخچال فریزر

با گذشت زمان مواد غذایی و میوه های فاسد شده باعث بوی بد یخچال می شوند. بهترین کار در این شرایط تخلیه مواد غذایی و میوه ها و تمیز کردن داخل کابین و کشوها است. سعی کنید تمام بخش های یخچال را با دستمال مرطوب تمیز کنید تا جرم ها از بین برود.

4- تعویض لاستیک دور درب

با گرم شدن دمای داخل یخچال به مرور مواد غذایی فاسد شده و در نهایت باعث بوی بد می شوند. دقت داشته باشید که لاستیک دور درب یخچال فریزر به شدت مستعد خرابی است و باید به صورت دوره ای آن را بررسی کنید. با تعویض لاستیک دور درب یخچال می توانید از فشار زیاد به موتور نیز جلوگیری کنید و طول عمر آن را افزایش دهید.

5- استفاده از جوش شیرین

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن بوی بد یخچال، استفاده از جوش شیرین است. بعد از تمیز کردن تمام بخش های داخل کابین یخچال و فریزر می توانید یک ظرف جوش شیرین در آن قرار دهید.

رفع بوی بد یخچال

6- تمیز کردن لوله ناودانی

لوله ناودانی یکی از مهم ترین بخش ها در یخچال فریزر است که آب های اضافه از این طریق به بیرون از یخچال هدایت می شوند. در این لوله ها ممکن است تکه های ریز مواد غذایی و میوه تجمع کند. به مرور این مواد فاسد شده و بوی بسیار بدی از لوله در داخل یخچال منتشر می شود. برای از بین بردن بوی بد یخچال فریزر یکی از روش های موثر تمیز کردن لوله ناودانی است.

7- از بین بردن بوی بد یخچال با لیمو

لیمو عطر فوق العاده ای دارد و از آن می توان برای خوشبو شدن یخچال استفاده کرد. بعد از تمیز کردن کامل تمام بخش های یخچال چند تکه لیمو در آن قرار دهید. همچنین می توانید لیمو را در داخل یخچال اسپری کنید تا بوی بد آن از بین برود.

8- بوگیر را فرموش نکنید!

در بوگیر یخچال فریزر چند تکه کربن فعال قرار دارد که قدرت جذب سطحی بسیار بالایی دارند. ترکیبات موجود در هوا که باعث بوی بد یخچال شده اند جذب کربن داخل بوگیر می شود. بهتر است همیشه بوگیر در یخچال قرار دهید و اگر به آن دسترسی ندارید، زغال می توانید نقش بوگیر را ایفا کند.

9- از قهوه استفاده کنید

قهوه تاثیر زیادی بر رفع بوی بد یخچال دارد! بعد از تخلیه مواد غذایی فاسد و تمیز کردن کف و جداره های یخچال، یک ظرف قهوه را در آن قرار دهید. عطر قهوه با سرعت بالایی بر بوی بد یخچال غالب شده و باعث خوشبو شدن آن می شود.

10- از بین بردن بوی بد یخچال با سرکه

سرکه قدرت بالایی در ضدعفونی و از بین بردن قارچ، کپک و باکتری های موجود در یخچال دارد. مواد غذایی را از یخچال تخلیه کنید. سپس ترکیب آب و سرکه را در بخش های مختلف داخل یخچال اسپری کنید. بعد از گذشت یک تا دو ساعت با دستمال داخل یخچال را تمیز کنید تا سرکه از بین برود. در نهایت درب یخچال را باز بگذارید و حدود یک ساعت بعد می توانید مواد غذایی را مجدد داخل آن قرار دهید.

11- عصاره میخک و وانیل استفاده کنید

میخک و وانیل هر دو از دانه های بسیار معطر و خوشبو هستند که برای رفع بوی بد ماهی، پیاز، سیر، گوشت و غیره از یخچال کاربرد دارند. اگر عصاره میخک و وانیل در دسترس دارید، آن را داخل ظرف بدون درب ریخته و داخل یخچال بگذارید. اگر اسانس و عصاره ندارد، چند عدد میخک را پودر کنید و در یخچال بگذارید. پودر وانیل نیز همین خاصیت را دارد و بوی بد را خیلی زود از بین میبرد.

12- عیب یابی و تعمیر یخچال

همان طور که ابتدای متن اشاره شد، کثیف بودن داخل یخچال همیشه دلیل بوی بد آن نیست و گاهی نیاز به تعمیر تخصصی وجود دارد. در این شرایط می توانید با مراکز تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید تا مشکلات فنی یخچال را رفع کنند و در نهایت یخچالی همیشه خوشبو خواهید داشت.

جمع بندی

برای اینکه از بوی بد یخچال فریزر خلاص شوید، بهتر است تا حد امکان از ایجاد این بو جلوگیری کنید. با تمیز کردن مداوم یخچال و قرار دادن مواد غذایی در ظروف در بسته تا حد زیادی می توانید به این هدف دست پیدا کنید. استفاده از جوش شیرین، سرکه، لیموترش، قهوه، میخک و وانیل همگی برای رفع بوی بد یخچال موثر هستند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع:پیشنهاد ویژه

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان