علل و علائم و درمان آلرژی ریه

خط سلامت: پنومونیت حساسیتی یک واکنش آلرژیک است که باعث التهاب (تورم و حساسیت) در داخل و اطراف کیسه های هوایی (آلوئول) ریه ها و کوچکترین راه های هوایی (برونشیول) می شود. گرد و غبار، ارگانیسم های کوچک یا مواد شیمیایی می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند.

علل و علائم و درمان آلرژی ریه

سرفه علامت اصلی برونشیت حاد و آلرژیک است. در برونشیت حاد، سرفه معمولا پس از چند روز یا چند هفته از بین می رود. سرفه برونشیت آلرژیک مزمن می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

به گزارش خط سلامت اگرچه هیچ درمانی برای آلرژی تنفسی وجود ندارد، درمان برای کمک به کنترل علائم در دسترس است. گزینه های درمانی شامل ایمونوتراپی، آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی و غیره است. برخی از درمان های مکمل نیز می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

آلرژی ریه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های آلرژیک است که به عوامل محیطی نظیر غبار، پراکنده‌های گیاهی، مواد شیمیایی و حساسیت به حیوانات نشان می‌دهد. علائم آلرژی ریه ممکن است از طریق دستگاه تنفسی نشان داده شود و برای افراد مبتلا به آن می‌تواند منجر به اختلالات جدی در کیفیت زندگی شود.

آلرژی ریه

آلرژی ریه (HP) نوعی آلرژی است که باعث التهاب در کیسه‌های هوایی کوچک ریه‌ها (آلوئول) می‌شود. علائم شما می‌تواند فوری (حاد) باشد و به سرعت از بین برود، یا ممکن است در طول زمان ایجاد شود و ادامه داشته باشد (مزمن). آلرژی ریه با حساسیت مزمن به عنوان یک بیماری بینابینی ریه در نظر گرفته می‌شود. این آلرژی می‌تواند به مرور زمان منجر به اسکار ریه شود.

آلرژی ریه با حساسیت بیش از حد باعث واکنش ایمنی متفاوتی در بدن شما نسبت به آلرژی به گرده یا حیوانات خانگی می‌شود. برخلاف آلرژی‌های رایج که باعث تب یونجه و آسم می‌شوند، قرار گرفتن مکرر در معرض آلرژنی‌هایی که باعث HP می‌شوند می‌تواند منجر به التهاب شود که می‌تواند برای همیشه به ریه‌های شما آسیب برساند. آلرژی ریه دو نوع دارد:

آلرژی ریه مزمن

آلرژی ریه حاد

آلرژی ریه بر چه کسانی تاثیر می‌گذارد؟

اگر در مشاغل خاصی کار می‌کنید یا در اطراف آلرژن‌های خاصی هستید، در معرض خطر بیشتری برای آلرژی ریه هستید. اگر:

در مزرعه کار کنید (مثلا با گاو یا سبزیجات)

به حیوانات (دامپزشکان، پرندگان یا مرغداری ها) رسیدگی کنید

دانه‌ها یا آرد را پردازش و بارگیری کنید

کار در کارخانه‌های چوب یا نوار چوب

تولید تخته دیواری و کاغذ

اطراف مدفوع یا پر پرندگان هستند

بین ۵۰ تا ۷۰ سال سن داشته باشید

علائم آلرژی ریه

علائم آلرژی می‌تواند حاد یا مزمن باشد. علائم حاد در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در اطراف یک آلرژن ظاهر می‌شوند و چند ساعت یا چند روز طول می‌کشند. علائم مزمن می‌تواند به آرامی ایجاد شود و با گذشت زمان بدتر شود.

علائم آلرژی ریه حاد:

تنگی نفس (تنگی نفس)

سرفه خشک

تنگی قفسه سینه

لرز

خستگی

تب

دردهای عضلانی

علائم آلرژی ریه مزمن:

تنگی نفس، به ویژه با تلاش یا فعالیت

سرفه

خستگی

کاهش وزن

چماق زدن انگشتان دست یا پا

علائم آلرژی ریه

آلرژی ریه چه احساسی ایجاد می‌کند؟

آلرژی ریه حاد ممکن است شبیه آنفولانزا باشد. HP مزمن می‌تواند به تدریج ایجاد شود و تشخیص دقیق آن دشوارتر است. ممکن است متوجه شوید که راحت‌تر از گذشته دچار تنگی نفس می‌شوید یا سرفه یا خستگی دارید که به تدریج بدتر می‌شود.

علل آلرژی ریه

تنفس در مواد (آلرژن‌ها) که واکنش ایمنی را در ریه‌های شما ایجاد می‌کنند، باعث آلرژی ریه می‌شود. با گذشت زمان، این می‌تواند به ریه‌های شما آسیب برساند و علائم شما را بدتر کند. بیش از ۳۰۰ علت شناخته شده برای آلرژی ریه وجود دارد. برخی از این علت‌ها عبارتند از:

باکتری‌ها

کپک‌ها و قارچ‌ها

برخی از مواد شیمیایی و فلزات

پروتئین‌های حیوانی و گیاهی

تشخیص آلرژی ریه

پزشک آلرژی ریه مفرط را بر اساس علائم و سابقه شخصی، معاینه فیزیکی و سایر آزمایشات تشخیص می‌دهد. آن‌ها ممکن است از شما در مورد محیط کار یا زندگی خود بپرسند تا بفهمند آیا ممکن است در معرض آلرژن‌ها قرار بگیرید یا خیر.

پزشک با گوشی پزشکی به صدای ریه‌های شما گوش می‌دهد و سطح اکسیژن شما را با دستگاهی که روی انگشت شما قرار می‌دهد (پلاس اکسیمتر) بررسی می‌کند؛ همچنین ممکن است آزمایشات عملکرد ریه، آزمایش خون یا تصویربرداری انجام دهید.

چه آزمایشاتی برای تشخیص آلرژی ریه انجام می‌شود؟

برای کمک به تشخیص پنومونیت با حساسیت بیش از حد، ممکن است پزشک شما آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد، از جمله:

آزمایش خون: پزشک نمونه کوچکی از خون را با استفاده از یک سوزن از بازوی شما می‌گیرد. یک آزمایشگاه نمونه را آزمایش می‌کند تا ببیند آیا علائم واکنش به آلرژن‌هایی که باعث HP می‌شوند (پانل پنومونیت حساسیت مفرط) دارید یا خیر.

تصویربرداری: اشعه ایکس قفسه سینه و سی تی اسکن تصاویری از ریه‌های شما به پزشک شما می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به دنبال آسیب باشند.

تست‌های عملکرد ریوی: بیشتر آزمایش‌های عملکرد ریه شامل تنفس در لوله‌ای است که به دستگاه متصل است تا میزان عملکرد ریه‌های شما را اندازه‌گیری کند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون یا تست ورزش را برای بررسی عملکرد ریه شما انجام دهد.

برونکوسکوپی: در این آزمایش پزشک از یک لوله کوچک و انعطاف‌پذیر که از بینی یا دهان شما عبور می‌کند برای مشاهده داخل ریه‌ها و جمع آوری نمونه استفاده می‌کند.

درمان آلرژی ریه

برای درمان موفقیت‌آمیز آلرژی ریه مفرط، باید از علت آن دوری کنید. حتی با دارو، HP به طور کامل از بین نمی‌رود اگر به تنفس در آلرژن ادامه دهید. HP مزمن باعث آسیب می‌شود که حتی اگر دیگر در معرض آلرژن نباشید ممکن است بدتر شود. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کاهش التهاب، باز کردن راه‌های هوایی یا افزایش سطح اکسیژن شما تجویز کند.

برخی از این داروها کورتیکواستروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند. این داروها به کاهش التهاب کمک می‌کنند. داروهای خاص می‌تواند شامل پردنیزون، مایکوفنولات یا آزاتیوپرین باشد.

داروهای ضد فیبروتیک (پیرفنیدون و نینتدانیب): این داروها می‌توانند اسکار ریه را کاهش دهند.

توانبخشی ریوی: تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی می‌تواند به آسان‌تر شدن تنفس کمک کند.

اکسیژن درمانی: اگر HP شدید دارید، ممکن است به اکسیژن اضافی نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که خون یا بافت‌های شما به اندازه کافی دریافت می‌شود. از طریق یک ماسک روی صورت یا لوله‌ای در بینی شما تحویل داده می‌شود.

پیوند ریه: اگر HP شما به سمت فیبروز ریوی پیشرفت کند، ممکن است به پیوند ریه نیاز داشته باشید.

پیشگیری از آلرژی ریه

آسیب مزمن HP قابل برگشت نیست. بهترین راه برای پیشگیری از آلرژی ریه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی است که باعث التهاب ریه می‌شوند. اگر باید در اطراف آلرژن‌های بالقوه باشید، راه‌هایی که ممکن است بتوانید خطر خود را کاهش دهید. این روش‌ها عبارتند از:

اگر شغلی دارید که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد (مانند کار با فلز، پرندگان یا حیوانات دیگر، چوب، کاغذ، غلات و موارد دیگر) هنگام کار از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) استفاده کنید. این شامل پوشیدن ماسکی است که ذرات کوچک را فیلتر می‌کند.

مرطوب کننده‌ها، جکوزی‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را تمیز و در شرایط خوب نگه دارید.

از بودن در مکان‌هایی که پر پرندگان در آن وجود ارد جلوگیری کنید.

محل زندگی حیوانات خانگی خود (به خصوص قفس پرندگان) را تمیز نگه دارید. هنگام تمیز کردن آن‌ها از ماسک استفاده کنید.

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی علائم آلرژی ریه و راه‌های دمان آن پرداختیم. آلرژی ریه یک بیماری شایع است که می‌تواند به طور معمول توسط عوامل محیطی مختلف ایجاد شود. شناخت علائم آلرژی ریه و استفاده از راه‌های درمانی مناسب می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آن را بهبود بخشد. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص آلرژی ریه در بخش دیدگاه بپرسید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
منبع: مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان