فواید گلابی برای قلب، دیابت و سرطان

خط سلامت: گلابی مملو از آنتی اکسیدان ،ویتامین C، فیبر است این ترکیبات کتار هم این میوه را به یک میوه لاکچری برای سلامت هم تبدیل کرده است.

فواید گلابی برای  قلب، دیابت و سرطان

گلابی میوه ای مغذی است و به هضم غذا کمک می کند ، سطح کلسترول را متعادل می کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد. 

گلابی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی، ترکیبات گیاهی و فیبر غذایی است. محتوای غذایی موجود در گلابی می‌تواند به حمایت از سلامت روده و قلب، کاهش وزن و محافظت در برابر خطر برخی بیماری‌ها کمک کند.

گلابی چه انواعی دارد؟

گلابی با انواع مختلف در ایالات متحده رشد می کند. انواع متداول عبارتند از:

آنژو، بارتلت، کمیس، کنکورد، فورل، کره فرانسوی

کنسرو گلابی معمولاً در آب یا شربت نگهداری می شود. 3 برای جلوگیری از قندها و کربوهیدرات های اضافه شده، گلابی کنسرو شده در آب را انتخاب کنید. گلابی بدون چربی و کلسترول حدود 100 کالری است که آن را به گزینه ای مناسب برای حمایت از تلاش های کاهش وزن تبدیل می کند

برخی از میوه ها ممکن است گلابی نامیده شوند اما بخشی از این خانواده میوه نیستند. گلابی خاردار جزء خانواده کاکتوس است و از نظر فنی نوعی گلابی نیست.

ارزش غذایی گلابی

گلابی منبع عالی فیبر، ویتامین K و پتاسیم است. محتوای غذایی یک گلابی متوسط شامل:

کالری: 101

چربی: 0.5 گرم (گرم)

کربوهیدرات: 27 گرم

فیبر: 5.5 گرم

شکر: 17 گرم

پروتئین: 0.6 گرم

سدیم: 1.8 میلی گرم (میلی گرم)

پتاسیم: 206 میلی گرم

ویتامین کا : 7.8 میکروگرم (mcg)

گلابی آسیایی نسبت به سایر انواع گلابی کالری کمتری دارد و حاوی ویتامین C و فیبر بیشتری است.

گلابی در مقابل سیب

گلابی و سیب دارای فواید مشابهی هستند. هر کدام با تفاوت های جزئی، منابع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

سطح فسفر و سدیم در گلابی و سیب قابل مقایسه است. اما گلابی بیشتر از سیب حاوی مس ، آهن، کلسیم، منیزیم و روی است. سیب حاوی سطوح بالاتری از ویتامین‌های A، E و B1 است، در حالی که گلابی دارای سطوح بالاتری از ویتامین‌های B3 و K است. هر کدام تقریباً دارای سطوح یکسانی از ویتامین‌های C و B2 هستند.

هر دو میوه منابع پکتین هستند ، فیبری که از سلامت روده حمایت می کند.

گلابی و سیب نیز هر کدام دارای شاخص گلیسمی GI پایین هستند که در 55 یا کمتر طبقه بندی می شوند. GI اندازه گیری است که نشان می دهد یک غذا با چه سرعتی می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. گلابی و سیب قند خون را به آرامی در بدن افزایش می دهند و گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت هستند.

فواید گلابی برای سلامتی

تحقیقات نشان می‌دهد گلابی فواید زیادی برای سلامتی دارد و هزاران سال است که به عنوان داروهای خانگی ضد التهاب، ضد قند خون و ادرارآور استفاده می‌شود.

مصرف فیبر را افزایش می دهد

یک گلابی با اندازه متوسط ​​5.5 گرم فیبر، تقریباً 22 درصد از مصرف توصیه شده روزانه که متخصصان سلامت توصیه می کنند، ارائه می دهد.

فیبر غذایی برای کمک به بهبود عملکرد حرکت روده و کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم ضروری است. این به افزایش حجم به حرکات روده کمک می کند و از ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان محافظت می کند.

دیورتیکولوز را درمان می کند

افراد مبتلا به دیورتیکولیت، شرایطی که در آن کیسه های ملتهب کوچک روی دیواره روده یا روده بزرگ رشد می کنند، تشویق می شوند که فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنند . میوه هایی مانند گلابی، سیب و موز اغلب توصیه می شود زیرا غذاهای پر فیبر می توانند به دفع سریعتر و آسان مدفوع کمک کنند و ممکن است به پیشگیری و درمان دیورتیکولوز کمک کنند.

اکثر بزرگسالان سالمی که رژیم غذایی 2000 کالری دارند به حداقل 28 گرم فیبر در روز نیاز دارند و برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف حداقل 30 گرم فیبر در روز ممکن است به پیشگیری از بیماری دیورتیکول کمک کند.

کاهش بیماری های قلبی عروقی 

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در میوه و پوست آن، گلابی ممکن است به خطر ابتلا به بیماری قلبی در فرد کمک می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد برخی از آنتی اکسیدان های موجود در گلابی می توانند به کاهش التهاب ، کاهش سفتی بافت قلب، افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و کاهش سطح LDL کمک کنند .

مطالعه دیگری نشان داد که بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک، مجموعه ای از علائمی که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، که به مدت سه ماه روزانه دو عدد گلابی می خوردند، عوامل خطرزای بیماری قلبی مانند دور کمر بزرگتر و فشار خون بالا را کاهش دادند.

اثر سم زدایی گلابی

ترکیبات غذایی گلابی می تواند با نرم نگه داشتن مدفوع به تقویت حرکات روده سالم کمک کند. این کار همچنین با از بین بردن سیستم گوارشی  باعث حذف سموم می شود.

محتوای بالای آب میوه و فیبر و فروکتوز فراوان این میوه باعث ایجاد اثر ملین بر روی سیستم گوارشی می شود.

با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در گلابی برای مبارزه با اثرات مضر رادیکال های آزاد مفید است ، که به طور بالقوه مولکول های سرطان زا هستند که توسط بدن هنگام تبدیل غذا به انرژی تولید می شوند. ویتامین C، ویتامین K و مس موجود در میوه‌هایی مانند گلابی به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد در هنگام رشد ایجاد می‌کنند، کمک می‌کنند.

چه کسانی باید از گلابی اجتناب کنند؟

از آنجایی که گلابی حاوی مقدار طبیعی فروکتوز بیشتری است، به عنوان یک غذای FODMAP  ، الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی ال ها بالا، در نظر گرفته می شود . 

FODMAP ها در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شوند و می توانند علائم گوارشی را در برخی افراد ایجاد کنند. روده این غذاها را به خوبی جذب نمی‌کند، بنابراین آب را از روده بیرون می‌کشند و با تخمیر شدن آنها در دستگاه گوارش، علائمی مانند گاز ایجاد می‌کنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) اغلب به خوردن غذاهای کم FODMAP تشویق می‌شوند تا به کنترل علائمی مانند درد معده، گاز و نفخ کمک کنند. در این موارد، تجدید نظر در مصرف گلابی ممکن است بهترین باشد، اما همیشه در مورد نیازهای غذایی و نیازهای غذایی خود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

اگرچه آلرژی به گلابی ممکن است نادر به نظر برسد، اما واکنش های نامطلوب به این میوه ممکن است. کارشناسان بر این باورند که علائم آلرژی که پس از مصرف گلابی مشاهده می‌شود، واکنشی به پروتئین‌های خاصی است که در میوه یافت می‌شود، پروتئین‌هایی که مشابه پروتئین‌های موجود در گرده غان و هلو هستند.

خلاصه

گلابی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی، ترکیبات گیاهی و فیبر غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که محتوای غذایی موجود در گلابی می‌تواند به حمایت از سلامت روده و قلب، کاهش وزن و محافظت در برابر خطر برخی بیماری‌ها کمک کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان