رفتار مناسب با کودک خجالتی چگونه است؟

خط سلامت: کودک نیاز به توجه زیادی از سمت والدین دارد. توجه به نیازهای روانی کودک مانند عشق، توجه، تشویق و احترام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رفتار مناسب با کودک خجالتی چگونه است؟

کودک مراحل رشد روانی مختلفی را تا بزرگسالی طی می کند تا شخصیت سالمی در آینده داشته باشد.

به گزارش خط سلامت یکی از دغدغه های والدین تشخیص زمان بردن کودک خود به روانشناس است.

کودک و مراجعه به روانشناس

کودک گاهی مشکلی دارد و نیاز به کمک روانشناس، مشاور و حتی روانپزشک پیدا می‌کند اما این دلیل نمی‌شود که کودکانی که مشکلی ندارند، اصلا به روانشناس مراجعه نکنند.  آنها می‌توانند برای پیگیری روند رشد فرزند و ارزیابی مداوم وضعیت سلامت روان او به روانشناس مراجعه کنند.

مزایای مراجعه به روانشناس کودک

 مراجعه به روانشناس به رشد و سلامت روانی کودک، بینش بالاتر، آگاهی بیشتر، شناخت بهتر کودک نسبت به خودش و ... کمک می‌کند. بعضی از روانشناسان کارگاه‌های مهارت‌های زندگی برای کودکان می‌گذارند و کودکان در این کارگاه‌ها همدلی، حل مساله و مشکلاتی که در روابط بین فردی دارند و ... را یاد می‌گیرند.

 لازم است که همه والدین به موضوع کمک گرفتن از مشاور و روانشناس برای کودک خود در موقعیت‌ها و شرایط مختلف توجه و اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. والدینی هم که از نظر مالی این توانایی و امکان را ندارند، می‌توانند از روانشناسانِ فعال در مراکز دولتی کمک بگیرند یا از کتاب‌هایی که حالت درمانی دارند، استفاده کنند تا بتوانند به رشد و سلامت روانی کودک خود کمک کنند. کتاب‌هایی در زمینه روانشناسی کودک هم در بازار کتاب موجود هستند که والدین با خواندن آنها می‌توانند به سلامت روان کودک خود کمک کنند.

مشکلات نگران کننده رفتاری در کودکان

 اگر والدین حس می‌کنند که کودک، نشانه‌های مشکلات روانی یا رفتاریِ نگران‌کننده دارد، باید او را پیش یک روانشناس یا مشاور کودک ببرند. همچنین اگر از طرف مهدکودک یا مدرسه گزارش یا اطلاعاتی در این زمینه دریافت کردند، ممکن است کودک‌شان نیاز به مشاوره داشته باشد.

اگر کودک نشانه‌های مشکلات رفتاری از خود نشان دهد، مراجعه به یک روانشناس می‌تواند کمک‌کننده باشد. این مشکلات ممکن است شامل اضطراب، افسردگی، مشکلات ارتباطی یا هر مساله دیگری باشند. روانشناس با ارزیابی و مشاوره می‌تواند ریشه مشکل کودک را پیدا کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. وگرنه آن مشکل می‌تواند به اضطراب تبدیل شود و با کودک بماند و بر دیگر جنبه‌های زندگی او هم تاثیر بگذارد.

بهترین زمان مراجعه به روانشناس کودک 

  به هیچ عنوان نباید اجازه داد مشکل کودک ادامه‌دار شود. چون این مساله می‌تواند روی خواب و تغذیه و روحیه او تاثیر بگذارد. همچنین می‌تواند او را دچار اضطراب دائمی کند و باعث لاغری او و دیگر مسائل ناخوشایند شود، ممکن است او را دچار پرخاشگری مفرط کند، یا باعث بشود گوشه‌گیر و کم‌حرف بشود. واکنش بعضی از کودکان هم به مشکلات، نافرمانی و حرف‌نشنوی است. والدین باید درباره همه این موارد آگاهی داشته باشند و در این زمینه اصلا کم‌کاری نکنند. چون دوران کودکی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روانِ دوران بزرگسالی دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان