12 دمنوش برای از بین بردن عفونت بدن

خط سلامت: دمنوش های گیاهی، از جمله پرطرفدارترین نوشیدنی های گرم در سراسر جهان هستند. مشخص شده است برخی دمنوش های گیاهی، به کاهش عفونت و بهبود روند درمان کمک می کنند.

12 دمنوش برای از بین بردن عفونت بدن

دمنوش های گیاهی انواع مختلفی دارند. نوشیدن دمنوش های گیاهی پیشنهادی ویژه برای روزهای سرد زمستانی است، چراکه برخی از انواع این دمنوش ها به کاهش عفونت و تسریع روند بهبودی کمک می کنند.

به گزارش خط سلامت استفاده از دمنوش های گیاهی برای مقابله با عفونت ناشی از بیماری، سابقه ای طولانی مدت دارد. استفاده از دمنوش های گیاهی به دلیل فقدان عوارض جانبی( یا عوارض محدود )، بسیار محبوبیت پیدا کرده است.

دمنوش های گیاهی و درمان عفونت

دمنوش های گیاهی انواع مختلفی دارند. برخی از انواع دمنوش های گیاهی به کاهش عفونت کمک می کنند.

بهترین دمنوش برای درمان عفونت بدن

بیماری‌های عفونی بسیار شایع هستند و به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کنند. برخی از بیماری‌های عفونی، ناشی از فعالیت ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری را در بدن هستند. می‌توان از برخی راهکارها برای درمان عفونت شدید بدن استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌ها، مصرف دمنوش‌های گیاهی است. دمنوش‌هایی مانند: چای بابونه، نعنا و زنجبیل، نقش موثری در درمان عفونت دارند و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند.

فواید دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی به بهبود سلامت قلب، هضم غذا، تناسب اندام وکیفیت خواب کمک می کنند. دمنوش‌های گیاهی از میوه‌های خشک، برگ گل، ادویه یا سایر مشتقات گیاهان تهیه می‌شوند. اغلب آن‌ها طعم بسیار دلپذیری دارند و باعث آرامش ذهنی و جسمی می‌شوند 

مصرف داروهای گیاهی برای درمان عفونت بدن، به چند صد سال قبل باز می‌گردد. از قدیم‌الایام، مردمان ایرانی به مصرف دمنوش برای درمان بیماری‌های عفونی عادت داشتند. جالب است بدانید، حدود یک سوم از داروهای جهان از گیاهان دارویی تهیه می‌شود. به همین دلیل، طب سنتی جایگاه ویژه‌ای در تمام دنیا دارد.

 دمنوش‌های گیاهی خواص درمانی بسیار زیادی دارند.  به عنوان مثال، به تنظیم هورمون و سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، به درمان بیماری‌های عفونی و التهابات بدن کمک می‌کنند، نیازی به تجویز پزشک ندارند و نسبت به داروهای شیمیایی با عوارض جانبی کمتری همراه هستند. بنابراین، مصرف دمنوش برای عفونت بدن توصیه می‌شود.

دمنوش های گیاهی ضد عفونت

بسیاری از گیاهان دارویی برای درمان عفونت مناسب هستند. در ادامه بهترین دمنوش برای عفونت بدن را به شما معرفی می‌کنیم:

چای بابونه

چای بابونه بهترین دمنوش برای درمان عفونت داخلی بدن است. این گیاه عموماً به دلیل اثرات آرامبخش خود شناخته می‌شود. در برخی موارد، از چای بابونه به عنوان خواب آور و تسکین دهنده بدن استفاده می‌شود. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، این دمنوش تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب دارد.

همچنین به درمان انواع عفونت بدن مثل عفونت زنانه یا عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. پژوهشگران متوجه شده‌اند، بابونه دارای خاصیت ضد التهابی است و از کبد در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌کند. علاوه بر این، گیاه بابونه تاثیر بسیار زیادی بر کنترل قند خون دارد و علائم سندروم قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

دمنوش نعنا

گیاه نعنا بهترین دمنوش برای عفونت بدن است. نعنا عموماً برای درمان بیماری‌های گوارشی و حفظ سلامت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخی مطالعات نشان داده است، این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد و باکتری‌ها یا ویروس‌های مضر بدن را از بین می‌برد. علاوه بر این، نعنا دارای خاصیت ضد سرطانی است.

بنابراین برای جلوگیری از بیماری‌های سرطانی نیز مصرف می‌شود. چندین پژوهش مختلف نشان داده است، دمنوش نعنا به کاهش علائم بیماری‌های عفونی کمک می‌کند و حالت تهوع، سوء هاضمه، درد معده و علائم سندروم روده تحریک پذیر را بهبود می‌بخشد. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری روی تاثیر دمنوش نعنا بر بیماری‌های عفونی انجام شود.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل، بدون شک بهترین دمنوش برای از بین بردن عفونت بدن است. زیرا زنجبیل سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است. همانطور که می‌دانید، ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا دارند. این دمنوش به عنوان یک دارو برای درمان بیماری‌های عفونی و کاهش حالت تهوع مصرف می‌شود.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، زنجبیل برای کاهش حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری مناسب است. حتی حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و جراحی را تسکین می‌دهد. علاوه بر این برخی شواهد نشان می‌دهد، زنجبیل از بروز بیماری زخم معده جلوگیری می‌کند و دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. مکمل‌های حاوی زنجبیل، تاثیر بسیار زیادی بر کنترل قند خون و سطح چربی بدن دارند.

چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس یا چای ترش، طعم و عطر بسیار دلپذیری دارد. این دمنوش یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان عفونت بدن است. دمنوش هیبیسکوس قرمز رنگ است و بسیاری از بیماری‌ها مثل کیست سینه را درمان می‌کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد، این دمنوش به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند و کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. همچنین بهترین ماده برای تنظیم فشار خون است. در یک پژوهش، از شرکت کنندگان خواسته شد تا به مدت ۶ هفته چای ترش مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف این دمنوش باعث کاهش استرس اکسیداتیو در شرکت کنندگان می‌شود.

دمنوش لیمو

دمنوش لیمو بهترین انتخاب برای درمان بیماری‌های عفونی است. این دمنوش به خصوص برای درمان عفونت ناشی از سرماخوردگی مناسب است. این ماده حاوی مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌شود. همانطور که می‌دانید، ویتامین C مستقیما تاثیری بر درمان سرماخوردگی ندارد.

اما از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند یا برخی علائم آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در فصول سرد مثل پاییز و زمستان ویتامین سی مصرف کنید. می‌توانید دمنوش لیمو را با گیاهان دارویی دیگر مثل چای سبز ادغام کنید. ترکیب دمنوش لیمو و دمنوش زنجبیل نیز توصیه می‌شود.

دمنوش اکیناسه

اکیناسه یکی از گیاهان بومی آمریکای شمالی است که کمتر کسی با آن آشنایی دارد. این گیاه دارای فواید گوناگونی برای سلامتی و بدن است. به عنوان مثال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره تاثیر این دمنوش بر سلامتی بدن انجام شده است. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد،دمنوش اکیناسه به درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

همچنین بهترین دمنوش برای عفونت بدن است و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، این دمنوش بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی در فصول سرد است. البته بهتر است قبل از مصرف آن با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا در برخی موارد نادر، باعث بروز عوارضی مانند حالت تهوع یا درد معده می‌شود.

چای سبز

کمتر کسی پیدا می‌شود که با خواص چای سبز آشنایی نداشته باشد. این گیاه بهترین دمنوش برای عفونت بدن است و به درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. همچنین علائم بسیاری از بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. در هر فنجان چای سبز، حدود ۱۵۰ میلی‌گرم آنتی اکسیدان وجود دارد.

همانطور که گفته شد، آنتی اکسیدان‌ها بهترین گزینه برای درمان التهابات بدن هستند. به همین دلیل، چای سبز به عنوان یک ماده ضد التهابی شناخته می‌شود. مصرف ۱ تا ۵ فنجان چای سبز در روز، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. می‌توانید این دمنوش را همراه با سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی و مفید مثل لیمو، برگ نعنا و مواردی مانند این مصرف کنید.

دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی که با اسامی دیگری مثل ارگانو شناخته می‌شود، یکی از اعضای خانواده گیاه نعنا است و خواص ضد ویروسی دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این گیاه دارای یک ترکیب ضد ویروسی به کارواکرول است. به همین دلیل خطر بروز بسیاری از بیماری‌های ویروسی مثل تبخال، اسهال یا عفونت‌های دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد. خبر خوب این است که پونه کوهی در دسترس‌ترین گیاه در ایران است و با قیمت کاملاً مقرون به صرفه خرید و فروش می‌شود.

 به همین دلیل می‌توانید از آن برای درمان بیماری‌های عفونی مثل گلودرد یا سرماخوردگی استفاده کنید. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روش‌های مصرف دمنوش پونه کوهی متعدد هستند. به عنوان مثال می‌توانید یک قاشق غذاخوری از پودر پونه کوهی را با یک قاشق چای‌خوری پونه خشک معمولی ترکیب کنید. سپس مقداری آب جوش به فنجان اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت، دمنوش را از صافی رد کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی نیز یکی دیگر از اعضای خانواده نعنا است. این گیاه عطر دلپذیری دارد و به وفور در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که به درمان عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند. به عنوان مثال یکی از ترکیبات دارویی موجود در این گیاه، سافی‌سینولید است. این ماده در برگ و ساقه گیاه مریم گلی وجود دارد و از بروز بیماری‌های مانند ایدز جلوگیری می‌کند.

همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، مریم گلی نقش موثری در کاهش التهاب دستگاه تنفسی دارد. برای تهیه این دمنوش، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری برگ مریم گلی را در فنجان بریزید. سپس دو فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید دمنوش شما دم بکشد. در نهایت، می‌توانید آن را با نبات یا عسل میل کنید.

دمنوش آویشن شیرازی

اگر به دنبال بهترین دمنوش برای عفونت بدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم آویشن شیرازی را انتخاب کنید. این دمنوش برای درمان سرماخوردگی مناسب است. کارشناسان گیاهان دارویی، تحقیقات گوناگونی روی تاثیر این گیاه بر درمان بیماری‌های عفونی انجام داده‌اند.

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، آویشن شیرازی به بهبود بیماری آنفولانزا کمک می‌کند. می‌توانید آن را با سایر گیاهان دارویی مثل پونه کوهی و عناب ترکیب کنید تا تاثیر بهتری بر تقویت سیستم ایمنی داشته باشد. برای بهبود طعم دمنوش، پیشنهاد می‌کنیم مقداری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش پنیرک

پنیرک یکی از محبوب‌ترین گیاهان در طب سنتی است و به عنوان بهترین دمنوش برای عفونت بدن شناخته می‌شود. از برگ و گل این گیاه، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. یکی از مشهورترین خواص این دمنوش، خاصیت آنتی بیوتیکی آن است. کافی است مقداری از گیاه پنیرک را همراه با آب جوش در قوری بریزید.

 سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. پیشنهاد می‌کنیم روزی سه بار دمنوش پنیرک را مصرف کنید تا انواع عفونت‌های ادراری از بین برود. این گیاه حتی از بروز بیماری‌های مانند برونشیت جلوگیری می‌کند و عفونت‌های ناشی از بیماری سرخک و مخملک را کاهش خواهد داد.

دمنوش بابا آدم

دمنوش بابا آدم، یک معجون درمان عفونت بدن است. اگر جوش‌های چرکی و عفونی دارید، پیشنهاد می‌کنیم دمنوش بابا آدم را مصرف کنید. این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی قوی دارد و برای درمان انواع جوش چرکی و عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 برای تهیه این دمنوش، بهتر است مقداری ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب جوش بریزید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس دمنوش را از صافی رد کرده و آن را همراه با عسل یا نبات میل کنید. می‌توانید این دمنوش را روزی سه بار مصرف کنید تا تمامی جوش‌های چرکی از بین بروند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین دمنوش برای عفونت بدن توضیح داده شد. نیازی نیست برای درمان بیماری‌های عفونی، به سراغ داروهای شیمیایی و خطرناک بروید. بسیاری از گیاهان دارویی خاصیت آنتی بیوتیکی دارند و عفونت‌های شدید بدن را درمان می‌کنند. برخی از رایج‌ترین گیاهان شامل چای سبز، پونه کوهی، آویشن شیرازی و مواردی مانند این هستند.

 انواعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و مفید در این گیاهان وجود دارند که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند .می‌توانید چندین ماده گیاهی را با یکدیگر ترکیب کرده و بیماری‌های عفونی بدن خود را از بین ببرید. البته توصیه می‌کنیم قبل از مصرف دمنوش، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است بدن شما نسبت به برخی دمنوش‌ها و گیاهان دارویی حساسیت نشان دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فیت کلاب

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان