آیا می توان کمبود خواب را با خوابیدن در روز های بعد جبران کرد؟ /پاسخ دانشمندان را بخوانید

خط سلامت: کم خوابی زندگی ۴۵ درصد از مردم دنیا را تحت الشعاع قرار داده است. با این حال اکثر افراد این سوال را دارند که آیا جبران کمبود خواب عوارض جسمانی آن را از بین می برد؟

آیا می توان کمبود خواب را با خوابیدن در روز های بعد جبران کرد؟ /پاسخ دانشمندان را بخوانید

کمبود خواب  بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت نتایج مطالعه ای جدید نشان داد عوارض کم‌خوابی را نمی توان به سرعت جبران کرد.

بر پایه این مطالعه ای در مینه سوتا آمریکا زمان واکنش مغز  افراد کم خواب پس از 7 روز خواب نامحدود به سطح اولیه بازگشت ولی سایر عملکرد شناختی مغر آنها از جمله سطح دقت به میزان قبل بر نگشت و بازیابی نشد.

کمبود خواب و تاثیر آن مغز

به عبارت دیگر پس از تحمل کم‌خوابی حافظه و سرعت پردازش به سرعت به سطح اولیه باز نمی‌گردد. محققان توصیه می‌کنند افراد از بروز کم‌خوابی جلوگیری کنند.

دانشمندان می گویند مغز به چرخه‌های منظم خواب نیاز دارد تا مهارت‌های تازه را به دست آورده و خاطرات مهم را ثبت کند تا بدن دچار فرسودگی نشود. در طول خواب، بدن خود را ترمیم و بازیابی می کند  بنابراین کم خوابی مزمن بر توانایی توجه، یادگیری چیزهای جدید، خلاقیت، حل مشکلات و تصمیم‌گیری تأثیر منفی می‌گذارد.

کم خوابی و مشکلات روانی

محققان امریکایی می گویند ۱۸ ساعت بیدار ماندن مداوم توانایی فرد را در رانندگی مانند کسی که غلظت الکل در خون او به میزان پنج صدم درصد است، کاهش می دهد. اختلال در خواب خطر ابتلا به بیماری‌های فشار خون بالا، ضعف ایمنی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی، نوسانات خلقی، پارانویا، افسردگی، آلزایمر، دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

دانشمندان تاکید می‌کنند افراد با کاهش سیگار، حذف الکل، رژیم غذایی متعادل، ورزش ، فعالیت ذهنی و کنترل فشار خون و کلسترول باید خود را برای 7 ساعت خواب شبانه آماده کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان