آیا تیروئید بر میل جنسی تأثیر می گذارد؟

خط سلامت: علائم بدکارکردی غده تیروئید، مانند افزایش یا کاهش وزن، پریودهای نامنظم یا سنگین و نازک شدن مو اغلب ممکن است ناراحت کننده باشند و مقابله با آنها سخت باشد.

 آیا تیروئید بر میل جنسی تأثیر می گذارد؟

مشکلات تیروئید نه تنها ممکن است کیفیت زندگی را مختل کند، بلکه اثرات آن بر میل جنسی  نیز قابل توجه است.

به گزارش خط سلامت تیروئید، چه کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) و چه پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار). می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد! ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید این اتفاق چگونه می فتد!

آیا تیروئید بر میل جنسی تأثیر می گذارد؟

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن است که نحوه مصرف انرژی هر سلول بدن را کنترل می کند. تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) هورمون های تیروئیدی زیادی تولید می کند تا نیازهای بدن را تامین کند، در حالی که تیروئید کم کاری (کم کاری تیروئید) مقدار بسیار کمی از آن ها را تولید می کند. ی

ه مشکلات تیروئید می تواند به طور مستقیم بر سطح هورمون های جنسی در گردش تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به تغییر در میل جنسی، همراه با اختلال در عملکرد جنسی شود. این تغییرات هم در مردان و هم در زنان قابل مشاهده است.

ارتباط تیروئید و میل جنسی در زنان

بررسی ادبیات همچنین نشان می دهد کم کاری تیروئید اولیه طولانی مدت می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپرپرولاکتینمی شود. این وضعیتی است که در آن هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز مغز بیش از حد تولید می شود.

این هورمون مسئول تولید شیر مادر در زنان در دوران بارداری و بعد از آن است. با این حال، شواهد کافی برای درک اینکه چرا این هورمون در بدن مردان و زنان غیر باردار نیز تولید می شود وجود ندارد. با این حال، سطوح بالای این هورمون با کمبود میل جنسی در هر دو جنس مرتبط است.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند منجر به کاهش هورمون های تیروئید T3 و T4 شود. این می تواند منجر به علائمی شود که می تواند تأثیر منفی بر میل جنسی و عملکرد جنسی در مردان و زنان داشته باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از خستگی، خواب آلودگی شدید، خلق و خوی ضعیف یا افسرده، و به نظر نمی رسد اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی از بین بروند.

زنان بسته به نوع مشکلات تیروئیدی که از آن رنج می برند، تمایل دارند درجات مختلفی از رابطه جنسی را تجربه کنند.

 

کم کاری تیروئید در زنان بیشتر در سنین یائسگی رخ می دهد و بسیاری از علائم کم کاری تیروئید ممکن است با علائم قبل از یائسگی همپوشانی داشته باشند. با این وجود، ارتباطی بین کم کاری تیروئید و علائم اختلال عملکرد جنسی در زنان یافت شده است. اینها شامل میل جنسی کم، خشکی ناحیه ناحیه تناسلی و مقاربت دردناک است.

هنگامی که از اختلال تیروئید رنج می برید، ممکن است سطح تستوسترون پایینی داشته باشید. این همچنین می تواند بر میل جنسی شما تأثیر منفی بگذارد. تستوسترون در ابتدا در تخمدان ها در زنان به مقدار کمتر و در بیضه ها در مردان ساخته می شود.

همچنین توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود. همه این سه اندام به سطح هورمون تیروئید بسیار حساس هستند. هورمون های تیروئید تأثیر مستقیمی بر عملکرد تخمدان دارند و در نتیجه میل جنسی را کاهش می دهند. اگرچه تستوسترون اغلب به عنوان هورمون مردانه برچسب گذاری می شود، زنان نیز آن را تولید می کنند. همچنین مسئول درجات نوسان میل جنسی در مردان و زنان است.

مشکلات تیروئید و رابطه جنسی دردناک

دکتر نازیا دالوایی ، متخصص زنان و زایمان، می گوید: بیماری تیروئید می تواند با کاهش میزان روان بودن واژن، تأثیر منفی بر رابطه جنسی داشته باشد، که می تواند منجر به رابطه جنسی ناراحت کننده، دردناک و رضایت بخش شود.

روان بودن واژن برای لذت زنان بسیار مهم است. اگر واژن شما به شدت خشک است، انجام رابطه جنسی نافذ ممکن است دشوار باشد و باعث تحریک و اصطکاک شود. اگر متوجه خشکی دائمی واژن می‌شوید، حتماً با یک پزشک تماس بگیرید تا تیروئید یا سایر سلامتی‌های بالقوه خود را تشخیص و درمان کند.

درمان مشکلات تیروئید

در کم کاری تیروئید، غده تیروئید قادر به تولید سطوح کافی از هورمون تیروکسین (T4) نیست. طبق گفته انجمن تیروئید آمریکا ، درمان کم کاری تیروئید شامل تجویز یک شکل مصنوعی از T4 برای عادی سازی سطح T4 در بدن است. این درمان T4 را به سطوح کافی برمی گرداند که ممکن است به عادی سازی میل جنسی فرد کمک کند.

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی ، درمان های پرکاری تیروئید شامل ید رادیواکتیو و داروهای ضد تیروئید برای جلوگیری از تولید هورمون تیروئید اضافی توسط غده تیروئید است. این درمان به بازگرداندن میل جنسی به فرد کمک می کند.

چگونه میل جنسی را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

تیروئید می تواند میل جنسی را در زنان تحت تاثیر قرار دهد، اما این موضوع را می توان با بررسی و غلبه بر شرایط زمینه ای به بهترین وجه درمان کرد. در اینجا اقداماتی وجود دارد که می تواند به افزایش میل جنسی به طور طبیعی کمک کند:

ورزش کنید

ورزش به هر شکل، یک مسابقه و ورزش طولانی مدت، می تواند میل جنسی را از طریق مکانیسم های زیر بهبود بخشد:

با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک که می تواند برانگیختگی جنسی را تقویت کند

بهبود خلق و خو و تصویر بدن شما

افزایش انرژی و کاهش خستگی

همچنین، کم کاری تیروئید می تواند منجر به احساس خستگی و تمایل به افزایش توده بدن شود. این ترکیب می تواند منجر به افزایش وزن شود که منجر به تصویر ضعیف بدن و کاهش میل جنسی می شود. خوشبختانه، با کاهش وزن می توانید بسیاری از این مسائل را معکوس کنید و از یک زندگی جنسی عالی لذت ببرید.

مشاوره روابط

با مراجعه به مشاوره روابط، زوج ها می توانند بر مسائلی غلبه کنند که زندگی و تمایل جنسی آنها را تحت فشار قرار می دهد. دلایل اصلی دیگری را می توان بررسی کرد که می تواند میل جنسی زنان را مختل کند. علاوه بر این، درمان شناختی رفتاری (CBT) همچنین می‌تواند به علت اصلی بیماری‌های روانی زمینه‌ای مانند افسردگی و اضطراب دست یابد، بنابراین به شما کمک می‌کند در رختخواب بهتر شوید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان