از شب یلدا زنان و مردان این تغییر جنسی را در خود می بینند

خط سلامت: زمستان فصل سرما و برف است. در زمستان روز ها کوتاه تر و شب ها بلندتر است. هوای سرد بر ذهن و روان تاثیر می گذارد.

از شب یلدا زنان و مردان این تغییر جنسی را در خود می بینند

زمستان فصلی است که افراد متوجه تغییراتی در خود می شوند.  در زمستان با شروع تغییرات آب و هوایی تغییرات عمیقی در نحوه تفکر، احساس و رفتار انسان نیزایجاد می شود.

به گزارش خط سلامت تحقیقات فزاینده ای در روانشناسی و زمینه های مرتبط نشان می دهد زمستان  تغییرات عمیقی در نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد به همراه دارد.

زمستان و تغییرات روانشناختی 

زمستان تغییرات طبیعی و فرهنگی با خود به همراه دارد و به هنجارها و شیوه های فرهنگی گره خورده است، در حالی که برخی دیگر منعکس کننده واکنش های بیولوژیکی ذاتی بدن به تغییر شرایط جوی و اکولوژیکی است. تغییرات طبیعی و فرهنگی که با زمستان به وجود می آیند اغلب به طور همزمان رخ می دهند و تشخیص علل این نوسانات فصلی را دشوار می کند.

زمستان و افسردگی فصلی(SAD )

افرادی که افسردگی فصلی را تجربه می کنند، معمولاً احساس ناامیدی ، کاهش انگیزه برای شرکت در فعالیت هایی که عموماً از آنها لذت می برند و بی حالی دارند. دانشمندان افسردگی فصلی و افزایش عمومی‌تر افسردگی در زمستان را با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط می‌دانند که منجر به کاهش سطح ناقل عصبی سروتونین می‌شود .

مطابق با این ایده که نور خورشید نقش کلیدی ایفا می کند، افسردگی فصلی در مناطق شمالی تر جهان مانند اسکاندیناوی و آلاسکا، که در آن روزها کوتاه ترین و زمستان ها طولانی ترین هستند، بیشتر رایج است .

زمستان و میل بیشتر به رابطه جنسی

فراتر از تغییرات مربوط به زمستان در خلق و خو، این فصل تغییرات دیگری را در نحوه تفکر و تعامل مردم با دیگران به همراه دارد. یکی از تأثیرات فصلی که کمتر مورد بحث قرار گرفته این است که به نظر می رسد مردم در ماه های زمستان با نشاط تر می شوند.

محققان این را از تجزیه و تحلیل فروش محصولات بهداشتی زناشویی، نرخ بیماری‌های مقاربتی می دانند. زمستان نه تنها رفتارهای جنسی را افزایش می‌دهد، بلکه میل و علاقه بیشتری به رابطه جنسی را نیز به همراه دارد.

زمستان و افزایش تمرکز و توجه

مطالعات نشان می‌دهد در این زمان از سال توجه افراد در مدرسه یا محل کار بیشتر است. دانشمندان علوم اعصاب در بلژیک دریافتند عملکرد و توجه پایدار در طول زمستان بهتر است.

تحقیقات نشان می دهد تغییرات فصلی در سطح سروتونین و دوپامین ناشی از قرار گرفتن کمتر در معرض نور روز  موجب تغییر عملکرد شناختی در طول زمستان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان