دستگیری مسافرکشی که آزارگر جنسی بود + تحلیل روانی آزارگران جنسی / چرا این افراد خودرو را برای تجاوز انتخاب می کنند؟

خط سلامت: فردی که اقدام به آزار و اذیت یک زن در قالب مسافرکشی کرده بود در نهایت دستگیر شد.

دستگیری مسافرکشی که آزارگر جنسی بود  + تحلیل روانی آزارگران جنسی / چرا این افراد خودرو را برای تجاوز انتخاب می کنند؟

سردار علی ولیپور گودرزی با اشاره به جزئیات این پرونده گفت: مدتی قبل، زن جوانی به اداره شانزدهم پلیس آگاهی مراجعه و ادعا کرد که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

به گزارش خط سلامت، وی افزود: این زن در این باره گفت که در یکی از خیابان‌های پایتخت، منتظر تاکسی بودم؛ اما چون برای رفتن به خانه عجله داشتم؛ سوار یک خودروی ۲۰۶ گذری شدم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: در مسیر در حال حرکت بودیم که ناگهان راننده، دستمالی را روی صورتم گرفت و من بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم  متوجه شدم مورد آزار قرار گرفته‌ام؛ برای همین به پلیس مراجعه کردم.

شناسایی آزارگر توسط پلیس

گودرزی گفت: این پرونده در دستور کار همکاران قرار گرفت و با استفاده از دوربین‌های مداربسته آن خیابان، خودروی مورد نظر شناسایی شد.

وی افزود: با ادامه روند تحقیقات، هویت صاحب ماشین که همان مرد شیطان صفت بود شناسایی و اقدامات لازم برای دستگیری او انجام شد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: مخفیگاه این فرد در غرب تهران شناسایی شد و در یک عملیات ضربتی، متهم دستگیر و در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و گفت که با شگرد مسافرکشی زن جوان را سوار خودروی خود کرده است. 

گودرزی گفت: متهم برای ادامه روند قضائی، تحویل دادسرا شد.

تحلیل ابعاد روانی این جنایت هولناک 

سوءاستفاده جنسی از زنان، جرمی شنیع و قابل‌توجه است. این رفتار نه تنها به قربانی آسیب‌های روحی و جسمی جدی وارد می‌کند، بلکه نشان‌دهنده اختلالات شخصیتی و روانی در فرد مرتکب است. یکی از موقعیت‌هایی که برای این نوع سوءاستفاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، داخل خودرو است.

ویژگی‌های شخصیتی و روانی متهم

دکتر مریم سامانی - استاد دانشگاه و  روانشناس بالینی - در این مورد می گوید: بر اساس مطالعات می توان گفت افرادی که مرتکب چنین جرایمی می‌شوند، معمولاً ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی و روانی  را که به آن اشاره می شود دارند.

وی افزود : افراد با اختلال شخصیت نارسیسیسم و خود شیفته اغلب احساس برتری و حق‌طلبی دارند و نیاز شدیدی به تحسین و توجه دیگران دارند. آن‌ها ممکن است زنان را به عنوان اشیاء برای ارضای نیازهای خود ببینند.

دکتر مریم سامانی - استاد دانشگاه و  روانشناس بالینی - ادامه داد: افراد با اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً بی‌رحم، بی‌احساس و فاقد پشیمانی هستند. آن‌ها ممکن است به راحتی به دیگران آسیب بزنند و قوانین را زیر پا بگذارند.

وی گفت: افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نوسانات شدید خلقی، روابط بین فردی آشفته و ترس از رها شدن دارند. آن‌ها ممکن است از طریق کنترل و دستکاری دیگران، احساس امنیت کنند.

وی افزود: برخی از این افراد ممکن است با هویت جنسی خود درگیر باشند و از طریق سوءاستفاده جنسی از زنان، به دنبال تأیید مردانگی خود باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: علاوه بر اختلالات شخصیتی، عوامل روانشناختی دیگری مانند تجربیات دوران کودکی، تروما، مصرف مواد مخدر و الکل نیز می‌توانند در بروز این رفتارها نقش داشته باشند.

وی در مورد اینکه چرا این  افراد مرتکب این  جنایات در خودرو  می شوند گفت: خودرو به دلایل مختلفی برای این افراد جذاب است .خودرو برای برخی افراد نمادی از قدرت و کنترل است. آن‌ها با استفاده از خودرو، احساس قدرتمندی بیشتری می‌کنند و می‌توانند بر قربانی خود تسلط پیدا کنند.

همچنین داخل خودرو یک محیط خصوصی و منزوی است که امکان ارتکاب جرم را بدون جلب توجه دیگران فراهم می‌کند. این افراد ممکن است تصور کنند که در داخل خودرو ناشناس‌تر هستند و کمتر احتمال دارد شناسایی شوند.

پیشگیری و مقابله

برای پیشگیری و مقابله با این پدیده شوم، اقدامات زیر ضروری است:

آموزش و آگاهی‌رسانی: آموزش به دختران و زنان در مورد چگونگی محافظت از خود در برابر سوءاستفاده جنسی بسیار مهم است.

تشدید مجازات‌ها: افزایش مجازات‌های قانونی برای مرتکبان این جرایم، می‌تواند بازدارنده باشد.

حمایت از قربانیان: ارائه خدمات روانشناختی و حقوقی به قربانیان، به آن‌ها کمک می‌کند تا از این بحران عبور کنند.

توجه به عوامل اجتماعی و فرهنگی: بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی که زمینه را برای بروز این رفتارها فراهم می‌کنند، می‌تواند در پیشگیری از آن‌ها مؤثر باشد.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان