چرا این افراد به ترقه بازی و انفجارهای هولناک چهارشنبه سوری علاقه دارند؟ / دکتر مریم سامانی تشریح کرد + فیلم

خط سلامت: ترقه بازی در شب چهارشنبه سوری با پیامدهای منفی فراوانی برای سلامتی همراه است. با توجه به تاثیرات منفی ترقه بازی، سوال اصلی این است که چه چیزی باعث می شود برخی افراد همچنان به این رفتار پر خطر ادامه دهند؟

چرا این افراد به ترقه بازی و انفجارهای هولناک چهارشنبه سوری علاقه دارند؟ / دکتر مریم سامانی تشریح کرد + فیلم

ترقه بازی در شب چهارشنبه سوری با پیامدهای منفی فراوانی برای سلامتی همراه است. با توجه به تاثیرات منفی ترقه بازی، سوال اصلی این است که چه چیزی باعث می شود برخی افراد همچنان به این رفتار پر خطر ادامه دهند؟

به گزارش خط سلامت به نقل از دکتر مریم سامانی، روانشناس بالینی و هیئت علمی دانشگاه، آتش بازی باعث ایجاد حس تعلیق و تجربه طیف وسیعی از هیجانات می شود. نورهای روشن حاصل از ترقه بازی و نقش های درخشانی که صرفا برای چند ثانیه در آسمان ظاهر می شود، منجر به تولید و ترشح انتقال دهنده عصبی دوپامین می شود. دوپامین مهم ترین ماده شیمیایی دخیل در احساس شادی و لذت است.

ترقه بازی را چه کسانی دوست دارند؟

دکتر سامانی می گوید: افراد هیجان طلبی که از رفتارهای پرخطر لذت می برند، از طرفداران اصلی ترقه بازی هستند. در تاریخچه زندگی این قبیل افراد، معمولا مجموعه ای از رفتارهای تکانشی و بدون تفکر دیده می شود.

چرا افراد ترقه بازی را دوست دارند؟

دکتر مریم سامانی می گوید: اگر از سطح مطالعات مرتبط با ویژگی های شخصیتی فراتر برویم، متوجه می شویم یکی از مهم ترین دلایل علاقه مندی برخی افراد به ترقه بازی، چیزی نیست جز شرطی شدن!

ترقه بازی برای برخی افراد یادآور تب و تاب روزهای پایانی سال است. برای این افراد ترقه بازی تداعی کننده جشن و شادی است. در برخی موارد فرایند شرطی شدن تا چندین نسل ادامه دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان