سیگاری ها با کمبود شدید دو ویتامین در بدن مواجه هستند

خط سلامت: سیگار معایب روحی و جسمی زیادی برای سلامتی دارد.

سیگاری ها  با کمبود شدید دو ویتامین در بدن مواجه هستند

سیگار ترکیبی از سموم سرطان زا برای بدن است.

به گزارش خط سلامت دود سیگار ترکیبی سمی از سموم و مواد شیمیایی سرطان زا است که تقریباً هر اندام داخلی را در هنگام سیگار کشیدن در معرض خطر قرار می دهد.

سیگار و رادیکال های آزاد

سیگار رادیکال‌های آزاد فراوانی ایجاد می‌کند که باعث آسیب سلولی می شود و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را در بدن از بین ببرد. استعمال سیگار تولید رادیکال های آزاد را در بدن افزایش می دهد که مستعد آسیب بافتی و در نتیجه شرایطی از بیماری قلبی تا سرطان می باشد.

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و ویتامین E بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند و رادیکال های آزاد را قبل از اینکه آسیب وارد کنند، خنثی می کنند.

رادیکال آزاد و ویتامین ها

ویتامین‌ها در افرادی که سیگار می‌کشند کاهش می‌یابد و در نتیجه ترکیب بدی ایجاد می‌شود و رادیکال‌های آزاد بیشتر با آنتی‌اکسیدان‌های کمتر برای مبارزه با آن ها تولید می شود.

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد اتم ها یا مولکول هایی هستند که تعداد الکترون های آن ها فرد است. مولکول ها دوست ندارند در این حالت باشند (وقتی یک جفت الکترون دارند خیلی خوشحال تر می شوند) که آن ها را بسیار ناپایدار می کند.

حتی بدون سیگار بدن هر روز در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرد. این رادیکال‌های آزاد توسط سموم موجود در محیط و فرآیندهای متابولیکی طبیعی که برای هضم غذایی که خورده می شود، تولید می‌شوند.

رادیکال های آزاد در اطراف بدن به دنبال الکترونی می گردند تا از مولکول های دیگر بگیرند تا بتوانند انرژی خود را تثبیت کنند. بسته به جایی که الکترون مورد نیاز خود را پیدا می کنند، بافت سالم را تخریب می کنند.

هنگامی که آ نها با کلاژن تداخل می کنند، باعث ایجاد "چروک های سیگاری" بدنام می شوند. هنگامی که آن ها با رگ های خونی مواجه می شوند، به پوشش رگ های خونی آسیب می رسانند و زمینه را برای حمله قلبی فراهم می کنند.

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند

ترکیب افزایش رادیکال‌های آزاد ناشی از سیگار کشیدن و کاهش عرضه ویتامین‌ها به دلیل سیگار کشیدن، باعث ایجاد افت مضاعف می‌شود. این ترکیب بدن را در برابر بیماری آسیب پذیر می کند.

زمانی که رادیکال های آزاد بیش از حد شوند و آنتی اکسیدان کافی در بدن وجود نداشته باشد، شرایطی به نام استرس اکسیداتیو رخ می دهد. تصور می شود این مسئله در ایجاد مجموعه ای از بیماری ها، از جمله سرطان و بیماری قلبی نقش دارد.

ویتامین های ضروری برای افراد سیگاری

با علم اینکه ویتامین ها برای جلوگیری یا معکوس کردن آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و سایر اثرات مضر سیگار کافی نیستند، اطمینان از دریافت برخی ویتامین های مهم اثرات مفیدی دارد.

ویتامینC  

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. برخلاف ویتامین های محلول در چربی، بدن قادر به ذخیره ویتامین های محلول در آب نیست و باید آن ها را روزانه از غذاهای مصرفی دریافت کند.

ویتامین C برای ساخت کلاژن، پروتئینی که مسئول رشد و ترمیم سلول‌هایی است که همه چیز را از پوست گرفته تا عضله و از رباط‌ها گرفته تا رگ‌های خونی تولید می‌کنند، مورد نیاز است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و قند خون را کاهش می دهد. همچنین دارای کیفیت منحصر به فردی است که به بازسازی سایر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E کمک کند.

مطالعات نشان داده است که افرادی که سیگار می کشند و کسانی که در معرض دود سیگار هستند، میزان ویتامین C در بدنشان کاهش یافته است. تصور می شود که افراد سیگاری روزانه 35 میلی گرم ویتامین C بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری نیاز دارند.

ویتامین E

ویتامین E محلول در چربی است و در کبد و رسوبات چربی در بدن ذخیره می شود. این بدان معناست که لزوماً نیازی به دریافت ویتامین E در رژیم غذایی روزانه نیست، اما مصرف ان در رژیم غذایی برای حفظ ذخایر بدن مهم است. ویتامین E یک ماده مغذی مهم است که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها تقویت می کند.

سایر آنتی اکسیدان ها

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد سایر آنتی اکسیدان ها مانند روغن ماهی و آب انگور برای افراد سیگاری فوایدی دارد. یک مطالعه نشان داد مکمل روغن ماهی به محافظت در برابر آسیب DNA ناشی از کشیدن سیگار کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان