اعتیاد به الکل از کودکی قابل پیش بینی شد/ این یافته دنیای ذهنی تان را می لرزاند

خط سلامت: نوشابه خوردن زیاد پیامدهای رفتاری و روانی را خبر می دهد.

اعتیاد به الکل از کودکی قابل پیش بینی شد/ این یافته دنیای ذهنی تان را می لرزاند

نوشابه خوردن زیاد از کودکی می تواند هشدار دهنده اعتیاد به الکل در بزرگسالی باشد.

به گزارش خط سلامت کودکانی که به نوشیدن نوشابه های کافئین دار علاقه دارند با خطر اعتیاد بالاتر مصرف الکل در آینده روبرو هستند. 

نوشابه و پرخاشگری

در مطالعه‌ای روی بیش از 2000 کودک آمریکایی، بین 9 تا 10 سال، آن‌هایی که گزارش دادند روزانه نوشابه کافئین‌دار می‌نوشیدند، یک سال بعد دو برابر بیشتر اظهار کردند الکل مصرف کرده‌اند.

در مجموع این یافته ها به شدت ارتباط بین مصرف روزانه نوشابه و حافظه کاری کم و تکانشگری بالا را نشان می دهد که خود به عنوان عوامل خطر برای اختلالات مصرف مواد شناخته می شوند.

نتایج این مطالعه که در مجله معتبر  Substance Use & Misuse منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان روزانه نوشابه کافئین‌دار تحریک‌پذیرتر بوده و حافظه کاری ضعیف‌تری دارند.

کودک+پرخاشگر

نوشیدنی های انرژی زا 

تحقیقات قبلی نشان داده است کسانی که به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند، پنج برابر بیشتر احتمال دارد که الکل یا ماری جوانا را طی یک تا دو سال مصرف کنند.

این مقاله جدید از داده های مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) استفاده می کند، مطالعه طولی بزرگ رشد مغز و سلامت کودک در ایالات متحده است.

هدف تیم متخصص نه تنها بررسی وجود ارتباط بین مصرف الکل و مصرف نوشابه کافئین دار در کودکان کوچکتر، بلکه درک بهتر رابطه بین نوشیدن نوشیدنی و عوامل خطر شناخته شده اختلال مصرف مواد مانند کاهش حافظه کاری بود. برای مثال نگه داشتن یک دنباله کوتاه از اعداد در سرمان برای چند دقیقه) و افزایش تکانشگری.

نتایج نشان داد تکانشگری بالا و حافظه کاری کم به طور قابل توجهی با مصرف روزانه نوشابه کافئین دار مرتبط است.

در مجموع، این یافته ها به شدت ارتباط بین مصرف روزانه نوشابه و حافظه کاری کم و تکانشگری بالا را نشان می دهد که خود به عنوان عوامل خطر برای اختلالات مصرف مواد شناخته می شوند.

دکتر مینا کوون- Mina Kwon-، دانشگاه ملی سئول، توضیح می‌دهد: یافته‌های ما نشان می‌دهد مصرف روزانه نوشابه کافئین‌دار در کودکان پیش‌بینی‌کننده مصرف مواد در آینده نزدیک است.

یک توضیح احتمالی این است که مواد موجود در نوشابه کافئین دار (کافئین و شکر) می تواند اثر سمی روی مغز ایجاد کند و فرد را نسبت به اثرات تقویت کننده داروهای سخت تر مانند الکل حساس تر کند.

این به عنوان "فرضیه دروازه" شناخته می شود، اما یک نظریه جایگزین، به نام "فرضیه مسئولیت مشترک" را نیز مطرح می کند.

ایده پشت این نظریه این است که کودکانی که به طور طبیعی کمتر قادر به تنظیم تکانه های خود هستند، به احتمال زیاد در سنین پایین به دنبال موادی مانند کافئین هستند و آنها را امتحان می کنند. سپس با افزایش سن و دسترسی آسان به مواد غیرقانونی، ممکن است به سمت مواد مخدر سخت تری مانند الکل بروند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان