چرا یک نفر قاتل زنجیره ای می شود؟ / علل روانی زیر ذره بین یک روانشناس

خط سلامت: قاتل زنجیره ای چه تفاوتی به لحاظ روانی با بقیه افراد دارد؟

چرا یک نفر  قاتل زنجیره ای می شود؟ / علل روانی زیر ذره بین یک روانشناس

قاتل زنجیره ای از نظر شخصیت و تصمیم گیری و محیط زندگی دوران کودکی با پیچیدگی های متعددی مواجه است.

قاتل زنجیره ای کیست؟

به گزارش خط سلامت چه چیزی موجب می شود یک نفر قاتل سریالی شود؟ تحقیقات روان شناختی در کشف ویژگی ها و ویژگی های کلیدی رایج در قاتلان زنجیره ای پیشرفت بسیاری داشته است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که ذهن انسان تا چه اندازه پیچیده است و چگونه در شاخه های مختلف بیولوژیکی تجارب دوران کودکی و سلامت روان می توانند با هم تنیده و ادغام شوند و تاثیرات خود را بر رفتار های جنایی بگذارند.

نتایج برخی از جدیدترین تحقیقات در مورد قاتلان زنجیره‌ای و انواع شخصیت هایی که مرتکب جنایات گسترده شده‌اند نشان می دهد که قدرت یک ویژگی مهم در مورد افرادی است که دست به قتل‌های سریالی می زنند. تمایل به کنترل گری و تسلط بر دیگران و تصمیم گیری نهایی موجب می شود که افراد به خود حق دهند که برای دیگران و سرنوشت شان تصمیم بگیرند و به این علت به سمت انجام جنایت گام بر دارند.

قاتل

قاتل زنجیره ای و بیماری های روانی

اگر چه در کنار آنچه گفته شد ویژگی ها و بیماری های روانی مختلفی وجود دارد که باعث می شود خطر ارتکاب به قتل و جنایت بالا رود. این افراد رفتارهای مخاطره آمیز را برای ارضاء هیجانات و لذت ها انجام می دهند و به گونه‌ای برخورد می کنند که نمی توانند خود را ازمخاطرات دور نگه دارند.

بسیاری از آنها خودشیفته هستند و خود را فردی خاص می دانند که در واقع آسیب رساندن به اطرافیان برای ارضاء نیاز قدرت و نشان دادن اقتدار در آنها است، بنابراین رسیدن به نفع شخصی هدف اصلی است و برای آنها مهم نیست در فرایند رسیدن به خواسته های شان چه کسی لطمه می بیند. برخی از این افراد روانپریش هستند وهیچ نشانه واضحی از وجود مشکل در آنها وجود ندارد به همین علت آن ها خطرناک تر خواهند بود.

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد اگر چه تعدادی از این افراد در شغل های معتبری مشغول به کار بوده اند، اما جنبه تاریک شخصیت آنها باعث شده است که به سمت جنایات متعدد گام بردارند. بررسی ساختار وعملکرد مغزی این افراد نشان می‌دهد چگونه آنها می‌توانند بدون احساس پشیمانی به کشتن ادامه دهند.

قاتل زنجیره ای و محیط کودکی

 تجارب دوران کودکی یکی دیگر از محورهایی است که جرم شناسان و روانشناسان جنایی بر آن تاکید دارند برخی از این ویژگی ها بر اثر سوء استفاده هایی است که در دوران کودکی از آنان شده است. گروهی از آنان در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و تصور می شود که رفتار خشونت آمیز آنها در بزرگسالی تحت تاثیر همان رفتارها باشد. براین اساس است که روانشناسان می‌گویند تجربه آزار در هر دوره‌ای از زندگی چه به صورت فیزیکی و یا روانی می تواند روی زندگی فرد تاثیرعمیقی بر جای بگذارد . رفتارهای ضد اجتماعی و کنترل گرایانه همگی پرچم های قرمزی هستند که افراد با جنایت های متعدد که به عنوان قاتلان سریالی شناخته می شوند را در بر می گیرد.

بیماری روانی یکی از ویژگی‌های قاتلان سریالی است به عنوان مثال در بیماران اسکیزوفرنی اغلب توهمات شنیداری و بصری، پارانویا و اختلال در شناخت دیده می شود که همه این ها تاثیرعمیقی بر نحوه نگرش فرد به دنیای اطراف خود دارد با این حال باید تاکید کرد صرف داشتن بیماری روانی یک فرد نمی‌تواند خشونت به خرج داده و به دیگران آسیب برساند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان