خودزنی با خود سه درد روانی پنهان دارد+ این درد را چگونه آرام کنیم؟

خط سلامت: خودزنی عملی است که طی آن فرد آسیب عمدی به بدن خود وارد می کند. یافته ها حاکی از آن است افرادی که خودزنی می کنند فاقد مهارت های لازم برای حل مساله و مدیریت احساسات هستند.

خودزنی با خود سه درد روانی پنهان دارد+ این درد را چگونه آرام کنیم؟

خودزنی اشکال مختلفی دارد. به گزارش خط سلامت خود زنی گاهی اوقات خود را به شیوه ای پنهان و در قالب رفتارهای مخرب نشان می دهد. مصرف مکرر الکل، سوء مصرف مواد مخدر و برقراری روابط جنسی متعدد و ناامن، از انواع غیر مستقیم خودزنی هستند.

خودزنی چرا اتفاق می افتد؟

خودزنی در حقیقت وارد کردن جراحت عمدی به خود است؛ اما پرسش اصلی این است که چه اتفاقی در ساختار روانی یک فرد می افتد که عمدا برای تحمل درد و جراحت داوطلب می شود؟ پژوهش ها به این سوال پاسخ می دهد.

افرادی که اقدام به خودزنی می کنند، عقیده دارند این کار به آن ها کمک می کند از احساس اضطراب، خشم  و غم رهایی یابند. با این حال شواهد نشان می‌دهد خودزنی به هیچ وجه منجر به کاهش احساسات منفی نمی شود، بلکه با گذشت زمان این احساسات منفی به همراه احساس گناه و شرم تجربه می شوند.

خودزنی و آسیب های دوران کودکی

برخی پژوهش ها نشان داده است ریشه‌ی خودزنی اغلب به آسیب‌های دوران کودکی بازمی گردد. آزار فیزیکی، کلامی یا جنسی یافت می‌شود از جمله شایع ترین آسیب هایی هستند که خودزنی و سایر رفتارهای مخرب را به دنبال دارند. 

خودزنی و بیماری روانی 

خودزنی در برخی موارد نشانه‌ای از سایر مشکلات جدی سلامت روانی است. افرادی که از افسردگی، اضطراب یا اختلال شخصیت مرزی رنج می برند معمولا خودزنی را راهی برای اجنتاب از تجربه احساسات منفی می دانند.

خودزنی در کدام افراد شایع تر است؟

خودزنی اغلب در نوجوانان و جوانان رخ می دهد. داده های اخیر نرخ خودزنی را بین 6 تا 14 درصد برای پسران نوجوان و 17 تا 30 درصد برای دختران نشان می دهد. با این حال، اقدام به خودزنی در جمعیت بزرگسالان نیز دور از ذهن نیست؛ به‌ویژه آنهایی که از سلامت روان رنج می برند یا سابقه آسیب‌ های شدید روانی را در تاریخچه زندگی خود دارند.

آیا دختران بیشتر از پسرها به خود آسیب می زنند؟

میزان خودزنی در دختران بیشتر از پسران است و دختران این رفتار مخرب را در سنین پایین تر شروع می کنند. افرادی که به خودزنی می پردازند معمولا با احساس ناامیدی یا بی ارزشی دست و پنجه نرم می کنند.

چگونه خودزنی را مهار کنیم؟

مراجعه به روانشناس بالینی به فرد کمک می کند دلایل رفتار مخرب خود را درک کند و مکانیسم های مقابله سالم تری را پرورش دهد.

کاهش میل به خودزنی

اجتناب از محرک های آزاردهنده که باعث افزایش خشم می شود و معمولا خودزنی را به دنبال دارد؛ منجر به پیشگیری از خودزنی می شود.

جایگزینی خودزنی با فعالیت هایی مانند: نقاشی، دوش آب گرم یا ورزش کردن به کاهش میل به خودزنی کمک کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان