رابطه جنسی چگونه به اعتیاد تبدیل می شود؟

خط سلامت: رابطه جنسی ( سکس) افراطی، قمار بازی و تماشای محتوای پورنوگرافی، از جمله شایع ترین اعتیاد های رفتاری هستند.

رابطه جنسی چگونه به اعتیاد تبدیل می شود؟

پشت پرده اعتیاد به رابطه جنسی و سایر اعتیادهای رفتاری، نوعی میل و هوس شدید قرار دارد؛ به گونه ای که فرد صرفا پس از انجام این قبیل رفتارها، آرامش و کاهش تنش را تجربه می کند.

پشت پرده اعتیاد به رابطه جنسی

به گزارش خط سلامت هر فردی فعالیت‌های متفاوتی را جذاب می داند و عادت‌های خاص خود را دارد. مشخص شده است پشت پرده اعتیاد به رابطه جنسی و سایر انواع اعتیادهای رفتاری، میل و هوس شدیدی برای انجام آن رفتار خاص وجود دارد.

هوس ها دسته ای از خواسته های نیرومند هستند. هنگامی که یک هوس ظاهر می شود، نادیده گرفتن آن بسیار دشوار است. گاهی افراد برای اجتناب از انجام یک رفتار مخرب اعتیادی، حواس خود را پرت می کنند ولی در موارد دیگر عمل نکردن به هوس تقریباً غیرممکن است.

آنچه فرد به سمت آن کشیده می شود و در برابر آن آسیب پذیر است؛ منعکس کننده شخصیت، ترجیحات، فرهنگ، ارزش ها، مکانیسم های مقابله و سایر شرایط زندگی او است.

هوس و شکل گیری اعتیادهای رفتاری

افرادی که با اعتیاد به رابطه جنسی یا سایر انواع اعتیادهای رفتاری، دست و پنجه نرم می کنند، نمی توانند در برابر میل  شدید به انجام آن کار مقاومت کنند. آن ها معمولا پیش از انجام رفتارهای اعتیادی، نوعی تنش و بی قراری را تجربه می کنند که صرفا از طریق انجام آن رفتار خاص کاهش پیدا می کند.

هوس پشت پرده اعتیادهای رفتاری، یکی از چالش برانگیزترین و پیچیده ترین جنبه‌های اعتیاد را ایجاد می‌کند. از دست دادن کنترل، که به دنبال هوس و میل شدید به انجام یک کار خاص ایجاد می شود، اغلب به عنوان یکی از ویژگی های تعیین کننده اعتیاد در نظر گرفته می شود.

چه چیزی ترک یک اعتیادی را سخت می کند؟

هوس به ویژه در مصرف برخی مواد مخدر از جمله الکل، نیکوتین، مواد افیونی و کوکائین رایج است. هوس و میل شدید به انجام یک کار خاص، پیش بینی کننده اصلی عود است که می تواند بارها و بارها بر برنامه ها و تصمیمات برای تعدیل یا پرهیز از مصرف مواد یا ترک اعتیاد به رابطه جنسی غلبه کنند. ناتوانی در غلبه بر هوس ها یک تجربه مخرب، ناامید کننده و آسیب زا است.

دوپامین و شکل گیری اعتیادهای رفتاری

دوپامین در شکل گیری رفتارهای اعتیادی از جمله اعتیاد به رابطه جنسی نقش دارد. اقدام به انجام رفتارهای اعتیادی به طور موقت، منجر به کاهش تنش و افزایش لذت می شود. تلاش برای تجربه دوباره لذت، چیزی است که عود اعتیادهای رفتاری را توجیه می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان