خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چه علتی دارد؟+چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

خط سلامت: همه روزهایی دارند که احساس خستگی می کنند. شاید چند شب دیر وقت داشته اید یا در محل کار استرس دارید. کمی خواب آلودگی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر خواب‌آلودگی‌تان بر زندگی روزمره‌تان تأثیر می‌گذارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک صحبت کنید تا علت اصلی آن را رد کنید.

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چه علتی دارد؟+چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

حدود 33% منبع مورد اعتماد جمعیت ایالات متحده گزارش می دهند که با خواب آلودگی مفرط زندگی می کنند که با احساس مداوم خواب آلودگی و انرژی کم مشخص می شود. عوامل مختلفی می توانند به خواب آلودگی بیش از حد کمک کنند.

به گزارش خط سلامت،ممکن است یک بیماری زمینه‌ای مانند آپنه خواب یا نارکولپسی داشته باشید که شما را از دریافت استراحتی که نیاز دارید باز می‌دارد. یا، خستگی شما ممکن است یک عارضه جانبی دارو یا انتخاب سبک زندگی باشد.

بسته به علت، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ممکن است به خودی خود بهبود نیابد. اگر درمان نشود، می تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند.

در اینجا چند سرنخ وجود دارد که زمان آن است که برای خواب آلودگی مزمن به پزشک مراجعه کنید.

بی خوابی بیش از حد در روز: چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

نمی توانی تکان بخوری :مه مغز

شما نمی توانید مه مغز را تکان دهید

خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز می‌تواند منجر به مه مزمن مغزی شود که به فقدان شفافیت ذهنی گفته می‌شود. قرار گرفتن در این حالت ذهنی می تواند تفکر واضح و تمرکز در محل کار یا مدرسه را دشوار کند.

ممکن است بارها و بارها اطلاعات را بخوانید تا معنی را درک کنید. در تنظیمات اجتماعی، ممکن است در تمرکز روی موضوعات یا دنبال کردن مکالمات مشکل داشته باشید.

خسته بودن تاثیر می گذارد :تصمیم گیری

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ناشی از کم خوابی نیز می تواند بر انتخاب های شما تأثیر بگذارد.

اگر به اندازه کافی استراحت نمی کنید، مغز شما در ساعات بیداری شما به اندازه کافی مراقب و هوشیار نخواهد بود.

اگر خواب‌آلودگی ادامه یابد، ممکن است به دلیل عدم شفافیت ذهنی، در قضاوت اشتباه کنید. ممکن است در تمام جنبه های یک تصمیم فکر نکنید. در نتیجه، ممکن است در نهایت از برخی از انتخاب های خود پشیمان شوید.

مشکلاتی دارید: حافظه کوتاه مدت

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز باعث مشکلات قابل توجهی در حافظه کوتاه مدت می شود. همه گاهی اوقات فراموش می کنند، اما اگر مشکلات حافظه مداومی را تجربه می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که به اندازه کافی استراحت نمی کنید.

از دست دادن حافظه با اختلالات خواب مانند آپنه خواب مرتبط است. آپنه خواب باعث مکث کوتاهی در تنفس شما در طول خواب می شود که می تواند منجر به بیدار شدن چندین بار در طول شب شود. حتی اگر از استراحت قطعی آگاه نباشید، کمبود خواب ترمیمی به مغز شما آسیب می رساند. این امر بر فرآیند تبدیل حافظه های کوتاه مدت به حافظه های بلند مدت تأثیر می گذارد.

در حالی که ممکن است در یادآوری حادثه ای که سال ها پیش اتفاق افتاده مشکلی نداشته باشید، یادآوری مکالمات یا تجربیات اخیر ممکن است سخت باشد. درمان آپنه خواب می تواند خواب آلودگی در طول روز را کاهش دهد و همچنین حافظه و عملکرد شناختی شما را بهبود بخشد.

بهره وری شما: قطرات در محل کار

بهره وری شما در محل کار کاهش می یابد

بسته به میزان خواب آلودگی در طول روز، عملکرد کاری و بهره وری شما ممکن است آسیب ببیند. اگر نمی توانید با حجم کاری خود ادامه دهید، می تواند مشکلاتی را با کارفرمای شما ایجاد کند و شغل شما را در معرض خطر قرار دهد.

نشانه های کاهش بهره وری شامل ناتوانی در انجام ضرب الاجل ها یا تکمیل وظایف است. کارفرما یا همکاران شما ممکن است از سطح عملکرد یا عدم انگیزه شما شکایت کنند.

یک برنامه درمانی برای خواب آلودگی می تواند به شما کمک کند احساس هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشید و در نهایت عملکرد محل کارتان را افزایش دهید.

در حالی که سر تکان می دهی :پشت فرمان

به خواب رفتن پشت فرمان یک مشکل بسیار جدی است. در هر شرایطی باید فورا به آن رسیدگی شود. مهم نیست که علت خستگی شما چیست، اگر در حین رانندگی احساس خواب آلودگی کردید، وسیله نقلیه را به کنار جاده بکشید. با یک دوست یا یکی از عزیزان خود تماس بگیرید تا آنها را از وضعیت آگاه کنید و از آنها کمک بخواهید.

ناتوانی در باز نگه داشتن چشم ها در حین فعالیت هایی مانند رانندگی می تواند نشان دهنده اختلال خواب یا کم خوابی در شب باشد. در صورت مشاهده این علامت به دنبال نظر پزشکی باشید.

شبها نمیتوانی بخوابی

اگر آپنه خواب دارید و با سرفه یا نفس نفس زدن از خواب بیدار می شوید، ممکن است در بازگشت به خواب مشکل داشته باشید. بی خوابی که به دلیل مصرف زیاد کافئین، استرس، افسردگی یا درد فیزیکی ایجاد می شود، ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد.

گزینه های خواب بهتر را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد درمان اختلال خواب را شروع کنید، یا پزشک ممکن است یک داروی ضدافسردگی، ضد اضطراب یا مسکن را برای کاهش هر گونه مشکل زمینه‌ای موثر توصیه کند.

کیفیت خواب شما

گاهی اوقات، بهبود بهداشت خواب می تواند به خواب بهتر کمک کند. در محیطی آرام و راحت بخوابید. اتاق نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. از انجام هر گونه فعالیت محرک قبل از خواب خودداری کنید و مطمئن شوید که چراغ های اتاق خود را قبل از رفتن به زمین کم کنید.

خروپف می کنید

اگر در طول روز دچار خواب آلودگی بیش از حد و خروپف شبانه می شوید، ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم درمان آپنه خواب شما داشته باشد. اگر در حال حاضر از یک دستگاه خوراکی استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد به دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) تغییر دهید. این جریان هوای مداوم را برای باز نگه داشتن راه هوایی شما در طول شب فراهم می کند.

اگر در حال حاضر برای آپنه خواب خود دارو مصرف نمی کنید، ممکن است زمان شروع آن فرا رسیده باشد. درمان آپنه خواب خواب شما را در طول روز بهبود می بخشد. همچنین می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان