مشاهده کفتار راه راه حیوانی راز آلود و شب زی در شهرستان خوسف

خط سلامت: برای اولین بار در تاریخ شهرستان خوسف، حضور کفتار راه راه به ثبت رسید و از آن تصویربرداری شد که حفاظت از کفتار راه راه و سایر گونه‌های حیات وحش، برای حفظ تعادل اکولوژیکی و تنوع زیستی بسیار مهم است.

 مشاهده کفتار راه راه حیوانی راز آلود و شب زی در شهرستان خوسف

کفتار راه راه ، موجودی است که با وجود ظاهری متفاوت، نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت ایفا می‌کند. با شناخت بیشتر این حیوان و تلاش برای حفاظت از آن، می‌توانیم به حفظ تنوع زیستی و زیبایی طبیعت کمک کنیم. شهرستان خوسف با ثبت حضور کفتار راه راه، به یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه ارزشمند در کشور تبدیل شده است.

به گزارش خط سلامت محمد دادی با اعلام این خبر اظهار کرد: تعدادی از عکاسان حیات وحش استان (بهزاد نخعی، امیرحسین توحیدی، سجاد نخعی و اسحاق شرفی) پس از هفته‌ها تلاش توانستند از این گونه زیبا و منحصر به فرد برای اولین بار در حوزه شهرستان خوسف تصویربرداری کنند.

وی گفت: تا به حال گزارش مستندی مبنی بر حضور این نوع حیوان در این شهرستان منتشر نشده و این مشاهده و مستندسازی برای اولین بار صورت می‌پذیرد.کفتار راه راه در لیست سرخ جهانی (IUCN) و در طبقه در شرف تهدید واقع شده است.

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف ضمن قدردانی از زحمات شبانه‌روزی علاقه‌مندان به طبیعت در ثبت و ضبط تصاویر و حفاظت از تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی شهرستان‌ افزود: تصاویر و فیلم‌های تهیه شده از کفتار به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق ثبت تصاویر در بررسی‌ها و پژوهش‌های آتی این گونه جانوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دادی افزود: سیستم گوارش این جانوران دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آنها این امکان را می‌دهد که تمام شکار خود از جمله پوست، دندان، شاخ، استخوان‌ها و حتی سُم‌ها را بخورند و گوارش کنند.

وی با اشاره به اینکه کفتار بیشتر شبگرد است اما گاهی اوقات اول صبح و دم‌غروب هم دیده می‌شود، این حیوان اغلب به صورت تنها و گاهی هم با خانواده زندگی می‌کند یادآور شد: کفتارها به عنوان لاشه‌خواران طبیعی، نقش به سزایی در پاکسازی طبیعت از انواع آلودگی‌ها و پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌های خطرناک حیات‌وحش و بیماری‌های مشترک بین حیوانات وحشی با دام و انسان دارند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار داشت: در دو سال گذشته پس از گونه های منحصر به فرد گربه وحشی، گربه شنی، شاه روباه، سمور سنگی، لاک‌پشت آلبینو و میگوی کله وزغی، کفتار راه راه ایرانی هفتمین گونه ارزشمندی هست که در حوزه شهرستان خوسف ثبت و تصویربرداری شده است.

کفتار راه راه: رازی در دل شب

کفتار راه راه، حیوانی شب‌زی و رازآلود است که به واسطه ظاهر خاص و رفتارش، همواره مورد توجه انسان‌ها بوده است. این جانور با جثه‌ای متوسط، سری بزرگ و دست‌هایی بلندتر از پاها، ظاهری منحصربه‌فرد دارد. راه‌راه‌های تیره روی بدنش، به او کمک می‌کند تا در تاریکی شب استتار کند.

ویژگی‌های بارز کفتار راه راه

غذارزی: کفتار راه راه همه‌چیزخوار است و از لاشه حیوانات، میوه‌ها، حشرات و حتی گیاهان تغذیه می‌کند. سیستم گوارشی قوی او به او اجازه می‌دهد تا حتی استخوان‌ها را نیز هضم کند.

زندگی اجتماعی: این حیوان اغلب به صورت انفرادی یا جفت زندگی می‌کند، اما گاهی نیز گروه‌های کوچکی تشکیل می‌دهد.

اهمیت اکولوژیکی: کفتار راه راه به عنوان لاشه‌خوار، نقش مهمی در چرخه مواد غذایی و پاکسازی محیط زیست ایفا می‌کند.

وضعیت حفاظتی: با توجه به تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه، جمعیت کفتار راه راه در برخی مناطق کاهش یافته و در لیست گونه‌های در معرض تهدید قرار دارد.

اهمیت حفاظت از کفتار راه راه

حفاظت از کفتار راه راه و سایر گونه‌های حیات وحش، برای حفظ تعادل اکولوژیکی و تنوع زیستی بسیار مهم است. با حفاظت از زیستگاه‌های این حیوان و جلوگیری از شکار بی‌رویه، می‌توان به بقای این گونه ارزشمند کمک کرد.

حقایقی جالب درباره کفتار راه راه

قدرت آرواره: کفتار راه راه دارای آرواره بسیار قوی است که به او اجازه می‌دهد تا استخوان‌های بزرگ را بشکند.

صدای منحصر به فرد: صدای کفتار راه راه بسیار بلند و شبیه به خنده است.

بینایی کم: این حیوان در شب بینایی خوبی ندارد و بیشتر از شنوایی و بویایی برای شکار استفاده می‌کند.

تهدیدهای پیش روی کفتار راه راه:

تخریب زیستگاه: گسترش مناطق مسکونی و کشاورزی، باعث کاهش زیستگاه‌های طبیعی کفتار راه راه می‌شود.

شکار بی‌رویه: این حیوان به دلیل پوست و برخی از اعضای بدنش شکار می‌شود.

تصادفات جاده‌ای: با افزایش تردد خودروها، تعداد تصادفات جاده‌ای با کفتار راه راه افزایش یافته است.

چگونه می‌توانیم به حفاظت از کفتار راه راه کمک کنیم؟

آگاهی‌رسانی: با اطلاع‌رسانی به دیگران درباره اهمیت حفاظت از این گونه، می‌توانیم آگاهی عمومی را افزایش دهیم.

حمایت از سازمان‌های محیط زیستی: با حمایت مالی و معنوی از سازمان‌هایی که در زمینه حفاظت از حیات وحش فعالیت می‌کنند، می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

کاهش مصرف: با کاهش مصرف منابع طبیعی و تولید زباله، می‌توانیم به حفظ زیستگاه‌های طبیعی کمک کنیم.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان