آیا پاکسازی روده بزرگ ضروری است؟ کارشناسان خطرات احتمالی را بررسی می کنند

خط سلامت: در سال های اخیر، محبوبیت مکمل های پاک کننده روده بزرگ افزایش یافته است. این نوع از محصولات پاک کننده طیف وسیعی از مزایای سلامتی، از کاهش وزن تا احساس انرژی بیشتر را وعده می دهند.

آیا پاکسازی روده بزرگ ضروری است؟ کارشناسان خطرات احتمالی را بررسی می کنند

کپسول‌ها، چای‌ها و پودرهای پاک‌کننده کولون ممکن است فواید « سم‌زدایی » را داشته باشند ، اما شواهد علمی کمی برای تأیید اثربخشی و مهم‌تر از همه، ایمنی آنها وجود دارد. 

به گزارش خط سلامت، دکتر هشام حسین ، متخصص گوارش  می گوید در واقع، یکی از جدی ترین خطرات مرتبط با مصرف مکمل های پاک کننده روده بزرگ نارسایی کلیه است.

در اینجا دلیلی است که متخصصان گوارش توصیه می کنند از مصرف این مکمل ها خودداری کنید. 

روده بزرگ چگونه عمل می کند؟

روده بزرگ نقش بسیار مهمی در سیستم گوارش دارد. به گفته موسسه ملی سرطان، این ماده آب، مواد مغذی و الکترولیت ها را از غذاهای نیمه هضم شده استخراج می کند. 

دکتر کریس داممن ، پزشک متخصص گوارش و استادیار بالینی گوارش و پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، می‌گوید: در سال‌های اخیر، تحقیقات نشان داده است که کولون نیز جایی است که اکثر میکروبیوم‌ها در آن قرار دارند.

داممن می گوید، کولون را به عنوان یک «بیوراکتور داخلی در روده خود» در نظر بگیرید. "این در حال تولید باقی مانده غذای شماست - چیزهایی مانند فیبر و پلی فنل های گیاهی." او می گوید در نهایت، این فرآیند از متابولیسم، ایمنی و حتی شناخت عصبی پشتیبانی می کند.

پاکسازی روده بزرگ چیست؟

داممن می‌گوید "پاکسازی روده بزرگ" یک اصطلاح غیرمعمول است "که واقعاً توسط حوزه پزشکی تایید نشده است." او تاکید می کند که پاکسازی روده بزرگ را نباید با آماده سازی روده که قبل از کولونوسکوپی انجام می شود، اشتباه گرفت. او می‌گوید این شامل مصرف مایعاتی است که به عبور از مدفوع و پاکسازی روده بزرگ کمک می‌کنند.

مکمل‌های پاک‌کننده روده بزرگ ، مانند کپسول‌ها، چای و پودرها، حاوی ملین‌های طبیعی و فیبرهای گیاهی هستند.

طرفداران پاکسازی روده بزرگ ادعا می کنند که می تواند به دفع سموم بدن، افزایش انرژی، کاهش وزن، سردرد کمتر و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند . با این حال، شواهد زیادی برای حمایت از این مزایای ادعا شده وجود ندارد.

آیا پاکسازی روده بزرگ خوب است؟

می گوید شواهد کمی برای حمایت از مزایای انجام پاکسازی روده بزرگ بدون دلیل وجود دارد.

هوسان تأکید می کند که اگر به جای تلاش برای پاکسازی روده بزرگ خود در خانه، نگرانی های گوارشی دارید ، باید همیشه با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص گوارش خود صحبت کنید تا در مورد علائمی که تجربه می کنید صحبت کنید.  

آیا پاکسازی روده بزرگ بی خطر است؟

هنگامی که صحبت از هر نوع محصول بدون نسخه می شود، مهم است که خطرات آن را بدانید. متخصصان می گویند، خطرات مرتبط با مکمل های پاک کننده روده بزرگ از محصولی به محصول دیگر، بسته به مواد تشکیل دهنده متفاوت است. 

مکمل های پاک کننده کولون نیازی به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده ندارند. داممن می گوید: «هر چیزی که فیزیولوژی روده بزرگ را تغییر دهد می تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد. او تاکید می کند: "به همین دلیل است که تایید FDA و تحقیقات دقیق برای اطمینان از مثبت بودن تعادل این اثرات بسیار مهم است."

حسان می‌گوید مکمل‌های پاک‌کننده کولون ممکن است منجر به کم‌آبی بدن شوند . او اضافه می کند که اگر از قبل یک بیماری کلیوی دارید، پاکسازی روده بزرگ ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت در جریان خون شود.

عدم تعادل الکترولیت می تواند باعث از دست دادن هوشیاری یا آسیب کلیه شود. در موارد شدید، مصرف مکمل های پاک کننده روده بزرگ ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود .

چه چیزی سلامت روده بزرگ را تقویت می کند؟

داممن می‌گوید: «سلامت کولون تا حد زیادی به رژیم غذایی بستگی دارد، و مهم‌ترین چیزها برای رژیم غذایی، غذاهای [گیاهی] هستند. او می‌گوید : «افزایش غذاهای پرفیبر مانند آجیل ، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل» می‌تواند فواید مثبتی داشته باشد.

تغذیه تنها عاملی نیست که بر سلامت روده بزرگ تأثیر می گذارد. داممن می گوید که ورزش منظم می تواند تأثیر مثبت عمیقی بر میکروبیوم روده داشته باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان