شقاق مقعد چیست؟ + تکنیک های ساده و کاربردی برای درمان

خط سلامت: شقاق مقعد یعنی ایجاد یک ترک کوچک در پوست اطراف مقعد که می‌تواند دردناک باشد. این مشکل با هموروئید متفاوت است.

شقاق مقعد چیست؟ + تکنیک های ساده و کاربردی برای درمان

شقاق مقعدی یک زخم طولی در پوشش مخاطی کانال مقعد است که معمولاً در خط دندانه‌ای ایجاد می‌شود و با هموروئید تفاوت‌های بالینی و درمان دارد.

شقاق مقعدی چیست؟

به گزارش خط سلامت، شقاق مقعدی یک ترک یا پارگی کوچک در پوشش نازک و مرطوب پایین رکتوم است. این یک وضعیت رایج است. گاهی اوقات افراد شقاق مقعد را با هموروئید اشتباه می گیرند .

علائم شقاق مقعد

شایع ترین علامت شقاق مقعد، درد تیراندازی در مقعد و ناحیه اطراف آن است. شقاق مقعدی اغلب باعث اجابت مزاج دردناک و خونریزی می شود. همچنین ممکن است پس از پاک کردن، خون روی دستمال توالت مشاهده شود. شقاق مقعدی نیز ممکن است باعث خارش در ناحیه مقعد شود.

چه چیزی باعث ایجاد شقاق مقعدی می شود؟

شقاق مقعد معمولاً در نتیجه زور زدن در اجابت مزاج ایجاد می شود که باعث آسیب به کانال مقعد می شود. آنها همچنین می توانند در اثر اسهال مکرر، زمانی که جریان خون در آن ناحیه کاهش می یابد (در افراد مسن)، پس از زایمان، یا در افراد مبتلا به بیماری کرون ایجاد شوند.

شقاق مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معاینه رکتوم را انجام خواهد داد. معمولاً برای مشاهده شقاق، معاینه بصری تمام چیزی است که لازم است. پزشک شما ممکن است مجبور شود یک انگشت روغن کاری شده و دستکش دار را وارد کانال مقعدی کند.

آیا می توان از شقاق مقعد پیشگیری کرد؟

منظم نگه داشتن حرکات روده و اجتناب از یبوست می تواند به کاهش احتمال شقاق مقعدی کمک کند. برای دریافت فیبر کافی، میوه، سبزیجات و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مقدار زیادی مایعات بنوشید و هر روز کمی ورزش کنید تا به حرکت سیستم گوارشی کمک کند.

درمان شقاق مقعد

حدود نیمی از شقاق ها خود به خود بهبود می یابند و به هیچ وجه نیازی به درمان ندارند. اگر شقاق به خودی خود خوب نشد، سایر درمان‌ها ممکن است شامل کرم‌های تجویزی مانند نیترات‌ها یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم باشد. حتی ممکن است نیاز به تزریق بوتاکس در عضله مقعد (به نام اسفنکتر مقعد) داشته باشید. جراحی جزئی برای شل کردن عضله مقعد می تواند به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد.

زندگی با شقاق مقعد

پزشک ممکن است نرم‌کننده‌های مدفوع را تجویز کند تا رفتن به دستشویی راحت‌تر باشد. کرم بی‌حس‌کننده همچنین می‌تواند حرکات روده را کمتر دردناک کند. ژل نفتی، اکسید روی، کرم هیدروکورتیزون 1% و محصولاتی مانند Preparation H می توانند به تسکین ناحیه کمک کنند. به جای دستمال توالت، از دستمال مرطوب کودک بدون الکل استفاده کنید که روی آن ناحیه ملایم تر است.

حمام سیتز می تواند به بهبود شقاق و ایجاد احساس بهتر کمک کند. وان را با آب ولرم به اندازه ای پر کنید که باسن را بپوشاند. از صابون یا حباب یا هر فرآورده دیگری استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تان تجویز کرده باشد. 2 تا 3 بار در روز و هر بار حدود 10 دقیقه در حمام سیتز استراحت کنید.

افرادی که یک بار دچار شقاق می شوند، احتمال بیشتری دارد که در آینده دچار شقاق شوند، بنابراین مهم است که حرکات روده را منظم نگه دارید. اگر در گذشته شقاق داشته اید، ممکن است وسوسه شوید که حرکات روده خود را متوقف کنید تا از درد دفع آن جلوگیری کنید. اما این ایده خوبی نیست. این می تواند مدفوع را سفت و سخت کند که باعث بدتر شدن شقاق می شود. رژیم غذایی پر فیبر را ادامه دهید و مقدار زیادی مایعات بنوشید تا مدفوع راحت دفع شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان