جدول حساب شاخص توده بدن BMI+ خیلی سریع ببینید چقدر اضافه وزن دارید؟

خط سلامت: شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری وزن نسبت به قد است و به عنوان تخمین تقریبی چربی بدن عمل می کند.

جدول حساب شاخص توده بدن BMI+ خیلی سریع ببینید چقدر اضافه وزن  دارید؟

وقتی قد و وزن خود را در یک ماشین حساب BMI وارد کنید، یک عدد دریافت خواهید کرد. این عدد یکی از راه‌های سنجش وزن سالم یا ناسالم است.

BMI خود را محاسبه کنید

به گزارش خط سلامت، هنگامی که عدد BMI خود را به دست آوردید، از نمودار زیر برای تعیین اینکه آیا نیاز به افزایش وزن، حفظ وزن یا کاهش وزن دارید، استفاده کنید.

نمودار BMI - بزرگسالان (سن 20+)

BMI وضعیت وزن
زیر 18.5 کمبود وزن
18.5 - 24.9 وزن طبیعی یا سالم
25.0 - 29.9 اضافه وزن
30.0 و بالاتر چاقی داشته باشند

ماشین حساب BMI برای کودکان و نوجوانان با ماشین حساب بزرگسالان متفاوت است. در حالی که از قد و وزن استفاده می کند، از سن و جنسیت نیز استفاده می کند. به این دلیل که قد و وزن زن و مرد در طول رشد و تکامل تغییر می کند. برای کودکان، BMI در مقایسه با سایر کودکان هم سن و جنس به صورت صدک بیان می شود.

نمودار BMI - کودکان و نوجوانان (سنین 2 تا 19)

وضعیت وزن محدوده صدک
کمبود وزن کمتر از صدک 5
وزن طبیعی یا سالم صدک 5 تا کمتر از 85
اضافه وزن صدک 85 تا کمتر از 95
چاقی داشته باشند صدک 95 یا بیشتر

مسیر بهبود سلامت

اگر شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 کیلوگرم بر متر مربع باشد، ممکن است چاقی تشخیص داده شود. با رعایت نکات استاندارد کاهش وزن می توانید BMI خود را کاهش دهید، مانند:

تغذیه سالم. گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید. الکل، شکر، غذاهای فرآوری شده، نوشابه ها و آبمیوه ها را کاهش دهید. کالری کمتری مصرف کنید.

به طور منظم ورزش کنید . این شامل تمرینات هوازی و تحمل وزن برای عضله سازی و کاهش چربی است. این در کنترل چربی شکم موثر است. چربی شکم خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد. همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

مراقب کنترل بخش باشید. در طول وعده های غذایی و میان وعده ها پرخوری نکنید.

اگر BMI فرزندتان بالاست (بالاتر از صدک 85)، با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید به کاهش وزن او کمک کنید، صحبت کنید.

مواردی که باید در نظر گرفت

افزایش BMI یا تشخیص چاقی می‌تواند منجر به سایر بیماری‌های جدی سلامتی (به عنوان مثال، دیابت نوع 2 ، آپنه خواب ، آرتریت) شود علائم خاص خود را دارند. اگرچه BMI بالا خطر سایر عوارض سلامتی را افزایش می دهد، BMI به خودی خود شاخص خوبی برای سلامت کلی نیست.

با این حال، این یک نشانگر مهم است که باید شما را تشویق کند تا با پزشک خود گفتگو کنید.

این ابزارها باید فقط راهنما باشند. برای تصمیم گیری در مورد سلامتی خود یا فرزندتان به آنها اعتماد نکنید. همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در شیوه زندگی، در مورد وضعیت(ها) و/یا شرایط سلامتی خود با پزشک خود صحبت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان