راز افزایش طول عمر در چیست؟ + کشف شیوه فریب دادن سلول‌ها برای جوان ماندن

خط سلامت: یک مطالعه جدید ارتباط شگفت‌انگیزی بین نحوه درک سلول‌های ما از مواد مغذی و تسریع روند پیری نشان می‌دهد.

راز افزایش طول عمر در چیست؟ + کشف شیوه فریب دادن سلول‌ها برای جوان ماندن

محققان با دستکاری یک پروتئین کلیدی در سلول‌ها به نام mTOR، توانستند سلول‌ها را فریب دهند و به آن‌ها بقبولانند که مواد مغذی زیادی دریافت می‌کنند.

به گزارش خط سلامت در نتیجه این دستکاری پژوهشی، سلول‌ها شروع به عملکرد نادرست کردند و این منجر به پیری زودرس و کاهش طول عمر حیوانات آزمایشگاهی شد.

چه چیزی روند پیری سلولی را تسریع می کند؟

در یک پژوهش از طریق دستکاری های تحقیقاتی، سلول ها فریب خوردند که مواد مغذی زیادی دریافت کرده اند. وقتی سلول‌ها فریب می خورند که مواد مغذی زیادی دریافت می‌کنند، یک واکنش التهابی در بدن ایجاد می‌شود. این التهاب باعث آسیب به اندام‌ها و تسریع روند پیری می‌شود و به اصطلاح پیری القا شده، اتفاق می افتد. جالب اینجاست که محققان دریافتند با مهار این التهاب می‌توان تا حدودی آسیب‌ها را جبران کرد و طول عمر را افزایش داد.

شباهت‌های پیری طبیعی و پیری القا شده

محققان با مقایسه تغییرات سلولی در حیوانات آزمایشگاهی و انسان‌های مسن، شباهت‌های زیادی پیدا کردند. مثلاً در هر دو گروه، فعالیت لیزوزوم‌ها (مراکز بازیافت سلولی) کاهش می‌یابد. این نشان می‌دهد مکانیسم‌های مشابهی در پیری طبیعی و پیری القا شده در اثر پرخوری سلولی دخیل هستند.

این مطالعه جدید، درهای جدیدی را به روی تحقیقات درباره پیری باز کرده است. محققان امیدوارند با استفاده از این مدل حیوانی بتوانند مکانیسم‌های پیچیده پیری را بهتر درک کنند و راه‌های جدیدی برای افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها پیدا کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد نحوه درک سلول‌های ما از مواد مغذی، نقش بسیار مهمی در روند پیری ایفا می‌کند. همچنین اهمیت محدودیت کالری و رژیم غذایی سالم را برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر تأیید می‌کند.

 فواید پرهیز از پرخوری

علاوه بر افزایش طول عمر، محدودیت کالری مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

بهبود سلامت متابولیک

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

کاهش فشار خون و کلسترول

کاهش استرس اکسیداتیو

چه مقدار کاهش کالری برای افزایش طول عمر کافی است؟

این سوالی است که دانشمندان سال‌هاست به دنبال پاسخ آن هستند و هنوز پاسخ قطعی و واحدی برای همه افراد وجود ندارد. مقدار دقیق کاهش کالری که برای افزایش طول عمر موثر است، به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، وزن، سطح فعالیت بدنی، ژنتیک و سایر شرایط سلامتی بستگی دارد.

مطالعات مختلف، نتایج متفاوتی در مورد میزان دقیق کاهش کالری ارائه می‌دهند. اما به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهند که کاهش 25 تا 35 درصد از کالری دریافتی روزانه، می‌تواند به افزایش طول عمر و بهبود سلامت کمک کند.

اگرچه کاهش کالری مهم است، اما کیفیت کالری دریافتی نیز بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، بهتر است به جای کاهش بی‌رویه کالری، بر مصرف غذاهای مغذی و سالم تمرکز کنیم. غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامتی بدن ضروری هستند.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان می‌دهد با فریب دادن سلول‌ها و تغییر نحوه درک آن‌ها از مواد مغذی، می‌توان بر روند پیری تأثیر گذاشت. این کشف، راه‌های جدیدی را برای تحقیقات در زمینه پیری و توسعه درمان‌های جدید برای افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها باز می‌کند.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان