درمان خانگی عفونت گوش + انواع عفونت گوش

خط سلامت: عفونت گوش ممکن است توسط ویروس ها، باکتری ها یا به ندرت قارچ ها ایجاد شود. در برخی موارد درمان های خانگی به درمان علایم ناشی از عفونت گوش کمک می کند.

درمان خانگی عفونت گوش + انواع عفونت گوش

عفونت گوش به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در این مطلب انواع مختلف عفونت گوش و درمان های خانگی معروف را معرفی می کنیم.

به گزارش خط سلامت گوش سه بخش مختلف دارد؛ گوش خارجی، میانی و داخلی. عفونت ممکن است در هریک از این قسمت های گوش ایجاد شود.

عفونت گوش

عفونت گوش ممکن است در هریک از قسمت های خارجی، میانی و داخلی گوش ایجاد شود:

عفونت گوش خارجی (گوش شناگر)

عفونت گوش خارجی ( اوتیت خارجی ) که بیشتر از 2 نوع دیگر تجربه می شود، اغلب به عنوان "گوش شناگر" شناخته می شود. این عفونت معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی بافت پوشاننده کانال گوش اتفاق می افتد. غوطه ور شدن بیش از حد در آب یا آسیب رساندن به مجرای گوش با قرار دادن اشیا در آن (مانند استفاده افراطی از گوش پاک کن برای حذف جرم گوش ) احتمال ابتلا به عفونت گوش خارجی را افزایش می دهد.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی ( اوتیت میانی ) اغلب از عوارض سرماخوردگی در کودکان است. بیشتر عفونت های گوش میانی توسط ویروس ها ایجاد می شود و خود به خود هم بر طرف می شوند. گاهی نیز باکتری ها باعث عفونت گوش میانی می شوند که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند.

عفونت گوش داخلی

عفونت گوش داخلی بسیار نادر است و معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود. این "عفونت ها" به عنوان التهاب ساختارهای گوش داخلی ( لابیرنتیت ) مشخص می شوند. از آنجایی که این ساختارها بر شنوایی و تعادل تأثیر می‌گذارند، عفونت‌های گوش داخلی علائمی مانند صدای زنگ گوش ( وزوز گوش ) یا سرگیجه و اختلال تعادل ایجاد می‌کنند. عفونت گوش داخلی در بزرگسالان و کودکان  نیاز به درمان پزشکی دارد.

علائم عفونت گوش چیست؟

علائم شایع عفونت گوش خارجی (گوش شناگر) و گوش میانی عبازت است از:

گوش درد خفیف تا شدید

مشکلات شنوایی

قرمزی و التهاب

ترشح چرک از گوش

خارش

علائم عفونت گوش داخلی:

تب

مشکلات تعادل

احساس پر شدن در گوش

تهوع و استفراغ

سرگیجه (احساس چرخش)

وزوز گوش ( زنگ در گوش )

لابیرنتیت (التهاب و عفونت گوش داخلی)

درمان خانگی عفونت گوش

می‌توانید برخی از عفونت‌های گوش خارجی و میانی را با درمان های خانگی درمان کنید.

درمان خانگی عفونت گوش خارجی

معمولاً غوطه ور شدن طولانی و مکرر در آب باعث ایجاد عفونت در گوش خارجی می شود. عفونت گوش خارجی ممکن است چند روز طول بکشد تا بهبود یابد، اما درد معمولا در عرض یک هفته از بین می رود.

نکته مهم این است که هر چه آب گرمتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت گوش خارجی بیشتر می شود، به عنوان مثال، افرادی که در تابستان شنا می کنند بیشتر در معرض عفونت گوش خارجی هستند.

درمان خانگی عفونت گوش میانی

مطالعات متعدد نشان داده است ویروس ها باعث عفونت گوش میانی می شوند. مدیریت درد برای دو یا سه روز، به سیستم ایمنی طبیعی بدن این امکان را می دهد که مانند سرماخوردگی با عفونت مبارزه کرده و آن را درمان کند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به عفونت گوش میانی ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان پزشکی داشته باشند.

درمان خانگی عفونت گوش داخلی و لابیرنتیت

التهاب گوش داخلی در بزرگسالان و کودکان (بسیار نادر ) اتفاق می افتد. عفونت گوش داخلی نباید در خانه درمان شوند و در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص ضرورت دارد.

درمان خانگی گوش درد

برای درمان گوش درد ناشی از عفونت گوش میانی، روغن گیاهی گرم را (مثلا روغن زیتونی که داغ نباشد) به آرامی در مجرای گوش به صورت چکه ای قرار دهید و با یک گلوله پنبه ای در جای خود نگه دارید.

کمپرس گرم یا سرد نیز در برخی موارد به کاهش درد گوش کمک می کند.

روغن درخت چای و روغن حاوی زنجبیل نیز برای کاهش گوش درد مفید است. لازم است از ریختن روغن زنجبیل در مجرای گوش خودداری کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان