سلامت روان پاداشی است که ورزش به ما می دهد

خط سلامت: چگونه ورزش می تواند سلامت روانی شما را بهبود بخشد.

سلامت روان پاداشی است که ورزش به ما می دهد

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد فعالیت بدنی برای روان مفید است. سلامت روان نتیجه این است که چگونه مغز ما برای حرکت به ما پاداش می دهد.

به گزارش خط سلامت حتی دوره های کوچک فعالیت بدنی و ورزش در طول روز می تواند به بهبود سلامت ذهنی کمک کند.

کاترین سابیستون، استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تورنتو می گوید ورزش بدنی یکی از استراتژی های بالقوه مهم است.

او توصیه می‌کند: اگر افراد بتوانند در طول روز فعالیت‌های بدنی کوچکی داشته باشند حتی فقط یک یا دو دقیقه و یا گاه 10 تا 20 دقیقه در روز ، مفید است.

فعالیت بدنی سلامت روان

سابیستون که یک کرسی تحقیقاتی کانادا در زمینه فعالیت بدنی و سلامت روان است، مرکز تحقیقات سلامت روان و فعالیت بدنی KPE (MPARC) را مدیریت می کند. این مرکز ارتباط بین فعالیت بدنی و سلامت روان را مطالعه می کند و مداخلاتی را برای ارتقای فعالیت بدنی و سلامت روان در میان افرادی که در معرض خطر کم تحرکی و مشکلات سلامت روان هستند توسعه و ارزیابی می کند.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد فعالیت بدنی برای روان مفید است. سلامت روان نتیجه این است که چگونه مغز ما برای حرکت به ما پاداش می دهد.

مغز ما مسئول بسیاری از فرآیندهایی است که باعث می شود احساس، فکر و عمل کنیم. هنگامی که ما از نظر فیزیکی فعال هستیم، این سیستم ها را از طریق افزایش در فرآیندهای سلولی و مولکولی - جریان خون مغزی، گردش عوامل نوروتروپیک، مجموعه ای از مکانیسم های سلولی که به طور مثبت بر عملکرد بسیاری از مناطق مغز تأثیر می گذارد، بهبود می بخشیم.

هنگامی که از نظر فیزیکی فعال هستیم، دمای بدن خود را افزایش می دهیم و احساس گرما بیشتر باعث می شود احساس آرامش و امنیت کنیم. گرما و آسایشی که از فعالیت بدنی ناشی می‌شود، برای سلامت روان و به‌ویژه مراقبت از خود، اساسی است.

ورزش و مغز

اجدادمان روزهای شان پر از حرکت و کار برای تمام نیازهای شان بود. از آنجا که ما بی تحرک تر شده ایم، مغز ما زمانی که واقعاً فعال هستیم خوشحال است، این ما را به سطحی از فعالیت می رساند که در آن قرار بود باشیم. این نوعی هموستاز است که در آن سطح فعالیت ما با هدف طبیعی ما به عنوان انسان مطابقت دارد.

فراتر از سلول‌ها و مولکول‌ها، ذهن ما چه نقشی در درک مزایای سلامت روانی فعالیت بدنی دارد؟

ادراک از خود یک شاخص مهم سلامت روان است. با فعالیت بدنی، حس تسلط و اعتماد به نفس را در خود ایجاد می کنیم که نه تنها به ما کمک می کند ادامه دهیم، بلکه برای سلامت روان نیز مفید است.

ورزش؛مجازی یا حضوری

صرف نظر از اینکه ما درگیر فعالیت بدنی با دیگران، مجازی یا حضوری هستیم، یا اگر در خارج از خانه فعال هستیم و افراد دیگر را در محیط می بینیم، حس حمایت پیدا می کنیم که به ایجاد سلامت روانی کمک می کند. در واقع، فعالیت بدنی در خارج از خانه همه فواید مثبت را تشدید می کند.

چه مقدار فعالیت بدنی در روز یا در هفته نیاز داریم؟

انواع دستورالعمل‌های متفاوتی درباره فعالیت بدنی وجود دارد و جدیدترین دستورالعمل‌های حرکتی کانادا، فواید سلامت روان را بررسی کرده‌اند، اما نه به همان میزانی که برای مزایای سلامت جسمی طراحی شده‌اند.

چالش هر دستورالعملی این است که توسط دیگران تنظیم شده است و ممکن است برای همه قابل دستیابی نباشد. بنابراین، از منظر سلامت روان به طور خاص، کمی فعال تر بودن و درگیر شدن در تحرک کمی بیشتر هر روز برای شروع مفید است. اگر افراد بتوانند در طول روز فعالیت بدنی کوچکی داشته باشند - حتی فقط یک یا دو دقیقه در یک زمان - و بین 10 تا 20 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند، مفید است.

آیا مهم است که صبح، بعدازظهر یا عصر فعالیت بدنی داشته باشیم؟

از نظر مزایا، ما هنوز نمی دانیم که آیا یک زمان از روز بهتر از دیگری است یا خیر و اینکه آیا مزایا را همه بر اساس عوامل هویتی مانند جنسیت، نژاد و سن به طور یکسان تجربه خواهند کرد.

بسیار مهم است که فعالیت بدنی را در زمانی از روز برنامه ریزی کنید که واقعاً بتوانید آن را انجام دهید. این مهمتر از وجود بهترین زمان است. اگر به شما می‌گفتم عصر بهترین زمان است و هرگز نمی‌توانید فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید، آن وقت بهترین زمان نخواهد بود.

آیا همه ورزش ها به یک اندازه برای ما مفید هستند؟

از نظر فنی، همه ورزش ها از نظر حرکت برای مزایای سلامت روان برای ما خوب است. با این حال، ورزش هایی که لذت بخش نیستند، باعث درد می شوند یا به دلایل بیرونی انجام می شوند مثلاً به این دلیل که شخص دیگری آن را انجام می دهد یا شخصی به شما گفته این کار را انجام دهید و غیره، برای ما خوب نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان