این 5 علامت را داشتید احتمالا کمبود ویتامین دی دارید

خط سلامت: ویتامین D عمدتاً از طریق اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست در بدن تولید می شود. بنابراین اغلب به عنوان هورمون خورشید نامیده می شود.

این 5 علامت را داشتید احتمالا کمبود ویتامین دی دارید

ویتامین D بر فرآیندهای هورمونی مختلف در بدن تأثیر می گذارد که در نتیجه بر روان افراد تأثیر می گذارد. ویتامین D در فعالیت آنزیم تیروزین هیدروکسیلاز، آنزیم مهم غدد فوق کلیوی، نقش دارد که بر انتقال دهنده های عصبی دوپامین، آدرنالین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارد. این مواد پیام رسان بر خلق و خو ، لذت زندگی و مقابله با استرس تأثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت اگر ویتامین D کافی در غدد فوق کلیوی وجود نداشته باشد، انتقال دهنده های عصبی با شدت بیشتری آزاد می شوند که بدن را در شرایط استرس زا قرار می دهد و منجر به خستگی مزمن می شود. 

ویتامین D و افسردگی

ویتامین D می تواند زمینه سازی برای افسردگی باشد. برخی از مطالعات مشاهده ای ارتباط آشکاری را بین کمبود ویتامین D و افسردگی شناسایی کرده اند . کمبود ویتامین D اغلب در افرادی که از افسردگی رنج می بردند مشاهده می شد زیرا نقاط اتصال ویتامین D در همان مناطقی از مغز است که تحت تأثیر افسردگی قرار دارند.

با این حال، یک مطالعه طولانی مدت اخیر با بیش از 18000 شرکت کننده نشان داد مکمل ویتامین D در برابر افسردگی محافظت نمی کند. درمان با ویتامین D برای افسردگی بی‌اثر بود. با این حال، گفته می شود مصرف ویتامین D به پیشگیری از PMS (سندرم پیش از قاعدگی) کمک می کند.

علائم فیزیکی کمبود ویتامین D

ویتامین D نه تنها بر روان تأثیر می گذارد، بلکه در انواع فرآیندهای فیزیکی نیز نقش دارد. از آنجا که سلامت جسمانی بر وضعیت روانی نیز تأثیر می گذارد، اثرات فیزیکی کمبود ویتامین D نیز در اینجا ذکر شده است.

کمبود ویتامین D  بر پوست

کمبود ویتامین D ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت کمبود ویتامین D، آکنه ایجاد می شود و با تغییر ظاهر، اعتماد به نفس کاهش می یابد. علاوه بر این، کمبود ویتامین D منجر به ترمیم ضعیف‌تر زخم‌ها می‌شود ، بنابراین التهاب پوست صورت، جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه مدت بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابد.

کمبود ویتامین D بر استخوان ها

ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود و برای متابولیسم استخوان مهم است . ساختار استخوان و پایداری بافت استخوانی به ویتامین D بستگی دارد. مصرف مکمل برای کمبود ویتامین D خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. کمبود ویتامین D  منجر به درد استخوان و کمر می شود که در زندگی روزمره ما را تحت فشار قرار می دهد. 

کمبود ویتامین D و عملکرد عضلات

ویتامین D همچنین بر قدرت و عملکرد عضلات تأثیر می گذارد . علاوه بر این، هورمون خورشید در عضله سازی نقش دارد. دلایل فیزیکی نیز وجود دارد که چرا در هنگام کمبود ویتامین D احساس ضعف می کنیم. همچنین باید مطمئن شوید ویتامین D کافی دریافت می کنید، زیرا التهاب و رسوبات چربی در مفاصل را کاهش می دهد. کمبود ویتامین D  رسوب در رگ های خونی را افزایش می دهد و در نتیجه منجر به مشکلات قلبی عروقی می شود.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان