ویتامین دی را با چه غذاهایی بخورید جذب بهتری دارد؟ + بهترین زمان خوردن

خط سلامت: ویتامین D یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در تعداد محدودی از محصولات غذایی وجود دارد. این ویتامین برای سلامت استخوان، دندان و تقویت قدرت عضلانی بسیار مهم است.

ویتامین دی را با چه غذاهایی بخورید جذب بهتری دارد؟ + بهترین زمان خوردن

ویتامین D یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در تعداد محدودی از محصولات غذایی وجود دارد. این ویتامین به سلامت استخوان ها، دندان ها و تقویت قدرت عضلانی کمک می کند.

به گزارش خط سلامت کمبود شدید ویتامین D فرد را در معرض عوارض جدی سلامتی، مانند: راشیتیسم (در کودکان) و ناهنجاری های استخوانی در سنین بزرگسالی قرار می دهد.

ویتامین D چرا مهم است؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای رشد و تکامل بدن ضروری است. ویتامین D نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر بیماری های مختلف ایفا می کند. در میان بسیاری از نقش های محوری که ویتامین D در بدن ایفا می کند، یکی از مهمترین آنها جذب کلسیم و فسفر در بدن است.

بنابراین سطوح بهینه ویتامین D در بدن باعث بهبود ساختار استخوانی و انعطاف پذیری عضلات می شود. علاوه بر این، مصرف ویتامین D برای سلامت دهان و دندان نیز ضروری است.

فواید ویتامین D

ویتامین D خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) را کاهش می دهد. علاوه بر همه اینها، مصرف ویتامین D به کاهش عوارض سلامتی نیز کمک می کند. ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی در بدن به فرد کمک می کند تا با آنفولانزای شدید و عفونت های COVID-19 مبارزه کند .

افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند اغلب در آستانه ابتلا به عفونت های جدی هستند و همچنین در معرض اختلالات روانی مانند افسردگی قرار دارند.

چه مقدار ویتامین D نیاز دارم؟

نیاز بدن به ویتامین D بر اساس سن و جنسیت متفاوت است.

چگونه سطح ویتامین D را به سرعت بالا ببرم؟

برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، زمانی را برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید در نظر بگیرید، قارچ بیشتری بخورید یا مکمل ویتامین D مصرف کنید.

آیا صبح بهترین زمان برای مصرف ویتامین D است؟

مصرف داروها در صبح به دلایل مختلفی مفید است. اول اینکه احتمال فراموش کردن مصرف دارو بسیار کم است، ثانیاً بدن پس از یک خواب خوب شبانه به یک منبع قوی از مواد مغذی نیاز دارد. درحقیقت مصرف ویتامین D در صبح یک عادت صبحگاهی سالم است. 

آیا شب زمان مناسبی برای مصرف ویتامین D است؟

مصرف ویتامین D در شب برای چرخه خواب مفید است. به گفته محققان، ویتامین D کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

افرادی که از سطوح پایین ویتامین D رنج می برند، اغلب با مشکلات خواب مانند: ناتوانی در آغاز خواب شبانه و خواب کوتاه مدت، دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر این، افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(MS) هستند، سطح ملاتونین پایینی دارند که بر الگوی خواب آن ها نیز تأثیر می گذارد.

ویتامین D را با غذا یا بدون غذا مصرف کنیم؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. دو نوع ویتامین وجود دارد که یکی محلول در آب و دیگری محلول در چربی است. ویتامین های محلول در آب را می توان با آب مصرف کرد. از سوی دیگر، ویتامین های محلول در چربی زمانی که آنها را همراه با غذا مصرف کنید، بهترین عملکرد را دارند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین D 

بهترین زمان برای مصرف ویتامین D بعد از غذا است. مطالعات مختلف نشان داده است وقتی ویتامین D را با یک وعده غذایی سنگین مصرف می کنید، سطح این ویتامین در بدن تا 50 درصد افزایش می یابد.

علائم اولیه کمبود ویتامین D چیست؟

خستگی، درد استخوان، تغییرات خلقی و گرفتگی عضلات از علائم اولیه کمبود ویتامین D هستند.

عوارض کمبود ویتامین D چیست؟

عوارض کمبود ویتامین D عبارت است از:

سطوح پایین فسفات خون

سطوح پایین کلسیم خون

استومالاسی ( نرمی استخوان)

پوکی استخوان و راشیتیسم. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان